2025 г. почти приключи и компаниите вече планират маркетинговите си планове за 2026 г. Планирането обаче става все по-трудно с множеството бързи промени и иновации.
Изкуственият интелект например променя цели индустрии, но в същото време не оказва очакваното ниво на въздействие върху други. Носими устройства с дисплей на Meta са все по-близо до пускане, като в това число влизат и AR очила. VR също се развива бързо, пише socialmediatoday.com.
Медията представя 36 прогнози за маркетинг в социалните медии през 2026 г., като разглежда ключови области за основните платформи.
Първата част на материала беше посветена на платформите на Meta - Facebook, Instagram и Threads. Във втората част на материала можете да прочетете прогнозите на socialmediatoday.com за X и LinkedIn.
X
Въпреки масовите съкращения на персонала, напускането на главния изпълнителен директор, намаления интерес на рекламодателите и намаляващото използване и ангажираност, над 600 милиона души посещават приложението всеки месец.
Въпреки че и това е спорно, защото платформата не е задължена да предоставя данни за използването (тъй като вече не е публично търгувана компания) и единствените официални данни показват, че използването поне не расте.
Като оставим настрана математическите аномалии, X е предпочитана платформа за много потребители и въпреки че привидно намалява по-широката си популярност, все още може да е подходящо място за достигане на определени целеви аудитории.
Натиск и напрежение
X е под натиск да се представя добре и да върне рекламния си бизнес на правилния път. Собственикът на X, Илон Мъск, е предупреждавал в различни моменти, че платформата "едва излиза на нула", дори след като е съкратила 80% от персонала си, и ако не подобри приходите си от реклама, може да не е жизнеспособен бизнес в бъдеще.
Уравнението тук се промени донякъде през последните месеци, тъй като проектът за изкуствен интелект на Илон Мъск xAI придоби X през март. Това означава, че милиардите финансиране, които xAI набира, могат да бъдат споделени и с X, който е ключовият източник на данни за моделите на изкуствен интелект на Мъск.
Всъщност и двата проекта ще пострадат, ако X продължи да се влошава. Ако X не може да печели пари от реклами, тогава ще трябва да взима повече пари от финансирането на xAI, а с няколко големи проекта за центрове за данни с изкуствен интелект, които са в ход, xAI се нуждае от тези пари, за да продължи дейността си.
Освен това, ако по-малко хора публикуват в X, това също ще намали пула от данни в реално време на xAI.
X генерира повече приходи през 2025 г., отколкото миналата година, след като няколко големи рекламодатели се върнаха към приложението след президентските избори в САЩ. Приходите се представят колебливо обаче, като политическата активност и позициите на Мъск сякаш още оказват известно влияние.
Бъдещето на X остава несигурно, дори с най-богатия човек в света начело на платформата. Ако тя не може да печели самостоятелно, това ще доведе до редица странични ефекти. Малко е вероятно X да спре да съществува през 2026 г., но се поставят повече въпроси относно по-широката жизнеспособност на X Corp.
Притеснения за Community Notes
Друго притеснение относно намаляващото използване на X е относителният спад в приноса към Community Notes - решението за модериране на съдържание, генерирано от множество хора. Концептуално Community Notes има много смисъл, като дава възможност на потребителите да решават какво заслужава да бъде отбелязано и какво не. По този начин модерирането се оставя ефективно в ръцете на потребителската общност, подобно на това, което Reddit прави със своята система за гласуване.
Вградените механизми за елиминиране на политическите пристрастия в Community Notes ги правят до голяма степен безполезни за някои от най-лошите видове дезинформация. Това позволява на много фалшиви и подвеждащи информации да се разпространяват безпрепятствено в приложението.
Ако общите показатели за използване на X продължат да намаляват, това неизбежно ще означава и по-малко участници в Community Notes, и по-специално по-малко участници от противоположни политически гледни точки.
По същество Community Notes работи само ако има достатъчно хора, които да публикуват бележки в приложението. Спадът на потребителите на X очевидно представлява проблем за модерирането и води до повече пристрастия и невярна информация. Това в крайна сметка може да превърне X във втора Truth Social.
X Money
Помните ли грандиозния план на Илон Мъск да превърне X в "приложение за всичко"? Те включваха и възможност за онлайн преводи и плащания.
Това всъщност беше основополагащ елемент от плана му за X, произтичащ от времето, когато е работил в PayPal. Такава функционалност обаче все още не е налична и дори не е на хоризонта, тъй като X се затруднява да си осигури съответните лицензи в САЩ.
Ситуацията не означава, че X Money вече не е на масата. Някаква версия може би ще стане достъпна в приложението през следващата година. Мъск ще активира плащания под някаква форма, дори ако не може напълно да активира всички видове трансакции във всички региони.
По-големият въпрос е дали хората ще се възползват. Няма много прецеденти, които да предполагат, че това ще бъде популярна опция, дори ако бъде предоставена.
Предвид значението на плащанията и елементите на финансовите услуги в плана на Мъск X вероятно ще изпробва тази функционалност. Тя ще даде възможност на бизнеса потенциално да продава продукти директно в приложението.
Монетизиране на съдържание за възрастни
X ще се сблъска с труден период през 2026 г. и ще търси всякакъв начин да изкара повече пари от различните си предложения и услуги. Един възможен път е да даде възможност на създателите на съдържание за възрастни да продават абонаменти в приложението.
Тук X навлиза в територията на OnlyFans, която още Twitter всъщност проучваше преди, но реши да не активира поради опасения, че не може адекватно да контролира вредното сексуално съдържание.
X вече хоства такъв тип материали в приложението. Може би собствена версия на OnlyFans на X би могла да бъде печеливша, като същевременно би се обвързала с AI ботовете на X, които могат да участват в NSFW дейности (и евентуално да монетизират с този подход).
LinkedIn отбеляза голям скок във вниманието след края на Twitter (и упадъка на X), което насочи повече онлайн дискусии, свързани с бизнеса, към приложението. Както всички платформи, LinkedIn сега наблюдава много по-голяма ангажираност към видео съдържанието. Това отваря повече възможности за ангажиране на професионалната аудитория с подходящи промоции, съобразени с техните специфични нужди.
Картографиране на кариерни пътища
LinkedIn е единствената съществуваща платформа, която може да предостави реалистичен, информиран преглед на вероятния ви кариерен път, базиран на лична история, образование, опит, интереси и др.
От години LinkedIn се опитва да използва това, със симулации на вероятни кариерни траектории, пътища "Career Finder" за завършили университет и други. Нито едно от тях така и не се наложи, било поради некорелиращи кариерни траектории, било поради опасения относно използването на данни.
С помощта на изкуствен интелект LinkedIn може най-накрая да успее да предостави по-точни насоки за кариерния път на потребителите, базирани на прозрения, събрани от 1,2 милиарда профила в приложението.
Трудно е да се изгради система, която може да анализира това количество данни и да изключва фалшиви аномалии и невярни представяния. Но инструментите, базирани на изкуствен интелект предоставят на LinkedIn по-голям капацитет за това и през следващата година може би ще видим повече инструменти за насоки.
Изкуственият интелект ефективно ще увеличи капацитета на LinkedIn в това отношение и след като оправи системата, това може да бъде изключително ценен ресурс за изграждане на кариера.
Видео емисия
Подобно на другите популярни платформи за социални медии, видеото се превърна в ключов двигател на ангажираността в LinkedIn. Времето за гледане на видеоклипове се е увеличило с 36% на годишна база в приложението, а видео публикациите се споделят 20 пъти повече от другите типове съдържание.
Затова и LinkedIn поставя по-голям фокус върху видеото, като разширява своя специален видео канал на цял екран, и върху събитията на живо. LinkedIn вече пусна своя специален видео канал в някои региони, което улеснява преглеждането на видео актуализации в приложението. Това скоро ще стане достъпно за всички пазари.
Събитията на живо са друга ключова възможност за приложението да свърже потребители от цял свят в рамките на секторни конвенции и събития в специални канали.
Колкото повече LinkedIn може да се осланя на това, толкова по-ценен ще стане неговият видео канал. Това може да създаде партньорства с добре познати събития.
Бързи сесии в LinkedIn Learning
LinkedIn Learning също се превърна в ценен инструмент, който представя лесен начин на абонатите да подобрят уменията си, особено в бързо развиващи се области като изкуствения интелект. LinkedIn ще се фокусира върху открояването на образователното си съдържание чрез бързи, 3-минутни актуализации в реално време.
Това би било нещо като TikTok-ификация на образователни материали, които ще повишават ангажираността на потребителите. Ако можете да обучите хората на едно ново умение на ден, това е по-ценно в сравнение с реденето на пъзел в реално време, като същевременно би служило и като входна точка към повече възможности за LinkedIn Learning.
Като се има предвид и бързото развитие в множество области, особено изкуствения интелект, има голямо търсене на образователни материали. Бързите уроци, разбити на отделни по-малки елементи, биха могли да бъдат добър начин за ангажиране на повече членове и подобряване на уменията им.
Чатбот в реално време
Като се има предвид, че LinkedIn е собственост на Microsoft и Microsoft е инвестирала милиарди в изкуствен интелект, има смисъл LinkedIn да се стреми да добави изкуствен интелект във всеки елемент на приложението.
Изненадващо, LinkedIn все още няма постоянен чатбот в основното приложение, което вероятно ще бъде поправено през 2026 г.
"Inbot"-ът на LinkedIn може да се превърне в личен асистент за подобряване на присъствието в платформата и да гарантира, че се изпълняват определени задачи всеки ден, така че да се подобри присъствието на потребителите там. Изглежда като доста очевидна интеграция и всъщност би било само разширяване на съществуващите инструменти за чатботове на LinkedIn, които вече са достъпни в отделни раздели на приложението.
Прозрения за тенденциите
Все повече хора публикуват в LinkedIn и платформата се стреми да помогне на създателите на съдържание да изградят присъствие. Тя вече позволява на някои от тях да монетизират съдържанието си чрез реклами в потока.
Друг елемент от това са анализите на тенденциите и предоставянето на инструментите, от които се нуждаят създателите на съдържание, за да се възползват от дискусиите в приложението. LinkedIn ще се стреми да предоставя повече данни за това през новата година.
Като предоставя подходящи, базирани на ключови думи тенденции, идентифицирани от изкуствен интелект, платформата може да насърчи повече създатели на съдържание да публикуват по популярни теми и да предизвикат още дискусии в приложението.
Очаквайте в продължението прогнозите на socialmediatoday.com за TikTok!