Болшинството работодатели няма да се откажат от хората заради роботизацията

robot-Pixabay-2

Общо 86% от работодателите в световен мащаб не планират намаляване на персонала заради роботизацията. В България делът на фирмите, които смятат да съкращават служители за сметка на въвеждане на автоматизация, варира от 1 до 10%. От изследваните 42 държави само в Австрия между 10 и 20% от работодателите смятат да прибегнат до тази мярка.

Тези данни бяха представени от Мария Лазова, мениджър „Бизнес развитие“ в Manpower, по време на Форум „Студентите питат – бизнесът и науката отговарят“, който се провежда днес в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Организатор е Катедра „Маркетинг и международни икономически отношения“ на Факултета по икономически и социални науки.

Роботите ще взимат задачите, но не и работата. Ще се появяват нови дейноси, с които да се ангажира човешкият ресурс, показват резултатите от изследването на Мanpower. Функциите в организациите, които ще бъдат засегнати от роботизацията, са административни и офис дейности, финанси и счетоводство, човешки ресурси, производство, директно обслужване на клиенти и ИТ.

Човешките умения изпъкват в дигиталната ера, показва още проучването. Те са важни при комуникацията и при вземане на решения в трудни ситуации. В настоящия момент не можем да предвидим какви ще бъдат 65% от дейностите, така че и технологиите, които ще улесняват процесите, също са неизвестни. Със сигурност може да се каже обаче, че никой няма да се освобождава от талантливите служители. Човешките силни страни, комбинирани с техническо и дигитално ноу-хау, както и отличното говоримо и писмено владеене на чужди езици, и способността да се решават проблеми ще бъдат едни от най-търсените от работодателите.

Идеалният служител трябва да притежава точния микс от умения. Да откриеш човек, който отговаря съвсем точно на изискванията за съответна позиция, е погрешно. Работодателите трябва да избират кадри, които са готови да се учат. Проучване показва, че в САЩ през 2020 г. ще има недостиг на 2 млн. души в производствената сфера, голяма част от местата са за инженери. За да не се усети тази липса, е създадена програма за преквалификация на пенсионирани военни инженери, които след тримесечно обучение са готови за вакантните места, разказа още Мария Лазова от Manpower.

Останалите представители на бизнеса, които се срещнаха със студентите на ФИСН на ПУ „Паисий Хилендарски, бях: Иван Иванов, директор „Корпоративни продажби“ в А1, Даниел Христов, управител на FreeCall Inc., Владимир Кръстев, управител на BMW – България, и Анна Божкова, комплексен управител на „Arte Spa& Park Hotel“. Представителите на висшето образование, с които младежите се срещнаха днес, бяха доц. д-р Васил Петков от УНСС, гл. ас. Мина Ангелова от ПУ „Паисий Хилендарски“ и ас. Георги Георгиев от Технически университет – София.

Да получат отговори на въпросите, които ги вълнуват като бъдещи кадри на бизнеса, посъветва студенти при откриването на Форум „Студентите питат – бизнесът и науката отговарят“ деканът на Факултета по икономически и социални науки доц. д-р Станимир Кабаиванов. Той припомни, че тристранната среща – между представители на бизнеса, науката и студенти, се провежда в навечерието на 25-годишнината на ФИСН на ПУ „Паисий Хилендарски“. Водещ на форума бе гл. ас. д-р Катерина Козлуджова.

В рамките на два панела студенти от специалностите „Стопанско управление“, „Маркетинг“, „Мениджмънт на туристическия бизнес“, „Международни икономически отношения, „Финанси“, „Счетоводство“, „Публична администрация“ и „Политология“ имаха възможност да зададат въпросите си към представители на няколко висши училища, агенции, които посредничат на работодателите за откриване на най-подходящи кандидати, както и към мениджъри от банковия, туристическия, хотелиерския и аутсорсинг секторите.  Участник във форума бе кметът на пловдивския район „Южен“ Борислав Инчев, в чиято администрация през последните години вече 15 пъти са стажували групи студенти от различни специалности на Пловдивския университет.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.