Търговците на дребно, които се превърнаха в медийни компании, сега се изправят пред трудна реалност. Тези медии излизат от фазата на бум и трябва да преминат през стратегическа еволюция. Разходите за реклама в сравнение с предходната година се забавят, заради което на пазара доминират само няколко медийни мрежи на търговци на дребно.
За да издържат на проверката, тези медии трябва да оценят своите организационни структури, да повишат медийната си експертиза и внимателно да планират следващите си ходове, посочва се в доклад на Emarketer.
Търговци на дребно се оплакват, че не могат да постигнат същия мащаб, като подражават на Amazon модела за медия.
Успехът им обаче изисква преминаване от преследване на приходи към мащабируеми стратегии, подходящи за размера, основани на реалността на електронната търговия и подкрепени от интелигентни партньорства.
Моделът на Amazon за медийна мрежа на търговец на дребно е повтаряем само до определена точка. Много търговци се моделират по Amazon, но малко могат да се надяват да постигнат подобен мащаб, като следват същите стъпки. Успехът ще изисква стратегии, пригодени за индивидуалните силни страни на търговеца (напр. физически магазини или достъп до специфични потребителски демографии), посочва се в доклада.
Същевременно продажбите на медиите са извън основната компетентност на търговците на дребно. Резултатът е нарастваща празнина в знанията, която медийните мрежи на търговците трябва да преодолеят, за да си осигурят достатъчно приходи на фона на пейзажа, доминиран от опитните гиганти.
Това заплашва да канибализира и основния бизнес на търговците на дребно, които трябва да се фокусират върху внимателното съгласуване на цялия си бизнес.
Следващата глава в развитието на медийните мрежи на търговците на дребно няма да е една и съща за всички.
През 2024 г. ръстът на разходите за реклама в медийните мрежи на търговците на дребно намаляват с 20% в сравнение с предходната година. Растежът в сектора се очаква да се забавя всяка година до 2029 г. Това по-широко забавяне в индустрията заварва ентусиазираните медийни мрежи на търговци на дребно неподготвени и създава спешност за адаптиране към по-скромни условия.
Днес повечето от рекламните разходи в медиите на търговците на дребно се разпределят за уебсайтовете на търговците. Трафикът на сайта и обхватът на продуктовия асортимент (категории и марки) имат значително въздействие върху общия потенциал на медията.
По-малките търговци обаче се сблъскват с по-големи финансови ограничения, заради което разходите около медийните им мрежи се превръщат в по-тежко бреме. Някои от най-скъпите елементи, като собствена технология и персонал за продажби, могат да се окажат невъзможно скъпи за търговците. Затова и те трябва да отидат отвъд преследването на общия обем приходи и да се фокусират върху ефективността. Успехът трябва да се измерва пропорционално на мащаба на електронната търговия на търговеца, като се отчитат трафикът на сайта и обхватът на асортимента.
Разширяването на потоците от приходи - чрез реклама извън сайта, активации в магазина и разширение на аудиторията - ще бъде критично за поддържане на инерцията в по-конкурентния пейзаж, посочва се в доклада. Този път обаче няма да бъде подходящ за абсолютно всеки търговец.
По-малките играчи на пазара могат да обмислят партньорство с доставчици на технологии от трети страни за достъп до мащабируеми решения с по-ниска първоначална цена. Изнасянето на ключови функции, като продажба на реклами и управление на кампании, може да помогне за намаляване на оперативната тежест, добавя се в доклада.
Може ли да се повтори моделът Amazon?
Повече от десетилетие след стартирането на Amazon Ads десетки търговци на дребно последваха този път. Тази стратегия обаче не е непременно да се мащабира и за други търговци.
Приблизително две трети (66,9%) от 45-те милиарда долара приходи от рекламите в медийната мрежа на Amazon идват от рекламиза търсене на сайта, подхранвани от огромното доминиране на компанията в електронната търговия.
Темповете на растеж на приходите от медийната мрежа на групата сигнализират, че гигантът явно е достигнал ограниченията на монетизацията на собствения си сайт.
Докато повечето други търговци на дребно все още оптимизират стратегията си за реклами на сайта, ограниченията върху собствения рекламен инвентар са универсална истина. Огромният размер на Amazon и извънмерното проникване на компанията в онлайн продажбите означава, че могат да се генерират и сериозни приходи от собствения уебсайт.
Други търговци на дребно дори не се доближават до трафика на Amazon и все още зависят от физически магазини за повечето продажби. Това поставя значителни ограничения върху потенциала им да монетизират собствени медии.
Според изследване на Skai само половината от обхванатите медийни мрежи на търговци на дребно съобщават, че са постигнали целите си за 2024 г. Всяка десета медия на търговец на дребно признава, че дори няма заложени формални цели. Тази липса на структурирани критерии повдига опасения за зрелостта на медиите на търговците на дребно и способността им да дефинират и изпълняват показатели за успех.
Данните показват и че нараства несигурността на самите медийни мрежи, докато изискванията на рекламодателите се увеличават. Растат очакванията за производителността и предложенията на медийните мрежи.
Как AI ерата променя онлайн търговията? Как успешно се свързват онлайн и офлайн каналите за продажба, така че да работят безпроблемно? Как да се възползвате оптимално от "горещите" социални медии и създатели на съдържание за повече продажби? Как да се осланяте на данните, за да вземате решения, свързани с продажбите и развитието? Тези и още теми ще се обсъждат на десетото юбилейно издание на конференцията eCommerce Summit 2025, организирана от сп. Enterprise! Регистрирайте се от сайта на събитието!