Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ENTERPRISE | December 13, 2018

Отиди най-горе

Най-горе

Няма коментари

Корупцията, административните спънки и неяснотите в ЗОП са най-големите проблеми пред бизнеса са участие в търгове

Корупцията, административните спънки и неяснотите в ЗОП са най-големите проблеми пред бизнеса са участие в търгове
Miglena Ivanova

Корупцията, административните спънки и непосилните изисквания и неясноти в Закона за обществените поръчки (ЗОП) са най-значителните проблеми, които възпират бизнеса от участие в обществени поръчки, показват резултатите от проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).

Анкетата е проведена сред членове на БТПП в периода от 12.03.2018 г. до 16.03.2018 г. по електронен път. Мотив за анкетата е среща с представители на Световната банка, които проучват проблемите на обществените търгове у нас.

Над 40% от българските компании смятат, че има предварително набелязан за печеливш кандидат при избора за изпълнител на обществени поръчки. Малко над 20% от анкетираните са участвали в обществени поръчки и са ги печелили, а 20% никога не са участвали. Причината за незаинтересоваността от тяхна страна се дължи на ред причини: попълване на много и сложна документация, непосилни за малкия и среден бизнес гаранции, липса на информация за поръчките, невъзможност за малките и средни предприятия да извършат целия обем на поръчката.

Именно поради тези причини бизнесът предлага няколко препоръки, които да направят обществените поръчки с по-ясен и чист характер.

Над 62% от анкетираните предлагат обществените поръчки да се обявяват и провеждат само по електронен път и при ясни критерии. 44% счичат, че не трябва да се включват субективни критерии – като отлагане на плащанията, специфични конкретни изисквания, отнасящи се до определен модел или услуга. 38% предлагат да се предвижда определен процент от обществените поръчки да бъде изпълняван от малки и средни предприятия, а 30% предлагат да отпадне възможността за директно възлагане на поръчки или чрез преговори с конкретно избрани фирми.

Резултатите показват още, че след влезлия от април 2016 г. нов ЗОП едва 13% от анкетираните компании забелязват подобряване в прозрачността на процедурите за обществени поръчки. Общо 56% не забелязват никаква промяна, а 31% не могат да вземат отношение по въпроса, защото нямат преки наблюдения.

В анкетата се предлагат множество варианти за противодействие срещу корупционните практики. Във всеки един от етапите на осъществяване на обществената поръчка, ако се създадат подходящите условия, корупцията може да бъде преодоляна.

Чрез представените по-горе предложения на бизнеса повече малки и средни предприятия биха имали интерес и желание да участват в процедури за обществени поръчки. Чрез прозрачния процес (провеждане по електронен път) ще се премахне лошия имидж на обществените поръчки и лошите практики – малък брой компании да са в постоянно печелившите, макар с не толкова добри предложения (оферти).

Добави коментар