Доверието към инфлуенсърите в България като цяло спада, но микро- и наноинфлуенсърите се радват на интерес

Доверието към инфлуенсърите в България като цяло спада, но микро- и наноинфлуенсърите се радват на интерес

Инфлуенсърите в България като цяло губят последователи и доверието към тях спада. В резултат потребителите купуват по-малко продукти в следствие на инфлуенсър кампании.

Това се посочва в проучването "Пулсът на инфлуенсър маркетинга" за 2024 г., изготвено от MSL Sofia, част от Publicis Groupe България, съвместно с маркетингова агенция Pragmatica. Докладът включва изводи за нагласите на потребители, инфлуенсъри и брандове, които помагат за създаване на ефективни инфлуенсър кампании. ​

В някои категории инфлуенсъри обаче се наблюдават ръстове, посочва се в доклада. Потребителите следват повече микро и макро инфлуенсъри и такива, които са искрени и харизматични, а темите за пътувания, красота и мода държат челната тройка на най-харесвано и споделяно съдържание.

Близо две трети (63%) от потребителите спират да следват инфлуенсъри заради морални различия или неподходящо съдържание, което подсказва, че лицата и брандовете трябва да работят за създаване на автентично, истинско и по-творческо съдържание и за задържане на доверието на хората. Същевременно 80% от брандовете търсят лица с добър имидж, докато инфлуенсърите избират партньорствата си, ако харесват марката.

И двете страни - и марките, и инфлуенсърите предпочитат дългосрочни партньорства, пише още в доклада. Брандовете освен това не искат да работят с лица, които работят с конкурентни марки, а потребителите предпочитат да купуват, само ако виждат, че инфлуенсърите използват рекламираните продукти в ежедневието си.

Доверие и последователи

Доверието към инфлуенсърите спада за втора поредна година и само 53% (63% през 2023 г.) от потребителите имат доверие на лицата, които следват.

Общо 85% от брандове все още намират за предизвикателство това, че едни и същи лица промотират различни продукти, а за 80% от тях хонорарите продължават да са високи спрямо постигнатите резултати.

Данните показват, че 63% от потребителите биха спрели да следват инфлуенсър, ако публикуваните теми са в противовес с техните морални принципи, 56% - ако инфлуенсърът публикува нерелевантно съдържание, и 50% - ако рекламира прекалено много продукти.

Само 29% посочват, че съдържание, създадено с AI би била причина за спиране следването на инфлуенсъри, като този дял е по-висок при хората между 30 и 50 г.

Над три четвърти (79%) от българските последователи са единодушни, че за да им стане любим един инфлуенсър, той трябва да е искрен с аудиторията. Важно е също да има нужната харизма (70%), характеристика, която отново има ръст, и естествено, информацията, която споделя, да е интересна (69%).

За 47% от хората е важно инфлуенсърите да споделят личен опит по темата, за която говорят, в сравнение с 67% миналата година.

Последователите казват, че любимите им инфлуенсъри, освен че им дават полезна информация (77% - въпреки спада спрямо 2023 г.), ги карат да се усмихват (78%) и се превръщат в своеобразен портал за бягство от реалността (61%), като отново най-засилена е тази тенденция при най-младата аудитория.

Предизвикателства пред работата с инфлуенсъри

Според доклада 85% от брандовете избират да работят с лица, които отговарят на същността им. За все повече от марките - 75% в сравнение с 35% миналата година, метриките на инфлуенсърите са важни.

Същевременно 35% от инфлуенсърите искат да работят за марки, които харесват и използват, 28% - които харесват и са любопитни да пробват, а 13% - за марки, които предлагат интересни кампании.

Мнозинството компании обаче (80%) казват, че хонорарите на инфлуенсърите спрямо постигнатите резултати в кампаниите са проблемни. Според 60% критерият за качество на изпълнението не отговаря на договореното.

Общо 30% посочват, че лица, които са подходящи за кампанията, но имат малко последователи, не носят достатъчно резултати. Това е интересна констатация предвид ръста на активността на микро- и наноинфлуенсърите.

Две трети от брандовете избират инфлуенсъри според броя последователи.

Три четвърти от инфлуенсърите очакват да получат информация за кампанията и очакваните резултати, но да имат свобода как да разгърнат съдържанието. Над 90% искат да тестват продуктите или услугите на бранд, преди да ги представят на аудиторията си.

Канали и формати

Основната социална мрежа, в която последователите на инфлуенсъри в България най-често намират любимите си лица, е Instagram (76%), въпреки спада от 5% спрямо изминалата година и все още най-избиран от най-младата аудитория (83%).

Брандовете и инфлуенсърите също предпочитат тази платформа най-много.

TikTok става все по-популярен канал сред хората. Платформата се ползва за следване на инфлуенсъри от 39% от потребителите спрямо 23% през 2022 г. Не само от най-младите (42%), но и от по-зрелите хора между 30 и 39 г. - 38%.

Facebook показва ръст в предпочитанията тази година (63%), като е най-предпочитан за хората над 30 г., както и ръст от 20% при избор от брандовете.

YouTube също има ръст (63%) през 2024 г., след като две години подред имаше една и съща позиция, като разбира се платформата е най-предпочитана измежду трите сред най-младите (71%). Каналът запазва предпочитанията си сред компаниите (25%) за трета поредна година, но показва увеличение на инфлуенсър съдържание (38%).

Видеата и сторитата са най-въздействащи и са форматите, предпочитани от последователите. Общо 90% от брандовете и 86% от инфлуенсърите също предпочитат видео/reel форматите, следвани от стори формата за 75% от брандовете и 67% от инфлуенсърите.

Оказва се, че по-младите, които обичайно следват повече инфлуенсъри, приемат статичните визии по-добре отколкото малко по-зрелите последователи. Интересът към лайв съдържанието показва също значителен ръст, което се дължи на използването и по-големия интерес към TikTok, както и интересът към подкастите.

Повече за рекламата в Tik Tok, как да изграждате успешни профили в мрежата и как да създавате работещи кампании ще обсъждаме на Tik Tok Marketing Masterclass на 15 октомври 2024 г.

Запазете своето място тук! 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.