ChatGPT на американската компания OpenAI може да стане обект на най-строгите правила на Европейския съюз (ЕС) за платформите, след като компанията заяви във вторник, че вече има над 120 милиона потребители на месец в Европа.
За това намекна говорител на Европейската комисия в сряда, съобщава Euronews.
Съгласно Закона за цифровите услуги на Европейския съюз (ЕС), който се бори с разпространението на незаконно съдържание и продукти онлайн, най-големите онлайн платформи са изправени пред по-строги правила от по-малките поради значителното им обществено въздействие и потенциала им за разпространение на вредно съдържание и дезинформация.
Платформите с над 45 милиона потребители на месец, като Amazon, X, TikTok и Facebook и Instagram на Meta, трябва да изпълняват повече задължения за отчитане на прозрачността и да плащат по-високи надзорни такси от другите. Комисията също така следи по-отблизо мерките, които предприемат за ограничаване на незаконното съдържание.
Платформите трябва да информират изпълнителната власт на ЕС относно броя на потребителите в блока на всеки шест месеца.
В изявление от вторник OpenAI посочва, че "за шестмесечния период, завършващ на 30 септември 2025 г., търсенето в ChatGPT е имало приблизително 120,4 милиона средномесечни активни получатели в Европейския съюз".
В отговор на въпрос по време на брифинг за пресата в Брюксел в сряда говорител на Комисията заяви, че изпълнителната власт на ЕС е запозната с новите данни за ChatGPT и че е започнала оценка.
Комисията използва данни, предоставени от самите платформи, за да определи дали те отговарят на прага от 45 милиона потребители. Ако чатботът бъде определен като съвместим със Споразумението за цифрови услуги (DSA), това ще увеличи броя на много големите онлайн платформи, обхванати от правилата, на 26.
През 2023 г. Комисията определи първата група от 19 платформи, включително Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Amazon и Zalando. Оттогава още шест други платформи бяха обхванати от законодателството, включително платформите за електронна търговия Temu и Shein.
Изпълнителният орган на ЕС контролира 25-те най-големи платформи, докато всички останали са под надзора на националните органи в държавите членки. Надзорът зависи от това къде се намират централите на компаниите в ЕС.
Комисията започна няколко разследвания за евентуални нарушения на Споразумението за цифрови услуги, включително срещу TikTok, Facebook, Instagram и AliExpress. Нито едно от тези разследвания все още не е приключило.
Ако искате да се подготвите за задълбочено разбиране на позиционирането и изграждането на бранове в TikTok & Instagram, вижте повече за обучението TikTok & Instagram Marketing Masterclass ТУК