Януари обикновено е пренебрегван месец за търговията на дребно.
Първият месец на годината е времето, когато купувачите връщат стоки (често коледни подаръци) или заменят покупки. Случва се потребители, които са решили да изпълнят новогодишните си обещания, да пазаруват дрехи за спорт и спортни артикули. Други пък оползотворяват подаръчните си ваучери след празниците, пише CNBC.
Тази година обаче залозите за януари са доста по-високи. Месецът ще определи тона на цялата 2023 г., за която икономистите предупреждават, че ще е тежка, с рецесия в много страни по света.
Предварителните резултати за празничния сезон в големите икономики показват, че той е минал по-успешно от очакванията на икономисти и търговци въпреки високата инфлация. Продажбите от 1 ноември до 24 декември са нараснали със 7,6% само в САЩ, според данни от MasterCard SpendingPulse, който измерва продажбите на дребно в магазините и онлайн при всички форми на плащане. Данните обаче обхващат и ресторанти и не са коригирани с инфлацията.
Има някои признаци, че купувачите може би изчерпват инерцията си. Салдата по кредитните карти се покачват. Личните спестявания намаляват. Продажбите на по-скъпи стоки - например бижута и електроника, намаляват. Освен това, бумът на харченето на американците през първите месеци на пандемията, подхранван от паричните стимули заради затварянето, прави сравнението трудно.
Търговците на дребно навлизат в 2023 г., като се съобразяват с факта, че трафикът на магазините вече изостава след пиковите седмици на празничния сезон. Шест търговци на дребно - веригите Walmart, Target, Best Buy, Nordstrom, Kohl's и Macy's, човекопотокът намалява средно с 3,22% на годишна базаза седмиците от Черния петък до седмицата на Коледа, според данни от Placer.ai, аналитична фирма, която използва анонимни данни от мобилни устройства, за да оцени общите посещения на местоположения.
Човекопотокът намалява с 5% в сравнение с преди пандемията, показва статистиката за същите вериги магазини. Затова и търговците са напрегнати.
Много от ритейлърите раздават карти за подаръци, за да стимулират потреблението през януари. Например Urban Outfitter предлага на онлайн купувачите ваучер за 50 долара при покупки за над 200 долара. Бонусът важи за покупки до 31 януари, когато приключва тримесечието на компанията.
Подобни оферти подтикват купувачите да харчат във време, в което обикновено настъпва следпразнично затишие. Това е и шанс за търговците на дребно да продадат излишните наличности и да започнат на чисто новата фискална година.
За някои търговци тези оферти може да са подходящ начин да насърчат по-чувствителния към бюджета потребител.
Икономистите следят внимателно потребителските показатели в началото на годината. Положителното е, че безработицата остава ниска и пазарът на труда е доста затегнат от гледна точка на предлагане на работна ръка.
Има признаци и за охлаждане на инфлацията, тъй като ръстът на цените през ноември - последният месец, за който са налични данни за повечето страни, се забавя.
От друга страна обаче, цените на храните са високи, търсенето на дребно отслабва и спестяванията не изглеждат толкова стабилни. Процентът на разполагаемия доход, който хората спестяват, е бил 2,4% през ноември, според Бюрото за икономически анализи на САЩ. Това е по-малко от средно 6,3% преди пандемията, според S&P Global Market Intelligence, които обобщават данни в периода от 1991 до 2019 г.
Повечето икономисти очакват рецесията в САЩ да настъпи през първото тримесечие на 2023 г. и да продължи две тримесечия. Тя ще бъде подхранвана от намалените поръчки и спада на производството, тъй като много търговци на дребно се освобождават от нежелан инвентар, след като потребителските предпочитания се промениха рязко през 2022 г.
В такава среда реалността за потребителите ще стане трудна и може много скоро да удари тези, които са изразходили бюджета си за подаръци или ваканционни пътувания.