Черният петък идва: Как инфлацията и технологиите променят пазаруването в Европа

Черният петък идва: Как инфлацията и технологиите променят пазаруването в Европа

До неотдавна Черният петък беше нещо, което повечето европейци виждаха само в новинарските кадри от САЩ - главно тълпи, които буквално се бият да нахълтат в магазините в деня след Деня на благодарността.

Около десетилетие по-късно Черният петък се превърна в един от най-големите търговски моменти в европейския календар. От търговските улици на Лондон до бутиците в Берлин и луксозните магазини в Париж, купувачите са готови и чакат оферти, а марките планират най-творческите си и високоефективни кампании за годината.

През 2025 г. обаче икономическите условия влияят на пазарните планове на хората. Според резултатите от ново изследване от Klaviyo, 81% от европейските купувачи казват, че инфлацията променя начина, по който пазаруват. Данните сочат, че 31% от участниците в проучването са преминали към по-достъпни марки, а 21% изчакват разпродажби или отстъпки преди да пазаруват изобщо.

Прогнозата на Klaviyo за Черния петък и Киберпонеделника през 2025 г. се базира на проучване сред 7000 глобални потребители. Целта на компанията е да разбере как купувачите подхождат към най-големия търговски момент на годината. Публикацита се фокусира специално върху данни от 1750 потребители в Европа, включително от Великобритания, Франция и Германия, и как Черният петък изглежда различно на всеки от пазарите.

Във Великобритания потребителското поведение по време на Черния петък прилича много на управляваните от стойност покупки по време на Boxing Day. Във Франция и Германия качеството и доверието в продукта все още носят повече тежест от дълбоките отстъпки. На някои пазари Черният петък се е разтегнал от един-единствен ден до многоседмичен търговски сезон, който се припокрива с местните празнични традиции.

Възходът на Черния петък в Европа

Търговското безумие след Деня на благодарността датира още от 50-те години на XX век в САЩ, но в Европа пристигна доста по-късно. Всъщност Черният петък не се наложи наистина в Европа до около 2014 г.

Сега това е едно от най-важните пазарни събития на годината за европейските търговци на дребно и потребителите.

Интернет е основният виновник за това. Глобалните търговци като Amazon, Apple и Nike поставиха нови очаквания за купувачите с масирани кампании и на практика принудиха местните търговци да последват примера им.

Успехът на Черния петък в Европа се определя и от перфектния му избор на време. През 2019 година британски анализатори съобщиха, че приходите от маркетинговите кампании за Черния петък превъзхождат традиционните продажби в Boxing Day. Google Trends от своя страна показва, че терминът "Black Friday" превъзхожда "Boxing Day" в търсенията в много региони още от 2016 г.

Тази промяна не е изненадваща. От клиентска гледна точка Черният петък предлага нещо изключително ценно: ранен достъп до оферти във време от годината, което струва скъпо на потребителите.

Черният петък вече е добре установен на множество европейски пазари

Черният петък не просто прониква в Европа все повече. Той е тук, установен е и оформя начина, по който хората пазаруват за празниците.

Приемането е достигнало до точката, в която сега Черният петък е важна част от сезонните календари на повечето европейски потребители. Почти двама от всеки петима европейци планират празничното си пазаруване около Черния петък и Киберпонеделника, според проучването на Klaviyo. Това показва колко е важен този момент за търговците.

Черен петък във Великобритания

Черният петък и Киберпонеделникът е добре установена традиция във Великобритания, като повечето потребители структурират празничното си пазаруване около него. Британските купувачи са силно ориентирани към оферти: те най-вероятно ще останат лоялни към любимите си марки, ако им предлагат постоянно страхотни цени и обща стойност.

Общо 77% от британците потвърждават, че инфлацията влияе на разходите им, като 35% са преминали към по-достъпни марки, а 19% няма да пазаруват изобщо, ако няма разпродажби.

Черен петък във Франция

Докато 84% от потребителите във Франция усещат ефектите на инфлацията, само 26% са преминали към по-евтини марки, а лоялността по-често се обяснява качеството на продукта, отколкото с цената. Докато 2-ма от всеки 5-ма френски купувачи планират празничните си покупки около Черния петък, почти 1 от всеки 4-ма, т.е. 25% от потребителите, ще пазарува по-рано.

Черен петък в Германия

Общо 47% от потребителите в Германия планират покупки около Черния петък. Данните сочат, че според 79% инфлацията оформя разходите им, като 27% са преминали към по-достъпни марки, а 27% чакат разпродажби, преди да купят. Една четвърт от купувачите започват с празничното пазаруване по-рано. Най-популярните празници за пазаруване са Коледа, Черния петък и Prime Days.

Ключови тенденции, които движат Черния петък в Европа

Черният петък в Европа е надхвърлил произхода си като "един голям ден". Това, което започна като един петък с отстъпки, се разви в многоседмичен период на разпродажби, който често започва много преди края на ноември и се простира до декември.

Ето някои от тенденциите, които определят Черния петък в Европа.

Смислени вместо импулсивни покупки

В цяла Европа има ясна промяна към по-осъзнат, премислен подход към празничните разходи. Потребителите планират по-напред, поставят си бюджети и се фокусират върху смислени вместо импулсивни покупки.

Доказателство за това: 61% от купувачите на континента спестяват предварително за празнични подаръци, а 67% планират да купят подаръци за от 3 до 10 души.

Този по-обмислен подход означава, че марките не могат да разчитат единствено на общи отстъпки за стимулиране на продажбите. Вместо това успехът ще дойде от съобразяването на офертите със стойността и приоритетите, на които купувачите държат в началото на сезона.

Омниканалното пазаруване е норма

В цяла Европа 76% от потребителите редовно използват 3-4 канала при пазаруването за неосновни покупки, а 23% използват 5 или повече канали.

Във Великобритания тези данни съответстват на европейските средни, с онлайн разглеждане, посещения в магазина и социални медии начело на списъка за вдъхновение за подаръци.

Във Франция картината е подобна, макар че 31% от купувачите посочват телевизията като влиятелен източник за идеи за празнични подаръци.

В Германия фокусът е още по-цифров. Данните сочат, че 54% от потребителите черпят идеи за подаръци основно от онлайн източници в сравнение със само 34%, които предпочитат разглеждането в магазините.

AI асистентите са новите търсачки

Повече от половината европейски потребители (57%) планират да използват AI пазарни асистенти този празничен сезон. Приемането се увеличава още повече във Франция (64%) и Германия (68%).

Най-често потребителите използват изкуствен интелект, за да сравняват цени, да намират оферти, да търсят продукти и да получат персонализирани препоръки за подаръци - т.е., откриването на продукти вече не се случва само чрез реклами или имейл.

Имейлът все още е горещ, но и мобилността

Докато имейлът остава най-популярният канал за комуникация на брандовете в цяла Европа, ангажираността с мобилността също е в подем.

Потребителите и във Великобритания, и във Франция например са повече от два пъти по-склонни от тези в Северна Америка да предпочитат WhatsApp за известия за разпродажби/отстъпки, обяви за нови продукти, потвърждения на поръчки, актуализации за доставка и запитвания за клиентско обслужване.

Потребителите в Германия повече от два пъти по-склонни от потребителите във Франция и Великобритания да искат да получават обяви за нови продукти и актуализации за доставка чрез известия от мобилни приложения.

Пет съвета за успех на Черния петък в Европа

Търговците, които наистина печелят в Европа, са тези, които комбинират прецизно таргетиране с премислено време, особено чрез имейл и текстови съобщения.

Сегментирайте, сегментирайте и сегментирайте

Черният петък може би е единственият път, когато има смисъл да изпращате известия до целия си списък с контакти, но това не означава, че можете да изхвърлите сегментацията през прозореца. Европейската аудитория е нюансирана, а купувачите в Германия не се държат по същия начин като тези в Испания или Великобритания.

Опциите за доставка имат значение повече, отколкото мислите

Като всички съвременни потребители, европейските клиенти са много наясно със сроковете за доставка по време на Черния петък и Киберпонеделника и планират около тях.

Не се появявайте от нищото през ноември

Входящите кутии на имейлите на потребителите са препълнени в края на ноември. Ако едва тогава започвате да се появявате в полезрението им със съобщения, когато Черният петък приближи, значи отдавна сте изостанали от други брандове.

Възнаградете най-лоялните си клиенти

Да предоставите ранен достъп на най-лоялните ви клиенти е работещ инструмент, защото се възползва от психологията на ексклузивността. Хората обичат да са част от нещо специално, което не всички могат да видят и да от което да се възползват.

Бързо възстановете изоставените кошници

Изоставените кошници се увеличават рязко по време на Черен петък - не защото хората не се интересуват, а защото жонглират с множество табове, сравняват оферти и се опитват да извлекат максимума от кратък прозорец за пазаруване.

Черният петък в Европа вече не е един ден. Това е сезон

Черният петък разви от привнесена новост до културна забележителност в европейския търговски календар. Да спечелите в този сезон изисква разбиране на нюансите на вашия пазар.

През 2025 г. купувачите в цяла Европа са много по-ценово ориентирани, по-осъзнати, по-омниканални от всякога. Те изследват предварително, превключват между устройства и очакват търговците да ги посрещнат с персонализирани, добре калибрирани във времето оферти.

Независимо дали става въпрос за по-остра сегментация, или по-умни стратегии за доставка, всяка точка на контакт е шанс да спечелите продажбата и връзката с клиента.

Как AI ерата променя онлайн търговията? Как успешно се свързват онлайн и офлайн каналите за продажба, така че да работят безпроблемно? Как да се възползвате оптимално от "горещите" социални медии и създатели на съдържание за повече продажби? Как да се осланяте на данните, за да вземате решения, свързани с продажбите и развитието? Тези и още теми ще се обсъждат на десетото юбилейно издание на конференцията eCommerce Summit 2025, организирана от сп. Enterprise! Регистрирайте се от сайта на събитието!

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.