Онлайн продажбите достигат 17% от общите продажби през 2024 г., като очакванията са делът им да достигне 21% до 2029 г.
С толкова много възможности в сферата на електронната търговия не е изненадващо, че се появяват все повече платформи, които да улеснят онлайн продажбите.
Това обаче затруднява търговците при избора им на платформа. Ето няколко основополагащи критерия за оценка, които всеки търговец може да използва, за да се ориентира дали определени платформи са подходящи за целите му за развитие.
Ключовите характеристики, които трябва да се вземат предвид при избора на платформа за е-търговия, са: цена, възможности за персонализация, лекота на използване, мащабируемост, интеграции, обслужване на клиенти, многоканални продажби, омниканален маркетинг, имейл маркетинг, анализ на данни.
Цена
Всяка стотинка е от значение при управлението на малък бизнес, а платформите за електронна търговия могат да станат скъпи, ако изберете неподходящата за вашите нужди.
Когато разглеждате платформи, вземете предвид както разходите за абонамент, така и допълнителните скрити разходи. Например, ако изберете платформа с ограничени опции за шаблони, може да се наложи да наемете уеб дизайнер, който да изгради сайта такъв, какъвто го искате.
Ето още няколко важни допълнителни разходи, които могат да оскъпят плановете:
-Уеб хостинг: повечето платформи за електронна търговия хостват вашия уебсайт без допълнителни разходи. Някои опции, като безплатната версия на OpenCart, изискват да си осигурите собствен хостинг, който ще има месечна такса.
-Такси за обработка на кредитни карти: различните платформи се интегрират с различни възможности за плащане, които начисляват различни такси обработка на карти при плащане.
-Такси за трансакции: някои платформи начисляват такси за транзакции в допълнение към обичайните такси за обработка на кредитни карти. Това е особено често срещано при по-евтините от тях.
-Платени разширения за основни функционалности: много платформи се предлагат с инструменти за електронна търговия, като софтуер за изпълнение на поръчки и софтуер за имейл маркетинг. Други изискват да свържете разширение, което може да доведе до допълнителни абонаментни разходи.
Опции за персонализиране
Най-добрите платформи за електронна търговия позволяват създаването на сайт, който отразява визуалната идентичност на марката, дори да нямате опит в програмирането и дизайна. Персонализируемите шаблони улесняват това. Потърсете платформа за електронна търговия с голямо разнообразие от шаблони или теми. Платформите за електронна търговия с достъп до редактиране на API , CSS и HTML позволяват да настроите сайта си допълнително.
Лекота на използване
Платформата за онлайн търговия, която избирате за сайта си, трябва да е интуитивна и лесна за навигиране, дори и да не сте технически грамотни. Търсете платформи, които улесняват настройването на вашия сайт с персонализируеми шаблони с адаптивен дизайн. ова намалява нуждите от кодиране и означава, че вашият сайт ще изглежда добре както на мобилни устройства, така и на компютри.
Можете да се поинтересувате и от AI базираните платформи, които помагат да стартирате сайта бързо. Те включват допълнителни функции с изкуствен интелект, които подкрепят развитието на сайта, например генератори на текст за описания на продукти. След като сайтът ви е активен, би трябвало да можете лесно да добавяте продукти, да създавате отстъпки, да управлявате поръчки и наличности и да изпълнявате други ключови задачи от един център.
Мащабируемост
Изберете платформа, която може да расте с вашия бизнес и да се справя с увеличения трафик и обем на онлайн продажбите, докато бизнесът ви се разширява. Обърнете внимание на ограниченията за продукти и съхранение, те са ключови за растежа на магазина в бъдеще.
Интеграции
Въпреки че най-добрите платформи за електронна търговия предоставят ключовите функции, от които се нуждаете, за да управлявате сайта си директно, в крайна сметка може да откриете, че се нуждаете от допълнителни функции. Търсете платформи за електронна търговия с богати библиотеки от приложения, за да сте сигурни, че можете да добавите функциите, от които може да се нуждаете в бъдеще. Това да ги предвидите изисква по-детайлно планиране.
Обслужване на клиенти
Ако се сблъскате с проблем, би трябвало лесно да можете да се свържете с платформата за помощ (в идеалния случай 24/7). Можете също да обмислите използването на по-популярни платформи, които имат стабилни онлайн потребителски общности. Тези общности могат да отговорят на вашите въпроси и да предоставят полезни съвети във форуми.
Многоканални продажби
За да разширите обхвата на магазина си и да улесните максимално клиентите да завършат покупките си, потърсете платформа за електронна търговия, която предлага многоканални продажби. Това означава, че можете безпроблемно да продавате продуктите си на пазари като Etsy и социални медийни платформи като Instagram и TikTok, без да е необходимо да настройвате магазина си от нулата за всеки канал.
Омниканален маркетинг
Помислете за търсене на платформа с възможности за омниканален маркетинг. Това означава, че клиентите могат да продължат оттам, откъдето са спрели, независимо къде за последно са взаимодействали с вашата марка. Това значително насърчава пътуването им надолу по фунията за продажби. Един пример - клиент може да кликне на реклама в социалните медии за чифт обувки и по-късно да получи маркетингов имейл.
Софтуер за имейл маркетинг
Вашата платформа за електронна търговия трябва да подкрепя маркетинговите ви усилия. По-специално, търсете такава, която предлага вграден имейл маркетинг. Това ви спестява разходи за допълнителен абонамент, а и по-лесно се интегрира с вашите данни за инвентара и клиентите, за да изпраща автоматизирани имейли.
Анализ
Разширените анализи показват много повече от това колко продукта сте продали. Те могат да показват тенденции в продажбите и какво търсят посетителите на сайта. Можете да използвате тези и други открития, за да подобрите витрината си, да организирате маркетингови имейли и да насърчавате продажбите и привличането на клиенти.
Въпреки че повечето платформи за електронна търговия предлагат поне някои основни анализи, потърсете платформа, която предлага разширени анализи, които измерват повече от общите продажби и трафика към сайта.
Изборът на най-добрата платформа за електронна търговия за вашия малък бизнес зависи от вашите нужди и цели съобразно бюджета, нужните функции или други приоритети. Важно е да изберете платформа, която е лесна за използване и може да расте заедно с вашия бизнес. Можете да тествате различни опции, като се регистрирате за безплатни пробни периоди, преди да вземете окончателно решение.
Изчерпателни данни за електронната търговия в България ще можете да научите от доклада: "Пулсът на онлайн потреблението в България 2025". Повече за проучването можете да научите тук: https://pulsereport.enterprise.bg/