Бюджетите за покупка на ваканционни имоти по Черноморието растат

more-sxc

С близо 15% са нараснали средните бюджети за покупка на ваканционен имот у нас през 2018 г. Ако през изминалата година купувачите са разполагали средно с около 50 000 евро, то през настоящата средствата, които да склонни да отделят за втори морски дом, доближават 60 000 евро.

Данните са част от пазарното проучване на Green Life CityHome. Според експертите на компанията клиентите са склонни да платят по-висока цена в замяна на по-високо качество продукт с включени допълнителни услуги. Купувачите търсят имоти с добавена стойност, които освен пълноценна почивка им осигуряват и възможност за възвръщаемост на инвестицията.

„Изискванията на клиентите вече надхвърлят характеристиките на имота и все повече касаят факторите извън него – заобикаляща среда, допълнителни услуги, достъп и сигурност. Затова голяма част от тях избират затворени комплекси“, пояснява Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life.

По думите му най-търсени са апартаментите с една спалня, със средна площ около 55-60 кв.м, а купувачите държат на добрата гледка – към морето или вътрешен двор, както и наличието на тераса.

През 2017 г. цените на ваканционните имоти се задържаха почти без изменения спрямо предходната въпреки нарастващото търсене и покупките още на етап „на зелено“. През този сезон се отчита ръст на цените в рамките на 10-15%.

Цените на апартаментите с една спалня в Созопол варират между 50 000 и 60 000 евро, а в Поморие такъв тип имоти се предлагат между 30 000 и 40 000 евро. „Някои от по-заможните клиенти се насочват към покупка на къща, където цените достигат 180 000 - 200 000 евро. Тази опция им позволява по-голямо спокойствие и не ги ангажира с целогодишна поддръжка, както обособените отделно стоящи къщи“, уточнява Екатерина Желяпова, търговски директор направление ваканционни имоти на Green Life CityHome.

Обемът на продажбите през изминалата 2017 г. бележи ръст от 20% спрямо предходните 2 години, отчитат от компанията. „Очакваме тази година активността отново да бъде висока и сделките с ваканционни имоти да се увеличат с около 10%“, коментира Екатерина Желяпова.

Присъствието на българските купувачи става все осезаемо и има по-голяма тежест на ваканционния пазар, посочват още от Green Life CityHome. Интересът на родните клиенти се задържа висок, заради което от компанията очакват близо 10% ръст на сделките с българи през тази година.

„За сънародниците ни желанието да имат втори дом не е нещо ново. В съвременния динамичен свят то просто се трансформира от познатите ни в миналото “вили на морето” в инвестицията в жилище в затворен комплекс, където ангажиментът за грижата за имота е оставен на друг, а за собственика остава удоволствието от почивката“, казва Теофил Петров.

Българските клиенти разчитат основно на собствени средства при покупката на ваканционни имоти. Най-често използват спестявания или доходи от работа в чужбина. Единици са случаите, при които сделките се финансират с банков кредит. „По-голямата част от настоящите собственици купуват единствено за лично ползване. Под 50% от клиентите решават да отдават имота си под наем, като възвръщаемостта на инвестицията достига 5-6% на годишна база“, пояснява Екатерина Желяпова.

Рускоговорящите клиенти запазват добрите си позиции и през този сезон. Делът на купувачите от Русия и Украйна не се повлиява от разрастването на българския пазар и представлява над една трета от всички клиенти. Те се интересуват основно от класически ваканционни имоти за лично ползване. Част от тях избират жилища от градски тип, тъй като планират трайно установяване в България.

„Руските граждани традиционно избират България за покупка на втори дом, но конкуренцията на страната в международен план не бива да се пренебрегва. При клиентите, които разполагат с по-големи бюджети, изборът се разширява и със страни като Кипър и Испания, където средата е сходна, както и характеристиките на предлаганите имоти, но цените са по-високи“, пояснява Теофил Петров.

За по-малко от 2 години гражданите от Израел се превърнаха в трети основен пазар за ваканционни имоти у нас. През изминалата година делът им е малко над 10%, като се очаква увеличаване на покупките през 2018 г. „Клиентите от Израел са привлечени от ниските цени на туристическите услуги и след няколко посещения на Черноморието немалка част се превръщат от туристи в купувачи“, коментира Екатерина Желяпова.

Предпочитания за покупка на ваканционен имот у нас проявяват и граждани на все повече различни страни от Западна и Централна Европа. Макар да не могат да се откроят със сериозен дял при покупките, интересът им е показателен за потенциал, който може да се развие занапред. „Броят на държавите, чиито граждани се интересуват от втори дом у нас, се увеличава. С това се разкриват нови перспективи за популяризиране на българския ваканционен пазар и отвъд традиционните клиенти от Германия, Чехия и Великобритания“, допълва Теофил Петров.

Добрите показатели на пазара позволяват развитието и разширяването на нови ваканционни проекти. Green Life CityHome вече стартира новата фаза от комплекса в Созопол Panorama Residence.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.