Онлайн пазаруването увеличава потреблението на бърза мода от европейците, а това оказва огромен натиск върху околната среда, според доклад на водещия екологичен надзорен орган на Европейския съюз (ЕС), цитиран от онлайн медията Politico.
Нови данни от Европейската агенция за околна среда показват, че гражданите на ЕС купуват повече текстилни продукти чрез онлайн пазаруване от всякога, особено от марки, които продават по-евтини продукти в големи обеми, т.е. бърза мода.
Докладът се появява в момент, когато институциите на ЕС финализират нови правила за управление на текстилните отпадъци в Европа. Правилата предвиждат модните марки да плащат такса за обработката на отпадъците от техни продукти, за да се насърчи продажбата по-устойчиви и по-дълготрайни артикули.
През 2022 г. гражданите на ЕС са купили средно около 19 килограма нови дрехи, обувки и други домакински платове на човек в сравнение със 17 килограма през 2019 г. Същевременно европейците изхвърлят до 16 килограма дрехи годишно. Това е създало около 7 милиона метрични тона текстилни отпадъци в целия блок - количество, достатъчно да напълни голям куфар на човек всяка година.
В доклада се посочва, че 85 процента от тези изхвърлени дрехи не се използват повторно или рециклират и често завършват изгорени или на сметището. От януари страните от ЕС трябва да имат отделни системи за събиране на текстилни отпадъци, за да предотвратят това.
ЕС иска до 2030 г. всички текстилни продукти, които се пускат на пазара на ЕС, да бъдат трайни, поправими и рециклируеми.
Онлайн магазините и социалните медии "са изиграли важна роля за растежа на бързата мода през последните години", отбелязва докладът на Агенцията. Това позволява на търговците на дребно "постоянно да предлагат на потребителите нови стилове на изключително ниски цени".
Без възможността да пробват преди покупката, хората са по-склонни да купуват няколко размера от един и същ артикул и да избират да върнат, препродадат или дори да изхвърлят продуктите, които не им стават. Средно до 44 процента от върнатите стоки никога не достигат до нов клиент и се унищожават.
От всички продукти, които европейските домакинства консумират — като храна, напитки, здравни продукти и т.н., облеклата и обувките са петата най-ресурсоемка категория.
Според доклада 234 милиона метрични тона суровини, като гориво и памук, са използвани за производството на всички текстилни изделия, консумирани от домакинствата в ЕС. Това е значително по-малко отколкото през 2010 г., което предполага, че предприятията поне намаляват ресурсите, необходими за производството всяка дреха.
Как устойчивостта поражда възможности за бизнеса? Как бизнесът решава локални и глобални проблеми чрез въздействието си върху местната среда? Как се привличат публични и частни инвестиции в сферата на устойчивостта? Отговорите на тези и други въпроси ще дадат опитни експерти в сферата на корпоративната социална отговорност на конференцията "Корпоративна социална отговорност: Устойчиво развитие на регионите". Събитието се организира от сп. Enterprise съвместно с CSR Advice Box и ще се състои на 28 май. Вижте повече за конференцията тук!