Всеизвестен е фактът, че десетина световни гиганта произвеждат почти всички бързооборотни стоки, които намираме по щандовете на супермаркетите. За да могат самите търговски вериги да се конкурират с глобалните корпорации като Nestle, Kraft и Unilever и да поддържат доброто си име пред клиента, те залагат на един силен коз – собствените марки, които вече далеч не означават най-евтините продуктови линии. В същото време, в условията на криза собствените марки на големите ритейлъри предлагат голям шанс и на друг важен играч по веригата – производителите на бързооборотни стоки, които се надпреварват за повече поръчки. Очевидно е, че т.нар. private labels ще набират все по-голямо влияние в модерната търговия, но как да се възползваме най-добре от тях?
„Всички големи ритейлъри създават собствени марки в опитите си да се диференцират. Те често си приличат, тъй като са инспирирани от пазарния лидер, например Coca Cola, но същевременно са лесни за разпознаване и различни сами по рода си., коментира Жан-Жак Дюпа, президент на Axial Pacific в рамките на бизнес форума Retail in Detail. “Най-важното, че собствената марка носи името на веригата, така че ако предлага добро качество и дизайн, то търговецът може сериозно да увеличи печалбите си, но от друга страна, ако има проблем с продукта, това крие риск от самоунищожение.“, допълва още експертът с дългогодишен опит в развитието на собствените марки на големи търговски вериги.
По думите му, повечето вериги добре осъзнават това и развиват собствените си марки според тенденциите при потребителите, създавайки дискаунт, еко, био, детски продукти. В същото време, маркетинговите изследвания сочат, че като цяло клиентите са позитивно настроени към собствените марки на предпочитаните от тях магазини, като ключовите фактори за тях са цената, качеството и опаковката.
Ето и няколко съвета към търговци и доставчици, за да могат да се възползват максимално от нарастващата популярност на собствените марки сред потребителите:
Стратегии ако сте производител:
-
Изберете най-подходящия ритейлър, на когото да заложите, а не да бъдете представени навсякъде.
-
Внимателно изберете точно кои от продуките си искате да предложите под собствена марка на ритейлърите.
-
Правете иновации, така че да можете да работите с големите вериги.
-
Фокусирайте се върху всеки елемент от веригата на доставки, за да откриете къде можете да направите икономии и иновации и не забравяйте да проверите как потребителите приемат продукцията ви.
-
Пазете марката си, защото ако зависите само от отношенията си с ритейлътите, рискувате да изчезнете от пазара.
-
Пазете нивата си на печалба – търговските вериги могат да ви ощетят значително, особено ако се конкурирате с много други производители, за да доставяте продуктите от собствената марка или за да разположите вашата марка на щандовете им.
Ако сте търговец:
-
Потребителите винаги гледат надолу, затова позиционирайте продуктите си на височина от 1 м. - 1.5 м.
-
Продуките трябва да бъдат видими, разпознаваеми от водешата марка, дори и да са вдъхновени от нея.
-
Клиентите купуват поне по веднъж, за да пробват, затова бъдете много убедителни!