Пазарът на луксозни имоти в София: Повече инвестиции, фокус върху краткосрочните наеми

Икономическото оживление, подобряващите се условия за кредитиране и превръщането на София в по-разпознаваема туристическа дестинация са факторите, които в най-голяма степен повлияват пазара на луксозни имоти през първото тримесечие на 2017 г.

Търсенето на луксозни имоти остава предимно за жилищни нужди, но покупките с инвестиционна цел набират скорост. Данните на Unique Estates показват, че такива са около 30% от сделките с луксозни имоти.

При липсата на добри инвестиционни алтернативи жилищните имоти и в частност луксозният клас се разглеждат от много купувачи като добра възможност за защита на спестяванията им.

Нова посока на търсенето

Тези ефекти се подсилват и от все по-добрата разпознаваемост на София като дестинация за уикенд и градски туризъм благодарение на ръста на нискотарифните полети. В тази връзка Unique Estates вече идентифицира нова група купувачи, търсещи инвестиция в цели жилищни сгради или група апартаменти, които да управляват и да отдават под наем на хотелски начала.

Обикновено това са чужденци, които познават този модел и виждат възможност за прилагането му на българския пазар. Очакваната доходност от подобни инвестиции е 5 – 6%. Търсенето е в централните райони, които са добре транспортно обезпечени и с уредена инфраструктура.

Предлагането е недостатъчно

Въпреки засиления предприемачески интерес към луксозното строителство, предлагането остава слабо. Повечето проекти още са в строеж, а някои – дори на етап покупка на парцел. По-засилено предлагане на луксозно ново строителство се очаква към края на годината, което ще даде отражение на пазара през 2018 г.

Цените са стабилни

През първото тримесечие на 2017 г. цените в луксозния сегмент остават стабилни с очаквания за годишен ръст в рамките на 5%. Повечето сделки се сключват на офертна стойност или при максимум 5% отстъпка. Единични са продажбите на по-висока от исканата от продавача цена, като това се наблюдава само при много търсени имоти, каквито рядко излизат на пазара.

От страна на продавачите има известно отдръпване от пазара, свързано с очакването, че след 6 месеца ще могат да реализират имотите си на по-висока цена.

„Някои собственици временно спират жилищата си от продажба, но това не е работещ подход, тъй като в условията на засилена конкуренция тогава имотът им може дори да струва по-малко, отколкото в момента“, коментира Весела Илиева.

Най-предпочитаните райони

Традиционно силно търсене на стари апартаменти с високи тавани има в района на Докторски паметник в София, където не се наблюдават ценови промени през тримесечието. Имотите в централните части на столицата продължават да се търсят с цел инвестиция.

През последните месеци се връща интересът към бул. „Витоша“ като място за живеене. Очакванията са след планирания ремонт на ул. „Граф Игнатиев“ купувачите да преоткрият и тази част от центъра.

В кварталите покрай бул. „България“ и Южния парк се търси предимно ново строителство за живеене и инвестиция, като голяма част от сделките се сключват „на зелено“.

В престижните квартали с по-централно местоположение като „Лозенец“, „Иван Вазов“, „Изток“, „Изгрев“, „Яворов“ има интерес към нови жилища или стари тухлени апартаменти в добре поддържани сгради.

Най-силен традиционно в района на Витоша е пазарът на къщи. Търсят се съвременни къщи – с модерни архитектура и вътрешен дизайн, светли цветове, баня към всяка спалня, но предлагане почти няма. Средният клас търсене е в диапазона 400-600 000 евро, а високият – между 800 000 и 1,5 млн. евро.

Кой купува

Бързо растящите индустрии като технологиите и финансите доведоха до появата на нова генерация купувачи на пазара на луксозни имоти, които правят първия си милион още на 30+ години и се вливат сред потребителите на висок клас стоки и услуги. Тенденцията клиентите с възможности да са все по-млади се наблюдава в световен мащаб и българският пазар не прави изключение.

С тази тенденция обаче се променя и профилът на търсените имоти. Ако предната генерация богати хора държаха на класически къщи с библиотека, кабинет, голям хол и трапезария, сега изискванията са различни. Новите купувачи искат модерно жилище – лофт, пентхаус с голяма тераса за партита или къща с модерна архитектура, асансьор, фитнес, вътрешен басейн. Те държат и на смарт технологиите, които им позволяват да управляват дома си от разстояние и с един клик да включат отоплението, осветлението или охранителната система.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.