Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ENTERPRISE | April 25, 2018

Отиди най-горе

Най-горе

Няма коментари

Можем ли да забогатеем от Facebook приложения?

Можем ли да забогатеем от Facebook приложения?
ENTERPRISE

През 2005 г. абсолютният хит в социалните мрежи се нарича MySpace.com. Компанията не само има най-голям брой потребители, но и е закупена от медийната империя News Corporation на Рупърт Мърдок за колосалната за подобен проект сума от 580 млн. щ. долара. По онова време Facebook е все още на около година и по броя на потребителите си трудно може да се мери дори с по-малки социални мрежи, като например Bebo.

Каква тогава е причината проектът на Марк Цукърбърг да задмине всичките си конкуренти и само за четири години да се превърне в безапелационен лидер в този нов и динамичен сегмент? Отговорът се крие в политиката на Facebook да даде възможност на независимите софтуерни разработчици да създават собствени приложения за социалната мрежа.

Модел на симбиоза

Този модел на симбиоза между голяма корпорация и стотици малки предприемачи от целия свят успя да се наложи в няколко технологични подсегмента през последните години. Водещите разработчици на мобилни операционни системи като Apple и Google предоставиха на софтуерните екипи инструменти за създаване на приложения за своите платформи. Големите онлайн магазини за електронни книги, като Amazon и Apple iTunes дадоха възможност на независими автори и малки издателства да печелят суми, достигащи милиони долари годишно. А началото беше поставено от Google, която позволи на хиляди малки сайтове, блогове и независими създатели на видео съдържание в YouTube да печелят от нейните платформи за интегрирана реклама. Резултатът е win-win ситуация, в която големите корпорации стават още по-големи, а независимите малки бизнеси генерират приходи, които сами много трудно биха спечелили и получават достъп до международния пазар.

В сегмента на Facebook–приложенията също не липсват примери за малки фирми, постигнали огромен ръст и превърнали се в световни явления броени години след стартирането си. Разбира се, най-популярният пример е Zynga. Компанията – разработчик на най-големите хитове сред Facebook – игрите: FarmVille, CityVille, Texas HoldEm Poker и Mafia Wars е създадена от Марк Пинкъс през юли 2007 г. Започвайки с малка инвестиция от бизнес ангела Райд Хофман, към момента тя е успяла да привлече общо 1 млрд. щ. долара рисков капитал в шест последователни кръга на финансиране, а през март 2011 г. е оценена на 11 млрд. щ. долара. Тя има над 230 млн. потребители (близо 32 млн. месечни потребители), а бизнес моделът й е базиран главно на продажбата на различни бонуси и виртуални предмети в рамките на игрите, които иначе са безплатни.

Милиардери от безплатни игри

Въпреки че през последните месеци печалбата на компанията е спаднала, а плануваното първично предлагане на ценни книжа се забави, все пак малцина могат да се похвалят, че през последните четири години са станали милиардери от разработката на безплатни игри, подобно на Марк Пинкъс. Сред останалите успешни примери за разработчици на Facebook игри са Playfish, която има общо над 26 млн. потребители месечно, 6 waves (16.23 млн.), Green Patch (9.86 млн.) и Chainn Inc. (5.26 млн.).

Днес игрите са силно конкурентен подсегмент и ако сте решили да развивате бизнес в тази сфера, едва ли те са най-добрият избор. Има обаче много други все още незаети ниши. Сред най- популярните приложения за Facebook днес са Top Friends – програма, която отделя най-добрите ви приятели от всички останали, Training – за проследяване на вашия фитнес режим онлайн и сравняването му с този на приятелите ви, My Aquarium – виртуален аквариум, в който вашите рибки се раждат и умират също като истински (всички сравнения с популярните преди десетина години тамагочита не са случайни), Zombies – игра, в която вие можете да превръщате своите приятели в зомбита, след което да се сражавате с други потребители, ръководещи свои армии от „виртуални мъртъвци“; Tetris tournament – възможност да играете една от най-популярните класически видеоигри в рамките на социалната мрежа; Beers – позволява да черпите своите приятели с виртуална бира. Свои приложения за Facebook имат също и някои от най-големите онлайн услуги, включително Skype и Youtube, както и водещи медии. Сред най-известните социални апликации са също такива за хороскопи, игра на покер, организация на приятелите ви, информация за вашето местоположение, виртуална търговия с акции и много други.

Най-популярните – в няколко сегмента

Ако погледнем статистиката на най-популярните приложения за създадената от Марк Цукърбърг социална мрежа ще открием, че всъщност над 90% от тях са в няколко категории. На първо място са тези, предоставящи информация за лицето, което ги използва или с други думи – позволяващи на потребителите да изразяват себе си (в крайна сметка, за какво изобщо са възникнали социалните мрежи, ако не за това). Такива са всички програми, които разказват на другите за нашето душевно състояние, предлагат им да отговорят на въпроси, свързани с нас, показват къде сме, какво правим и др. Втората голяма група е на приложенията, които ни помагат да комуникираме и най-общо казано – да взаимодействаме с околните. Вероятно това са и най-важните за самата Facebook програми, тъй като именно те „поддържат огъня“ и гарантират, че в социалната мрежа ще продължи да „кипи живот“. Следват групите на игрите, организацията на социалните контакти и др.

Търсят се нови ниши

Въпреки че изброените категории привличат софтуерните фирми и независимите екипи от програмисти с вече доказалите се примери за успешни компании, всъщност в тях ще е доста трудно за нови играчи да пробият, започвайки от нулата. От една страна тези сегменти вече са пренаситени с компании от цял свят, а от друга – потребителите малко или много са започнали да се отегчават от тях и едва ли ще подходят със същия ентусиазъм към всяка нова Facebook игра, с който са започнали преди време да играят FarmVille или MafiaWars. Освен това, рисковите инвеститори, които се движат с една идея след развитието на пазарните тенденции, вече са повярвали в тези сектори и в момента наливат доста пари в американски или западноевропейски стартъпи, в сферата на социалните игри или комуникационните приложения. А фактът, че България е встрани от интереса на рисковия капитал означава, че за родните предприемачи ще е още по- трудно да се борят с чуждестранните играчи в тези сегменти. Затова, ако вие сте решили да развивате такъв бизнес, но се намирате в България, ще трябва да потърсите нови, незаети ниши. Има и още нещо – конкретно в сегмента на социалните игри конкуренцията се засилва също и поради интереса на водещите играчи от традиционния гейм сектор, като най-голямото издателство на видеоигри Electronic Arts и студиото ID Software, известно с основополагащите си проекти в сферата на шутърите – Doom, Wolfenstein и Quake. Съществуват обаче много други възможности, в които липсват изявени приложения и компании. Такива са например комуникацията между отдалечени фирмени екипи, електронната търговия, поддръжката и взаимоотношенията с клиентите, които могат да добавят към уебсайта на една компания редица нови социални функции.

Минимално условие за онлайн успех

Друг вариант е, да организирате бизнеса си не около собствено приложение, което би могло някой ден да стане глобален хит, а около обслужването на компании, които нямат достатъчно капацитет, за да използват оптимално възможностите на социалната мрежа. Очаква се до няколко години наличието на собствено Facebook приложение да е минимално условие за онлайн успех на една компания, каквото днес е притежаването на собствен уебсайт. Ако тази прогноза се окаже вярна, ще има доста работа за разработчиците, занимаващи се с поддържащи дейности – от създаването и поддържането на собствени страници и групи, до разработката на по-сложни приложения, които ще са много по-силно интегрирани с фирмените уеб услуги. Една от причините, поради които компаниите от списъка Fortune 500 посочват, че Facebook е важен за тях, е именно, че техните сегашни служители, бъдещи служители, клиенти и потенциални клиенти вече са в социалната мрежа. Което означава, че те могат лесно да бъдат достигнати в нея. Другата причина е, че според всички прогнози тя ще продължава да е тук и да се развива, оставяйки самите потребители и независими разработчици да я движат напред. Което гарантира, че е малко вероятно усилията, които маркетинговите екипи вложат в нея, да се окажат в даден бъдещ момент напразни, само защото самата Facebook е изчезнала.

Автор: Александър Александров

Добави коментар