Българските потребители ще похарчат над 110 млн. лв. за Черния петък, според прогноза

Българските потребители ще похарчат над 110 млн. лв. за Черния петък, според прогноза

През тази година българските потребители се очаква да похарчат над 110 млн. лв. на Черния петък, според прогноза на Асоциацията за защита на потребителите (АЗП). Това е с 10 на сто повече в сравнение с миналата година заради инфлацията и по-дългия период на кампанията - още от началото на ноември, коментира председателят на Асоциацията Пейо Майорски, цитиран в нейно съобщение.

На 28 ноември ще бъде кулминацията на Черния петък, а над 50 на сто от българските потребители ще пазаруват, според прогнозата. Средната сума, която ще похарчи всеки човек, е около 550 лв., като за най-голяма стойност се очаква да е пазаруването в търговските центрове и онлайн магазините.

Най-предпочитаните стоки ще бъдат дрехите, обувките и електрониката, смятат от асоциацията. Отстъпките средно са между 30 и 50 процента, предава БТА.

"Пазаруването покрай тази кампания може да се превърне за някои в ден на черните измами и заради двете цени, в лева и евро", посочва Пейо Майорски. "Най-вече нарушенията идват при интернет пазаруването. Вече постъпват сигнали, че в някои физически и онлайн магазини постепенно завишават цените си във времето преди Черен петък, така че да могат да предложат по-големи отстъпки за продукт, който е на цена, по-висока от действителната", посочва Майорски.

"Винаги събирайте информация за цените предварително, за да получите добра представа за това колко действително струва даден артикул и да намерите къде всъщност можете да получите най-добрата отстъпка", съветва той.

Други са пострадали, след като са поръчали стока, която е била доста намалена, само че след заплащането ѝ са получили нещо различно или с много лошо качество. "Съветваме хората да подават сигнали в "Икономическа полиция" и в Комисията за защита на потребителите (КЗП). Сумите, които се губят при подобни измамни сделки, стигат до 2000 лв., особено за по-скъпа техника. Основният ми съвет към всички е да зaложат на проверени сайтове, които са се утвърдили и се ползват отдавна", казва Пейо Майорски.

Според него първо винаги трябва да гледаме цената в лева и евро, а не процентите отстъпка, които ни се дават, защото там е уловката. Често търговците обявяват намаления от 40-50 процента, като хората остават с впечатление, че всички стоки са намалени, което не е така, защото обикновено биват намалени само определени групи стоки. Стоките, намалени с най-голям процент, обикновено са най-малко търсените на пазара. Потребителят обаче вижда голямото намаление, не разглежда внимателно, не чете съществените характеристики и се подлъгва да купи.

"Винаги следете цените на намалените стоки, четете внимателно правилата на промоциите, внимавайте със ситния шрифт и с условията на доставка. При онлайн покупки имате право да се откажете от тях, да ги върнете или замените стоките", подчертава още Пейо Майорски.

"Бъдете особено внимателни, ако в магазина ви предложат "стоков кредит", особено ако покрай него има още нещо - например застраховка. Обикновено в магазина се предлага такъв кредит с 0 на сто лихва. Тъй като в подобни случаи печалбата за кредитодателя е с много нисък размер, е възможно да ви предложат услуги срещу допълнителни такси, като застраховки и т.н. Потребителят не е задължен да приеме", пояснява той.

"Ако приемете заема и решите да го погасите предварително, фирмите за бързи заеми нямат право да събират допълнителни такси, с изключение на договорите, в които е фиксиран лихвеният процент. Може да се предвиди такса до 1 на сто от размера на кредита", добавя Пейо Майорски.

От Асоциация за защита на потребителите препоръчват да пазарувате от онлайн магазин, който познавате или сте проучили. В адреса на линка трябва да има S (https), както и катинарче, което е знак за сигурност. Ако се окаже, че сте пазарували от некоректен търговец, оспорете плащането пред банката. По-добре е да го направите писмено, за да получите и официален отговор. Имайте предвид, че за тази процедура банката може да начисли такса.

Не купувайте импулсивно. Решете предварително какво ви е необходимо или искате, складирайте го във виртуалната си пазарска кошница и изчакайте деня с намаленията, съветват от Асоциацията.

Щом набележите желаните стоки, обиколете магазините (или проверете в съответните сайтове) и вижте цените им преди намаленията. Сметнете дали обявеното намаление е равно на обещания процент, допълват от организацията и припомнят, че при онлайн пазаруването купувачът има 14 дни период за размисъл, в който може да върне продукта.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.