Много бизнеси се обръщат към професионалисти в областта на маркетинга, за да генерират ангажиращо съдържание за социалните медии и други канали за комуникация с потенциални и съществуващи клиенти. Един от начините да се генерира такова съдържание е работата с инфлуенсъри.
Инфлуенсърите в социалните медии обединяват рекламата от уста на уста с концепцията за вирусни публикации. Идеята е, че някой с много последователи в социалните медии може да има голямо влияние върху вкусовете и навиците на желана демографска група.
Достъпността на инфлуенсър маркетинга обаче носи и рискове за бизнеса, който не е застрахован от измами, пише business.com.
Популярните инфлуенсъри имат стотици милиони последователи, а топ инфлуенсърите - десетки милиони. Изчислено е, че през 2023 г. бизнесите ще похарчат близо 21,1 милиарда долара, за да получат част от този пазарен дял, според Influencer Marketing Benchmark Report 2023.
Компаниите могат да бъдат заблудени обаче от фалшиви инфлуенсъри, като купуват последователи, за да подобрят показателите на акаунтите си. Те манипулират и статистиките си, за да привличат брандове, които да работят с тях.
Как се разпознава фалшив инфлуенсър
Дори и някои супер популярни звезди в социалните мрежи се случва да допринасят за измами. Естеството на знаменитостите в социалните медии, възходът и падението на модерните платформи и мимолетният характер на славата означават, че понякога валидният брой последователи не означава непременно действителна ангажираност.
Някой може да има 3 милиона абонати или последователи, но малко от тях да са активни и ангажирани в социалната платформа. Затова и броят последователи не гарантира нищо за бизнесите.
Преди да се плаща на инфлуенсър за съвместна работа, много важно е да се обърне внимание на няколко неща. Първото е оригиналното съдържание. Ключът към успеха в социалните медии е намирането на целевата аудитория и предоставянето ѝна висококачествено, оригинално съдържание. Важно е инфлуенсърите да комуникират с аудиторията си - да задават въпроси, да коментират, да отговарят на последователи.
Важно е да се оцени и ангажираността на аудиторията спрямо общия брой последователи, както и откъде са последователите на инфлуенсъра. В някои страни има голям пазар за фалшиви акаунти и ферми за ботове.
Важно е да се провери и историята на акаунта на инфлуенръса, вкл. чрез инструменти за анализ, които установяват внезапно увеличение на последователите или ангажираността за кратък период от време. Това може да означава, че инфлуенсърът си купува социални харесвания или последователи.
Верифицирани акаунти
Платформите за социални медии имат различни методи за верификация на акаунти, например бяло-синята икона на Instagram. Смисълът на верификацията е, че компанията за социални медии е счела, че даден проверен потребител е истински човек, а не бот.
Все пак и при верификацията може да има пропуски и бизнесът трябва да го има предвид.
При работа с инфлуенсъри е добре да се проучи биографията им, както и дали профилите в социалните мрежи, с които работят, са постоянни. Колкото по-активни са онлайн, толкова по-лесно ще си кореспондират и уточняват детайлите по проекти.
С това ще се направи и оценка доколко е солидна мрежата на инфлуенсъра. По-добри резултати постигат инфлуенсъри, които са свързани с други инфлуенсъри в същата и различни ниши.
Истинската цена на инфлуенсър измамите
Според доклад на Федералната търговска комисия на САЩ близо 100 000 души са загубили 770 милиона долара през 2021 г. заради измами.
Когато компаниите плащат на инфлуенсър за публикации в социалните медии и има ангажимент за обхват на аудиторията, в която има ботове, бизнесът губи пари.
Средствата, които се влагат в генерирано от потребителите съдържание, водят до нещо като икономика на вниманието, при която всеки иска да бъде знаменитост. В стремежа си към онзи вирусен момент, който ще им донесе одобрение и слава, а оттам - и много пари, фалшивите инфлуенсъри купуват последователи.
Истината е, че ако измамите зачестят, бизнесът просто ще спре да плаща на инфлуенсъри, ако не се измисли начин да се засекат и отсеят измамниците. Платформите използват AI и други технологии, за да отсеят тези с фалшиви последователи от наистина влиятелните лица, но и индустрията трябва да увеличи усилията си за самоконтрол.
Все пак инфлуенсър маркетингът си остава отличен инструмент за достигане до нови демографски групи, стига бизнесите да работят с правилните за тях инфлуенсъри.