2025 г. почти приключи и компаниите вече планират маркетинговите си планове за 2026 г. Планирането обаче става все по-трудно с множеството бързи промени и иновации.
Изкуственият интелект например променя цели индустрии, но в същото време не оказва очакваното ниво на въздействие върху други. Носими устройства с дисплей на Meta са все по-близо до пускане, като в това число влизат и AR очила. VR също се развива бързо, пише socialmediatoday.com.
Медията представя 36 прогнози за маркетинг в социалните медии през 2026 г., като разглежда ключови области за основните платформи.
Въпреки загубата на блясъка и позицията си на готино приложение, Facebook остава най-използваната социална платформа в света с над 3 милиарда активни потребители. Платформата е част от начина, по който много хора живеят и се свързват със света, затова все още е ключов фактор за маркетингов обхват и достигане до правилната публика. С развиващите се инструменти за реклама с изкуствен интелект това става все по-лесно за изпълнение.
Ето и прогнозите за Facebook за следващата година:
Пробно премахване на алгоритмите
Това може да изглежда като нещо маловажно, което Meta може да избегне. Само че нидерландски съд постанови, че Meta трябва да предостави по-достъпна, постоянна опция за потребителите да се откажат от алгоритмичността на фийда и да преминат към чисто хронологична времева линия.
Meta иска да избегне това, защото използването на приложенията ѝ неизменно намалява, ако не използва алгоритъма, за да открои подходящо съдържание за всеки потребител. Facebook печели много от Reels, които се препоръчват на потребителите и се открояват във фийдовете, а ако няма възможността да показва такива, това ще има голямо влияние върху ангажираността на аудиторията.
Ако обжалванията не преодолеят това решение, това би могло да ни даде първия мащабен тест какво ще се случи, ако алгоритмичното усилване бъде премахнато. Ще се тества и въздействието, което алгоритъмът има не само върху употребата, но и върху поляризацията, тревожността и несъгласието, предизвикани от експозицията в социалните медии.
Алгоритмите целят да откроят всичко, което генерира ангажираност, а най-добрият начин да се получи отговор от потребителите на социалните медии е да се предизвика страх, гняв или радост. Като такива, алгоритмите ефективно стимулират издателите и създателите на съдържание да публикуват съдържание, което предизвиква този тип отговор.
Facebook е и ключов източник на новини за много потребители, затова тези стимули несъмнено влияят до голяма степен на решенията за публикуване и пораждат повече омраза и разделение в името на производителността.
В много страни ще се наблюдава внимателно дали премахването на алгоритмите ще окаже влияние върху поведението при потребление на новини и по-широките последици.
Интеграция с Horizon Worlds/фокус върху аватарите
Meta наистина иска да направи метавселена реалност. VR-базираната метавселена все още е на дългосрочния радар на Meta и може да се очакват повече интеграции, свързани с нея, в бъдеще.
Вместо да се впуска изцяло в бляскави продуктови демонстрации, които не отразяват реалността, Meta тихо ще добавя още функции, които в крайна сметка ще се включат в разширеното ѝ дигитално изживяване. На този фронт може да се очаква стабилна интеграция на функции, които са свързани със социалната среда на Horizon Worlds VR, включително повече начини за използване на Facebook и Instagram аватари в приложенията.
Вероятно ще получим и повече начини за "посещение" на метавселена от тези приложения, като интерактивно видео и игри. Meta се стреми да даде възможност на VR създателите да представят своите светове по изцяло нови начини.
Групата иска да направи и създаването на VR по-достъпно, като разговорните AI подкани вече позволяват на всеки да генерира VR среда. Тези интерактивни преживявания ще бъдат логично продължение на по-ангажиращите, завладяващи социални преживявания.
Може и да не се случи в близкото бъдеще, но можем да очакваме Meta да продължи да сее семена, които ще насърчават потребителите да взаимодействат с елементи, свързани с метавселената.
Тласък на кадрите с очила
Умните очила на Meta, оборудвани с камера и вече с изкуствен интелект, се превърнаха в голям хит за компанията. С новите очила Display Meta ще се стреми да засили приемането им като средство за създаване на повече възможности за разширяване на продуктите за свързване.
Създателят на Facebook Марк Зукърбърг изрази амбицията си цифровите очила да изместят телефоните като ключово устройство за свързване. Постоянно усъвършенстващите се модели улесняват изцяло нови преживявания и правят Meta по-голяма част от нашето ежедневие.
Ако Meta успее да накара повече хора да използват очилата ѝ, ще може да се очаква акцент върху съдържанието, създадено чрез очилата с изкуствен интелект. Колкото по-полезни са очилата, толкова повече хора ще ги купуват, а с нарастващия набор от видео съдържание, заснето чрез тези устройства, Meta вече разполага с разширяваща се библиотека, която да покаже.
Това е ключова възможност за Meta да продаде повече устройства и колкото повече хора купуват, толкова по-силно ще бъде нейното присъствие на пазара на носими устройства.
Търсене на продукти в Meta AI
Meta наскоро обяви, че ще използва Meta AI заявки в своята система за насочване на реклами. Това ще даде на групата много повече информация, от която да се възползва при насочването на реклами и ще предостави значителни възможности за специфични продуктови промоции, базирани на заявки, свързани с продукти.
Meta ще стимулира все повече дейности, свързани с пазаруването, в рамките на своите AI инструменти. Компанията вече се движи в тази посока с добавянето на AI чатботове, които могат да се използват на външни сайтове. Информацията от тези разговори след това се връща към Meta, за да се използва за по-специфично насочване на реклами.
По принцип, колкото повече продуктови заявки може да генерира Meta, толкова по-целенасочени стават рекламите ѝ. Затова несъмнено компанията ще търси повече начини да подтикне хората да поискат от инструментите ѝ с изкуствен интелект повече информация за продукти.
Meta също така търси да интегрира реклами директно в отговорите си с изкуствен интелект като друга опция за показване на реклами. Голяма част от стойността тук зависи от използването на изкуствен интелект. Meta казва, че нейният чатбот с изкуствен интелект е най-използваният в света и колкото повече хора го използват, толкова повече информация ще трябва да усъвършенства в рекламните си системи.
Акценти от приятели
С всяка изминала година Facebook сякаш полага усилия да накара хората да споделят повече лична информация в приложението и да "се върне към корените си" като платформа за социално ангажиране. Това обаче не е особено ефективно напоследък, тъй като хората променят поведението си на ангажиране онлайн. Очаква се Meta да продължи да се опитва да насочва тази гледна точка и да търси повече начини да накара хората да се ангажират с приятели и семейство, за да поддържат стойността на приложението.
Следващият експеримент на Facebook в тази област ще бъде панел с акценти от приятели в потока, който ще показва кои от контактите са споделили нещо ново скоро.
Притеснението на Facebook е, че тъй като все повече хора идват на платформата за Reels, това всъщност намалява нейното уникално ценностно предложение. Компанията иска да затвърди позициите на Facebook като място, където да се свързвате с най-важните хора в живота ви.
Профили с изкуствен интелект
След няколко публикации тази година се засилиха предположенията, че Meta проучва възможността за интегриране на милиони профили, задвижвани от изкуствен интелект, в своите приложения. Тези профили биха могли да взаимодействат и да се ангажират като реални хора.
Това изглежда като рисковано предложение, тъй като негативната реакция може да бъде значителна, ако Meta сгреши.
Компанията вероятно вече тества това до известна степен. Профилите с изкуствен интелект ще станат по-забележими с течение на времето, но доколко ще са очевидни - това е въпрос, на който е трудно да се даде отговор. Meta е склонна да проучи капацитета на своите персони, задвижвани от изкуствен интелект, и дали те могат ефективно да се представят за истински хора и да стимулират активността.
Instagram наскоро стана третото приложение на Meta с 3 милиарда потребители (след Facebook и WhatsApp) и продължава да утвърждава мястото си като ключова свързваща платформа.
Въпреки че Instagram черпи по-голямата част от своето "вдъхновение" от конкурентни платформи, това всъщност се оказа успешна стратегия. Платформата не е радикално иновативна и се развива на основата на по-широки тенденции.
Ще се промени ли това през 2026 г.?
Управление на вълната от изкуствен интелект
Meta е изключително нетърпелива да продължи напред със своите инструменти за изкуствен интелект и да даде възможност на потребителите да генерират свое собствено съдържание. Това обаче създава и проблеми, например с фалшиви изображения, погрешно представяне, злоупотреба с интелектуална собственост и други.
Това всъщност беше ключов ранен аргумент за продажба на новото приложение Sora на OpenAI, което дава на потребителите възможността да се вмъкват в холивудски филми и телевизионни предавания.
Instagram се сблъсква с тези проблеми, тъй като потребителите се стремят да публикуват и споделят съдържание с изкуствен интелект. Платформата трябва да подобри мерките си за прозрачност, за да се противопостави на нарастващата вълна такова съдържание.
Вече видяхме как Meta прилага повече мерки за справяне с измамите със знаменитости, при които изображения на известни хора се използват за промотиране на продукти без тяхното съгласие. AI само ще изостри този проблем, особено както Instagram се отдалечава от генерираното от човека съдържание.
Това обаче ще доведе и до загубата на интерес от хората. Поради това може да се очакват по-строги правила за етикетиране на създадено от AI съдържание и повече действия за справяне с използването на изображения, генерирани с инструменти, базирани на AI.
Отваряне към Reels
Дори да ви харесва Instagram такъв, какъвто е - с отваряне на основния фийд, със Stories отгоре и показване на най-новите публикации с изображения от профили, които следвате, това не съответства на начина, по който хората сега използват приложението. Reels съставляват 50% от цялото време, прекарано в платформата.
Тъй като Reels играят толкова голяма роля в ангажираността в Instagram, има смисъл Instagram поне да обмисли отварянето към Reels като основен фокус. Това се тества с избрани потребители в Индия, като тестът вероятно ще се разшири.
Reels наистина води до много по-голяма ангажираност и вероятно експериментите ще дадат добри резултати. Така Instagram ще даде на повече хора възможност да отварят Reels фийд подобно на TikTok.
Таксуване за Edits
Новото приложение за видео редактиране на Instagram, Edits, е голям хит, и предоставя алтернатива на CapCut на TikTok като прост и ценен мобилен видео редактор. Още от самото му стартиране Instagram предупреждава, че в един момент ще наложи такса за достъп до пълния набор от функции в приложението. Това се отнася особено до функциите с изкуствен интелект.
Предвид полезността му, много хора ще се съгласят да плащат, което ще осигури на Meta още един поток от приходи и ще ѝ даде повече основания да продължи да инвестира в допълнителни инструменти за редактиране в платформата.
Платено увеличаване на обхвата
Създателите на съдържание са друго ключово съображение за бъдещето на Meta, което се отнася не само до публикуването на оригинално съдържание в приложението, но и по отношение на влиянието и стимулирането на нови преживявания. Както Meta многократно е показвала, нейните вътрешни разработчици и инженери не са добри в измислянето на интересни, оригинални и креативни опции.
Snapchat показа много по-добър резултат в това отношение, като внедри инструменти, съобразени с употребата на платформата (поради което Snapchat+ е толкова популярен). TikTok също показва повече разбиране на създателите на съдържание при актуализациите и функционалностите.
Добавянето на готини, оригинални функции никога не е било силната страна на Meta, така че компанията разчита на създателите си да измислят по-ангажиращи опции, които да помогнат на хората да се връщат към приложенията. Това важи както за Instagram сега, така и за метавселената в бъдеще.
Instagram ще продължи да въвежда нови опции, които да помогнат на създателите да печелят пари и да изградят присъствието си в приложението. Част от това вероятно ще бъдат опростени опции за увеличаване на обхвата на публикациите. X наскоро добави подобна платена функционалност.
Ако Instagram направи това, то ще улесни максимално създателите на съдържание да получат повече популярност, което ще увеличи и приходите на платформата. Разбира се, това не е много по-различно от текущата опция за Boost, която е достъпна за публикации. Вероятно ще бъдат създадени обаче пакети за Boost.
Threads
След като се утвърди като истински играч в екосистемата на социалните медии, Threads вероятно ще се превърне във водеща социална мрежа в реално време и ще изпревари X по общ брой потребители.
Threads вече има 400 милиона активни потребители (спрямо 600 милиона на X), а някои доклади сочат, че Threads вече изпреварва X по брой ежедневно активни потребители.
И така, какво следва за "по-приятелската" версия на Twitter на Meta?
Threads ще изпревари X
Като се имат предвид данните за тенденциите, това е доста лесно да се прогнозира. Threads бързо набира скорост пред X, но кога ще изпревари конкурента си? Като се имат предвид данните за растеж от последната година, Threads добавя около 50 милиона потребители на всеки четири месеца, което предполага, че около това време следващата година това вече ще се е случило.
Трудно е да се определи точно кога везните ще се наклонят към Threads като окончателното приложение за новини и информация в реално време. Това ще се случи по време на големи събития. Много хора все още се обръщат към X, за да бъдат в крак с новините и информацията. Около важни новини и събития обаче все повече хора се обръщат вече към Threads
Отделяне от Instagram
Threads също ще продължи с отделянето от Instagram и свързване на графиките на интересите между двете платформи. Профилите, които хората следват в Threads, често нямат много прилики с това, което следват в Instagram. Показването на препоръки на потребителите въз основа на тяхната активност в Instagram се усеща като стъпка назад за Threads.
Акценти на тенденциите във фийда
Акцентите на тенденциите са друг ключ към растежа на Threads. Търсят се повече начини да се показват на хората по-подходящи дискусии чрез препоръки за търсене, общности и други.
Threads ще се фокусира върху това, като може да се очаква по-структуриран раздел за търсене, който подчертава актуални новини в реално време (по-скоро като X) и подходящи акценти на тенденциите в потока.
Подобрение на алгоритъма
По-горното води точно до подобряването на алгоритъма на Threads, за да се гарантира, че в потребителските емисии се показва по-подходящо съдържание в реално време.
Meta многократно е рекламирала развитието на своите AI системи и капацитета на своите AI инструменти да откриват все по-подходящи и ценни прозрения за потребителите. Компанията трябва да приложи това на практика в Threads, за да се показват на хората по-ангажиращи предложения и акценти, базирани на това, което обсъждат другите потребители на Threads, а не на това, което е актуално в Instagram.
Threads подобри много в това отношение, но колкото повече настройва алгоритъма си, толкова по-вероятно е хората да се чувстват по-добре информирани от приложението.
Очаквайте продължение!
Как да развиете дигиталното представяне на бизнеса си в ерата на изкуствения интелект? Как се променя потреблението и как да позиционирате продуктите и услугите си онлайн и офлайн? Елате на десетото юбилейно издание на Digital Community Day на 5 ноември 2025 г.! Вижте повече информация за събитието на сайта му!