Telenor продава българския си бизнес на американски фонд?

smartphones-Pixabay

Норвежкият телеком Telenor преговаря с американски фонд за продажба на бизнеса си в България, Сърбия и Черна гора срещу цена от 2 млрд .евро. Това съобщава специализираното издание Mergermarket, като се позовава на три неофициални източника. В. "Капитал" потвърди от един източник, че кандидат купувачът е бил избран като ексклузивен още през декември. От българския телеком насочиха за въпроси към норвежката централа. От групата в Осло заявиха за "Капитал", че не коментират пазарни слухове.

Промяна в стратегията

Само 3 години и половина след като закупи "Глобул" Telenor явно е променил стратегията си. От сделката, която беше за 717 млн. евро, досега скандинавската група успя да усили пазарния дял и бързо да въведе 4G мрежа. Според резултатите за последното отчетено засега трето тримесечие телекомът има 3.23 милиона абонати в България, с 9% по-малко спрямо година по-рано. Свиването се дължи основно на намаляването в броя на клиентите на предплатени услуги. Средният приход от абонат (ARPU) обаче нараства – с 6% до 14 лв. на месец, показва отчетът на Telenor.

Кой е купувачът засега е неизвестно. Повечето телеком представители, които "Капитал" потърси, споменаха за интерес на американския фонд KKR. Той има сателитен тв оператор в Сърбия и инвестиции в региона, така че експанзията звучи логично.

"Кандидат купувачът не е представен в региона," обаче посочи източник, близък до норвежката компания. Така хипотезата KKR далеч не е сигурна.

Събирането на оферти явно е ставало тихо и извън България, защото местни консултанти не знаеха за процеса. Според Mergermarket евентуалната сделка може да включва и унгарските активи на Telenor като допълнение към България, Сърбия и Черна гора. Така евентуалният купувач може да получи присъствие на четири пазара с общо почти 10 млн. клиенти (3.3 млн. в Сърбия и Черна гора, както и 3.1 млн. в Унгария). Общите приходи на трите подразделения за третото тримесечие достигнаха 323 млн. евро. Оборотът на "Теленор България" за периода достигна 172.7 млн. лв. При печалба преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) от 66.4 млн. лв.

"Теленор България" е третият оператор по приходи в страната: за последната година (към края на октомври 2017) те са 667 млн. лв. Лидер е БТК с 875 млн. лв., следвана от "Мобилтел" с 806 млн. лв., но и двете компании предлагат доставка на телевизия и фиксиран интернет, доката "Теленор" има само мобилни услуги, където е втора по пазарен дял.

Компанията е с най-рядко сменящия се собственик до тук - основана е от гръцката OTE и досега само веднъж е препродадена, докато БТК и "Мобилтел" доста често са сменяли акционерите си.

Бизнесът в региона

Telenor влиза на сръбския пазар през 2006 г., когато придобива мажоритарния дял от 70% от водещия местен мобилен оператор Mobi63 срещу 1.5 млрд. евро, в който тогава акционери са сръбската държава и консорциум от австрийски инвеститори. Впоследствие Telenor изкупува и останалите 30% от капитала на компанията, която към момента е най-големият телеком в Сърбия.

Първата и най-голяма телекомуникационна компания в Черна гора официално става изцяло част от групата на Telenor през 2004 г., като до 2010 г. носи предишното си име – ProMonte. В тримесечните си финансови отчети норвежкият собственик представя резултатите от дейността на двата пазара в обединен вид.

За третото тримесечие на 2017 г. приходите в Сърбия и Черна гора са 1.05 млрд. норвежки крони (108.9 млн. евро), като се увеличават с 1% на годишна база, най-вече благодарение на продажбите на мобилни устройства, които компенсират по-ниските постъпления от абонаменти, трафик, роуминг и взаимосвързаност. Оборотът за деветмесечието обаче остава с близо 2% под отчетеното преди година и към края на септември 2017 г. е 2.9 млрд. крони (297.3 млн. евро). Печалбата за третото тримесечие преди лихви, данъци и амортицазия (EBITDA) е 436 млн. крони, като расте с 3% на годишна база благодарение на подобреното управление на оперативните разходи, които намаляват с 11% за периода.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.