Физическите магазини остават предпочитани от потребителите за пазаруване. Това показват данните от проучване сред 11 хил. потребители на Offerista Group и ShopFully, осъществено в България, Унгария, Румъния, Германия, Австрия, Италия, Франция и Испания.
Резултатите от анкетата показват, че близо 92% от европейците пазаруват във физически магазини, а от тях приблизително 54% пазаруват само и единствено на място в магазина.
За 67% от европейците основното предимство на физическия магазин е възможността да тестват, видят и усетят продукта. Друго предимство е възможността да се възползват от отстъпки, които се предлагат единствено във физическите магазини (почти 44% от респондентите).
Дори когато правят онлайн покупки, 33% винаги избират опцията за получаване на стоката на място в магазина, а 86% често купуват допълнителни продукти на място, когато отидат да получат поръчката си.
Дигитално планиране на покупките
Въпреки че пазаруването се извършва предимно във физически магазини, 78% от европейците използват дигитални канали, за да планират пазаруването си, като най-често търсят информация в платформи и приложения за дигитални брошури (53%). Общо 41% търсят информация в официалния уебсайт на бранда.
На въпроса ""Проучвате ли продуктите онлайн, преди да ги купите в магазина?"" само 22% от европейците отговарят с ""Никога"", като в Унгария е отчетен най-голям дял на потребителите, които никога не проучват онлайн преди пазаруване (над 63%).
Най-много потребители проучват онлайн в Румъния, Испания, Франция, Германия, Австрия и България.
Тези данни показват как ритейл секторът преминава през момент на дълбока трансформация, характеризиращ се с хибриден начин на планиране и извършване на покупка.
Промоциите играят особено важна роля при планирането на покупки за 94% от анкетираните. В условията на инфлация, при която потребителите са склонни да ограничават разходите си, всеки втори потребител търси промоции през цялата година, а не само през ключови шопинг периоди по празници.
Също така повечето от анкетираните са склонни да изпробват нови брандове, ако те предлагат атрактивни намаления и оферти.
Половината от европейците са готови да споделят с брандове и ритейлъри повече информация за своите лични предпочитания за пазаруване, за да получават повече персонализирани съобщения. Предпочитани са препоръките за продукти, които отговарят на личните им интереси, персонализирани отстъпки и нови продукти в предпочитаните от тях категории.
Песимизъм на потребителите
Като цяло 58% от участниците в проучването смятат, че покупателната им способност няма да се подобри тази година.
Най-големите песимисти са в Германия (68%) и Франция (78%). В България делът им е 52%, сочат данните.
Ограничение в разходите европейците планират най-вече за мебели и обзавеждане (51%) и електроника (45%). Категорията, за която най-малко от потребителите планират ограничение на разходите, е храни и напитки (23%, а за България процентът е дори още по-нисък - 12%).
Общо 13% са българите, които очакват подобряване на покупателната им способност през годината и планират да харчат повече тази година.