Facebook на 20 години: Не е време за партита

Facebook на 20 години: Не е време за партита

На 4 февруари Facebook навърши 20 години, но голямо парти нямаше.

На 4 февруари 2004 г. 19-годишният Марк Зукърбърг стартира нов уебсайт. Първоначално той е отворен само за студенти на Харвардския университет, а след това - и за студенти от други колежи, пише NBC. Сайтът тогава е thefacebook.com.

Оттогава платформата измина дълъг път. Сега Facebook попада под егидата на компанията Meta на Зукърбърг, която също притежава Instagram и WhatsApp и вече струва над 1 трлн. долара. Това я прави една от най-ценните американски корпорации въз основа на цената на акциите ѝ.

Наскоро корпорацията отчете 39 милиарда долара печалба за 2023 г. и 3,07 милиарда месечни потребители само на Facebook.

За Facebook и Meta 20-ият рожден ден настъпва в неудобно време. Зукърбърг, като главен изпълнителен директор на Meta и мажоритарен собственик, се яви на официално изслушване в Сената на САЩ относно безопасността на децата в социалните мрежи. Той отговаря на множество въпроси, вкл. дали компанията инвестира в достатъчно ресурси, за да предпази децата и тийнейджърите.

Законодателите в САЩ подготвят потенциално важно законодателство за регулиране на Meta и други компании за социални медии. Някои законодатели искат частично да отменят закон от 1996 г., известен като раздел 230, който дава на интернет платформите имунитет срещу много видове съдебни дела, включително съдебни дела за публикуване или хостване на потенциално клеветнически публикации.

Двадесетата годишнина на една компания обикновено е причина за пищни тържества. Walmart организира партита в своите около 500 магазина, когато търговецът на дребно отбеляза 20-тата си годишнина през 1982 г. Microsoft отвори музей на компанията за своята 20-та годишнина през 1995 г., а Apple отпразнува през 1997 г. със специално издание на своя персонален компютър, наречено Twentieth Anniversary Macintosh.

Meta нямаше никакви такива планове.

Facebook е изправен пред противоречия от ранните си дни. Седмици преди старта на сайта Зукърбърг е изправен пред административния съвет на Харвардския университет във връзка с критики срещу него заради предишен сайт, facemash.com. В този сайт състудентите му са класирали техни състуденти по физическа привлекателност.

През 2004 г. двама от съучениците на Зукърбърг в Харвард, братята близнаци Камерън и Тайлър Уинкълвос, го съдят за предполагаемо копиране на идеята за Facebook от тях. Съдебната битка намира място във филма "Социалната мрежа" от 2010 г., който спечели три награди "Оскар". Близнаците получават обезщетение в размер на 65 млн. долара.

Модерирането на съдържанието е другият аспект на платформата, който предизвиква противоречия. През 2008 г. компанията се сблъска с негативна реакция от страна на кърмещи майки заради правило срещу снимки, на които се виждат зърната на гърдите. Meta вече позволява снимки на непокрити женски зърна в контекста на кърмене, актове на протест и други определени изключения.

Други подобни дебати неизбежно се разгоряха през годините, затова и Facebook прехвърли вземането на решения на външен "върховен съд", известен като Надзорен съвет. Зукърбърг казва, че смята решенията на борда за "задължителни".

През 2012 г. назря нов скандал, след като компанията призна, че е провела експеримент с промяна на съдържанието във фийда на потребителите, който показва, че това е променило емоциите им.

Много потребители на платформата намират стойност в използването ѝ: свързване със стари приятели и отдалечени членове на семейството, създаване на общности около споделени интереси или преживявания или повишаване на осведомеността и набиране на средства за благотворителни каузи.

Скандалите обаче не стихват - социални, политически, етични, свързани с потребителски данни и т.н. През годините Зукърбърг е свидетелствал пред Конгреса осем пъти, според онлайн архивите на C-SPAN. Темите на неговите изяви варират от руското влияние до спазването на антитръстовите закони от Facebook и въздействието на социалните медии върху психичното здраве на тийнейджърите.

Срещу компанията се водят безброй съдебни дела, както и срещу други социални медии, решенията по които предстоят да бъдат постановени.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.