Дигиталното пазаруване достигна нови върхове миналата година, като промени напълно търговията на дребно за много кратко време. Под този чадър на онлайн пазаруването потребителите се опитваха да избягват магазините в името на социалната дистанция.
Какво означават всички тези промени за търговците на дребно зависи от множество фактори. Това, което е изгодно за един търговец, може да бъде равносилно на смърт за друг, пише онлайн изданието retaildive.com.
Доскоро купувачите вършеха по-голямата част от работата, като отиваха в най-близкия разпределителен център или магазин, взимаха необходимите им стоки и се отправяха към следващия магазин. Този бизнес модел вече е в миналото и търговците трябва да обмислят омниканален подход.
Омниканалният "императив"
Две трети от търговците на дребно осъзнават мащабите на растежа на омниканалното и цифровото пазаруване като най-значимата тенденция, засягаща индустрията, и нейното най-голямо предизвикателство.
"Онлайн продажбите са забележително по-печеливши от продажбите в магазини", казва в интервю Саджал Коли, старши партньор в McKinsey.
В САЩ делът на онлайн продажбите, поддържани от физически магазини, се е увеличил до 37% по време на празничния сезон през 2020 г. спрямо 32% през 2019 г., според GlobalData. Приемането на онлайн поръчки от магазини е нараснало със 103% през миналата година, докато поръчките от магазини на търговците на дребно са нараснали с 80%.
За някои вериги, принудени да затворят временно, ограничението беше въведено основно за една нощ и онлайн търговията се превърна в решаваща жизнена линия за приходите.
Разходите за новите канали на продажби не са илюзорни
В много случаи обаче новите канали за продажби не носят печалби. На първо място като причина са някои от свързаните с това разходи за труд.
Един от компонентите, който струва най-много, е времето. Според тази предпоставка пазаруването в магазина отнема най-малко време за търговеца на дребно, защото клиентът отива, грабва продукти от рафта и си ги носи вкъщи. С ограниченията заради пандемията обаче търговците на дребно правят всичко това сами.
Фактор за разходите е и управлението на дистрибуционен център, доставка, разходи за магазини и режийни разходи за конкретни канали.
Разходите за труд за вземане на онлайн поръчки зависят от търговеца на дребно и може би дори от деня. Търговците на дребно се наложи да предефинират задачи и позиции в движение, което им струваше допълнителни ресурси или време.
Като цяло ситуацията разбива мита за търговците, които спестяват от мрежа от магазини и персонал. Много фактори усложняват това уравнение, включително разходите за дигитален маркетинг. Продуктите, които се продават, също имат значение. Да не забравяме също така, че нивата на възвръщаемост са променливи, както и моментът с връщането на продукти.
Харчите пари, за да спестите
Заедно с променливите разходи за труд има и интензивни разходи за всички канали на продажби - технологии, процеси, автоматизация, всичко, което изяжда печалбите, но може да ги увеличи в дългосрочен план. Много от първоначалните технологични инвестиции са насочени към това да направят омниканалните операции по-ефективни в дългосрочен план.
След като тези възможности бъдат активирани, това наистина оказва положително въздействие върху намаляването на разходите, подобрявайки производителността.
Управлението на поръчките и запасите са сред най-важните елементи.
Многозадачността може да спести пари на търговците в множество канали. Във всички канали автоматизацията може също така да спести пари и, разбира се, всичко, което търговецът може да направи, за да намали възвръщаемостта, помага за печалбата от продажба.
Тъй като опасността от пандемията бавно отшумява, привличането на клиенти в магазините не само може да намали разходите за доставка и труд, но и да предизвика други продажби. Може би по-важното в дългосрочен план, наличието на магазин може да предизвика продажби онлайн - клиентът да провери къде има наличност и да отиде да си вземе продукта веднага.