Пазарът на системи за управление на бизнеса в строителството в България е едновременно наситен и с голям потенциал за развитие
Строителният бизнес, подобно на всеки друг, е изпитал положителното влияние на информационните технологии. По-лесно и прецизно планиране на разходите и времето за строежа на един обект са само най-очевидните предимства, с които софтуерът за управление на бизнеса може да помогне на строителните предприемачи да определят по-точна цена за проектите, по които искат да работят. И съответно да им помогне да оптимизират разходите си и дейността си. На практика софтуерът за управление на строителството е отделен бранш от системите за управление на бизнеса.
Най-простото описание на подобен софтуер би било нещо от типа на „софтуер за управление на проекти, който следи целия строителен процес - оферирането, оценката на проекта, планирането на времето за изпълнение, управление на техническите средства и ресурси, счетоводство и анализ”. Всички тези функции са налични както в цялостни решения, така и поотделно. За препоръчване, разбира се, са завършените решения, които следят целия процес на изпълнение, но и предлаганите „на парче“ софтуери имат своите предимства. Например - докато инвестицията в „големите“ решения е по-висока, то закупуването на отделни приложения, които предлагат определена функционалност, също е опция за по-малки проекти. Или такива с ограничени технологични бюджети. На теория, в една строителна компания би могъл да се използва софтуер за управлението на стандартни за всяка компания сфери, като финансово-счетоводната дейност, човешките ресурси и склада. Към тях трябва да добавим очевидно по-сериозната необходимост от решения за управление на материалните ресурси, както и за управление на проекти и специфични дейности по проектирането и остойностяването на офертите.
„В общи линии това изчерпва напълно софтуера, който използваме. Има и интерфейсни точки на тези системи с различни специализирани инженерни приложения– като AutoCAD и др.“, споделя изпълнителен директор на голяма компания от бранша. „Строителството за нас е може би най-сложният тип производство. Понеже е дълъг процес и съдържа адски много операции“, добавя Никола Добрев, мениджър „Развитие на бизнеса“ в БизнесСофт. „Строителният сектор не може да бъде адресиран със стандартно ERP решение, тъй като то не включва конкретни аспекти, като например договаряне и надзор, бюджетиране, детайлно планиране на проекта (финансови параметри, етапи и график на изпълнението, срокове, човешките ресурси, анализ на риска, what if анализи и т.н.)“, смята пък Деймън O’Нийл от румънската Total Soft. Според последния, за да управлявате успешно строителна компания, ви е необходимо специално приложение, изградено на основата на нуждите на пазара, което включва изначално всички тези аспекти и осигурява най-добри практики от бранша. Затова г-н О’Нийл смята, че основната роля на софтуерните решения за строителството трябва да е включването на ноу-хау, да се предложат решения за непредвидени ситуации.
Писани стандарти
Преди десетилетия държавата си е направила усилието да направи т.нар. „сметни норми“ – описани стандарти за разхода на материали, ресурси и труд за всеки вид операция в строителството. Те са два вида, като общият им брой е над сто хиляди. Тези сметни норми са основата на Building Manager – софтуерът, с който БизнесСофт стартират през 1991г. През годините, разбира се, тази база е допълнена с различни нови технологии. „Всяка фирма от бранша използва подобен тип решение“, смята Никола Добрев. Той разказва, че основният проблем в строителството в началото на нов проект е как точно да бъде пресметнато колко ще струва определена сграда. Строителният инженер, задавайки в софтуера операциите, които ще се извършват по даден обект, получава калкулирани ресурсите, които ще са му нужни. Това включва материали, труд, механизация, услуги, полуфабрикати и др. Програмата дава количествената сметка на влаганите в сградата ресурси. А когато количествената сметка е налице, остойностяването на ресурсите вече е много по-лесно. Така в общи линии се определя прогнозната себестойност на проекта.
Планирано-отчетено-реално
През първите години на развитите на частния бизнес в България, използването на такъв вид софтуер е било достатъчно за строителните фирми в страната, разказва мениджърът от БизнесСофт. Всъщност думите му се потвърждават и от факта, че първоначалното навлизане на ERP системи в страната като цяло започва чак към края на 90-те години на миналия век, а реално по-сериозните решения за управление на ресурсите и процесите все още са развиващ се сектор, дори и днес. С увеличаването на изискванията и потребностите на компаниите от бранша обаче, от българската софтуерна компания решават да развият и решение от по-висок клас, което да могат да предложат на клиентите си. Това се налага, защото по-старият им софтуер позволява планиране на разходите и отчитане на изпълнението, но не дава отговор на въпроса: „Колко реално струва даден обект?“.
За тази цел трябва решение, което да обхваща счетоводство, склад, продажби, покупки и т.н. Например – планираните материали трябва да се изпишат от склада, като така се отчита реалната себестойност. Заплатите на работниците, които се формират на база изработен труд, пък се изчисляват на базата на маршрутни карти, чрез които се отчитат реално извършените операции.
„Планирано-отчетено-реално – това е висшият пилотаж при строителството“, казва г-н Добрев. Може да звучи просто, но не е, защото слизането на ниво номенклатурна позиция е проблем заради десетките хиляди материали в строителството. Основната пречка е, че ако информацията за покупките се обработва от счетоводството, може да се получи объркване при изписването. Затова според Никола Добрев материалната отчетност трябва да е изнесена към специалистите, които да отличават различните материали, и това е подходът застъпен в WorkFlow – приложението за управление на бизнеса на БизнесСофт. Като компания, която се е специализирала в този бранш, в софтуера са отразени освен изброените функционалности, така и оферирането, графиците за изпълнение и други.
Едновременни проекти
Спецификата на строителния бизнес предполага, че способността за управление на проекти ще бъде ключова компетентност. Да не говорим, че заради продължителността на една поръчка в областта, често продължаваща дори повече от година, на повечето от компаниите в бранша обикновено се налага да управляват успоредно няколко проекта. Колкото по-голяма е компанията, толкова по-вероятно е тя да използва специализиран софтуер за управление на проекти.
Едно от решенията, което започва да се налага на българския пазар е Primavera. Системата е дългогодишен световен лидер в своята област, като от около две години е част от портфолиото на Oracle. Като основен конкурент на Primavera на българският пазар засега изглежда се очертава Microsoft Project (виж мненията в карето), макар че той е с по-ограничена функционалност, представлявайки само част от цялостното решение за управление на проекти MS Enterprise Project Management.
Използването на специализиран софтуер дава възможност да се определя автоматично критичния път, критична верига, да се проследява изпълнението, да се прогнозират ресурсите, да се оценят максимално точно рискът и печалбите и като цяло е задължителен при управлението на голям брой проекти.
Собствени разработки
Както във всеки друг бранш, и тук са застъпени компаниите, които разчитат на приложения, писани специално за техните нужди. В Strabag използват специализирано приложение за строителни фирми, което обхваща всички процеси от първоначалните калкулации до актуването. То работи в съчетание със система за управление на бизнеса, която е разработена за самата международна компания от доста известен вендор. Втората система обхваща чисто финансовата страна на проектите. Комбинацията от двете решения формират цялостната система за управление на бизнеса.
„Без тези две програми работата ни е немислима. Цялата ни организационна структура, всички процеси се базират и се управляват от тези две програми, така че поддръжката им е решаваща за функционирането на фирмата. Без тях не можем да съществуваме“, обяснява представител на компанията.Поне още две от най-големите компании на пазара у нас използват специални разработки.
ERP или не?
Building Manager e продаван през годините на над 4000 уникални фирми. Голяма част от тях вече ги няма, защото пазарът се прочиства периодично от малки играчи. Но според г-н Добрев строителните компании в България масово разполагат с техния или конкурентен софтуер от подобен тип. Що се отнася до решението им за управление на процесите, счетоводството и склада – то се използва от над 100 строителни компании в страната, като в списъка от клиенти могат да се забележат доста сериозни имена.
Интересна подробност е, че БизнесСофт бяха партньор на SAP.“Идеята ни беше да вложим знанията си в SAP средата“, казва г-н Добрев, с ясна цел да мигрират по-големи клиенти към такова решения, при поискване. Експериментът не се е получил, като от българската фирма коментират, че най-вероятно причина за това е кризата – компанията става партньор на големия ERP вендор през 2008г., в зората на световния финансов колапс, ударил сериозно строителните предприемачи в страната.
От своя страна решения за управление на проекти, като Primavera, също имат проникване в строителния бизнес, макар и по-слабо. В същото време обаче, според проучванията на независимите пазарни анализатори „CBN Panoff, Stoycheff & Co“, този бранш е сред тези с най-ниско проникване на ERP системи в страната. Очевидно в случая става въпрос за вечния спор доколко дадено решение е ERP или не. „Поради някаква причина, която не мога да коментирам каква е, ние не влизаме в техните проучвания, въпреки че имаме сериозно проникване в сектора“, коментира Николай Добрев. Въпреки това в българската компания са убедени, че тяхното решение разполага с достатъчно функционалност, за да бъде алтернатива на големите ERP системи.
В интерес на истината от популярните в световен мащаб ERP решения, реализираните в България проекти в строителни фирми наистина се броят на пръстите на ръцете. Освен споменатите в карето Галчев Холдинг и Геотехмин (вторите все още не са започнали внедряването си), известен проект е този в Сиенит, за който сме писали подробно в ENTERPRISE. Има още няколко проекта, но наистина – единици. „В строителния бранш в България почти всички компании използват някакъв софтуер.
Но някаква цялостна ERP система в строителството, интеграция на всички ресурси, все още няма почти никой. Скъпо е и сложно. Не че не е нужно, но никой все още не е стигнал до това ниво в развитието си“, споделя Любомир Галчев, изпълнителен директор на Галчев Инженеринг Груп. Людмил Стойчев от CBN коментира, че може би просто компаниите от бранша подценяват ресурса или просто не осъзнават нуждата от подобен софтуер. „Ниското проникване на софтуера за бизнеса сред строителните предприемачи обаче не се дължи само на един от тези фактори, а на комбинация от тях.
ИТ компаниите също са в затруднено положение, тъй като пазарът е затворен, което не им позволява да обърнат внимание на този сегмент в чисто маркетингов аспект“, смята анализаторът. Според Любомир Галчев липсата на правилно планиране оказва своето негативно въздействие върху компаниите в бранша: „Строителните компании губят много пари от недостатъчна организираност, главно от доставка на материали и кражби. Складовите стопанства са отворен двор за всички. Строителните компании биха си спестили средства и биха си осигурили по-голямо спокойствие, защото информацията щеше да стига навреме и да ни спести разходи“.
Дупка или ниша?
Строителният бизнес в страната, меко казано,не се намира в най-цветущото си състояние в момента. Междуфирмената задлъжнялост и спрените проекти натежават и компаниите едва ли мислят точно в този момент за софтуер за управление на бизнеса. Въпреки това, ръководител на голяма фирма от бранша вярва, че точно сега колегите му трябва да се замислят: „Кризата е точно момент, в който да се започне внедряване на такъв вид софтуер, защото ще се появят икономии, които ще надвишат многократно разходите за внедряването“. Людмил Стойчев също смята, че перспективите на пазара на софтуер за управление на бизне- са в строителството в България са повече от добри. Подобно виждане споделя и Деймън О’Нийл от Total Soft. Компанията, която има много добри позиции в строителния бранш в Румъния, сравнително отскоро също се е насочила към бизнес организациите в този сектор в България. Историята на разработчика от северната ни съседка е сходна с тази на БизнесСофт – стартирайки бизнеса си през 90-те, предлагайки Primavera, те израстват с местния строителен бранш и нуждите му. По техни данни, над 50% от компаниите в гражданско и индустриалното строителство в Румъния използват тяхната разработка „Charisma“: „Имаме добър поглед върху строителния пазар в България, както по отношение на търсенето, така и по отношение на потенциала. Повярвайте ми – тук има страхотен потенциал.“ Total Soft намекнаха и че ще наложат „гъвкава търговска политика“, която да ги постави в изгодна позиция на пазара. Така че битката за строителните фирми очевидно предстои.