На 20 февруари 2025 г. в Международен панаир-Пловдив се проведе Земеделски форум "Фермата", организиран от списание Enterprise. Конференцията е част от съпътстващата програма на АГРА 2025 и стратегически партньор бе Агротех.
Представители на Министерството на земеделието и храните, Народното събрание, банковия сектор и науката коментираха водещи теми от интереса на земеделските производители - изпълнението на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на България до края на програмния период (2027 г.), Обща селскостопанска политика на ЕС, възможностите за финансирането на агросектора и постигане на устойчивост чрез грижата за почвата.
Администрацията се опитва да планира плащанията така, че да спази индикативния график за годината. В тази връзка наредбите, които касаят Кампания 2025, ще бъдат публикувани в Държавен вестник до края на февруари, съобщи зам.-министърът на земеделието и храните Янислав Янчев.
По време на форума той обяви също така, че през март ще тръгне прием по кризисната мярка за компенсиране на земеделските производители, отглеждали царевица през 2024 г., за компенсиране на загубите им заради сушата. Обсъждането на проектонаредбата за кризисната помощ е приключило и предстои публикуването ѝ в Държавен вестник. Помощта е в размер на 10,9 млн. евро, осигурена от Европейския съюз.
По време на дискусия за бъдещето на Общата селскостопанска политика след 2027 г. заместник-министър Янчев коментира, че младите стопани са били винаги във фокуса на подпомагането. "Наблюдаваме растящ интерес към тази интервенция, което се надявам да продължи и през Кампания 2025, за да имаме плавно обновяване между поколенията", коментира той.
Гергана Калинов, главен експерт, дирекция "Развитие на селските райони" във ведомството, представи и мерките за производство, услуги и занаяти, чийто бюджет е, съответно, почти 46,8 млн. лева, 49 млн. евро и 3 млн. евро. Тя разясни условията за предоставяне на финансова помощ, допустимите дейности и кандидати и сроковете за кандидатстване и изпълнение на проектите.
Аделина Стоянова, директор на дирекция "Директни плащания", Министерство на земеделието и храните, представи Кампания 2025 за подпомагане на производителите. Заявленията от стопаните без санкция се подават и редактират в периода 4 март - 15 май 2025 г. Крайната дата за подаване на заявления е 9 юни с 1% намаление на сумата за всеки работен ден от май, но не повече от 10% от сумата, на която кандидатът има право.
Бюджетът на Кампания 2025 възлиза на над 825,5 млн. лева, като 25% от бюджета е предназначен за еко схемите (за биологично земеделие, за биологичното разнообразие, намаляване използването на пестициди, екологично поддържане на трайните насаждения, разнообразяване на културите и др.).
Аделина Стоянова напомни на производителите, че за първи път през тази година предстои 1,5% от директните плащания да бъдат пренасочени към взаимоспомагателния фонд, чието създаване е залегнало в Стратегическия план като механизъм за подпомагане при неблагоприятни събития.
Народният представител Атидже Алиева-Вели коментира в изложението си по време на конференцията, че българските стопани също могат да участват в дебата за директните плащания през следващия програмен период (след 2027 г.) и бюджета на Общата селскостопанска политика.
Тя посочи, че парламентарната ѝ група стартира инициатива за стратегически диалог и започва да провежда срещи с представители на земеделските производители от следващата седмица. Целта е изработването на добра законодателна основа заедно с бранша, коментира тя.
"Важно е земеделците да изразят своите очаквания и опасения, защото бъдещето са сектора зависи от тяхната активност и инициативност", коментира Атидже Алиева-Вели.
Според нея дългосрочната визия за Общата селскостопанска политика до 2040 г. е обезкопоителна в частта за директните плащания, които в момента са основен източник на приходи на стопаните. Като новост, която за първи път се появява в стратегически документ, Алиева-Вели изтъкна приоритизирането на плащания по определени култури, което може да промени разпределението на финансирането за земеделието в Европейския съюз.
В заключение тя посочи, че стратегическата визия носи рискове Общата селскостопанска политика да се размие и да се изгубят конкретни приоритети. Като положителна страна тя изтъкна по-меката позиция на Европейската комисия по отношение на зелените изисквания и плащания и поощряването на добрите практики.
Владимир Димитров, ръководител звено "Продажби и обучения", Банкиране малък бизнес, и Лиляна Кирилова, старши мениджър звено "Продажби и обучения", Банкиране малък бизнес, Пощенска банка, представиха възможностите за финансиране на земеделски производители.
Банката предлага гъвкави възможности за овърдрафт, лизингово финансиране, различни видове кредити - за оборотни средства и инвестиционни заеми, при облекчени изисквания по отношение на самоучастието и обезпеченията. Така стопаните могат да инвестират в техника, помещения, в подобряване на енергийната ефективност, възобновяема енергия и др.
Петя Иванова, експерт по почвено здраве, говори за регенеративното земеделие, възможностите, които то създава, и предизвикателствата за развиването на регенеративни практики. Тя представи пред участниците в конференцията основни дефиниции за регенеративните практики, водещите регенеративни принципи и спецификите на прехода към регенеративен модел от конвенционалните земеделски практики.
Петя Иванова коментира, че за стопаните ползите идват от задържането на повече влага в почвата, повишаването на здравето на културите и на добивите, а оттам - и на възможностите и печалбите.
Официален партньор на конференцията: Пощенска банка
Имиджов партньор: Agro Hippoenergy
Партньор на коктейла: Българо-румънска търговска камара
Стратегически партньори: Национална асоциация на зърнопроизводителите, Асоциация на земеделските производители в България, Българска асоциация Биопродукти, Български фермерски съюз, Тракийски съюз на зърнопроизводителите
Официални медийни партньори: AgriGate Media, Agri.bg, AgroPazar.bg, AgroTV
Партньори: Devin, Ведра Кафе
Дигитален маркетинг партньор: Design Expert
Комуникационна агенция: RED Communication Agency