С приемането ни в Европейския съюз (ЕС) преди повече от 10 години, освен структурни фондове от Брюксел, в България дойдоха и много чуждестранни компании, които развиват успешно бизнеса си и до днес. Отдавана за да отидеш в друга страна членка не е нужно нищо друго, освен лична карта. Владеенето на поне още един език, освен английски и майчиния, през 2018 г. е една от основните предпоставки за хубава работна позиции и добро кариерно развитие.
С отварянето на пазарите всеки може да работи от всяка точка на света за почти всяка компания, стига да говори чужд език...
Ученето на друга реч обаче изисква време, което не всеки може да отдели, особено когато имаш неспирни служебни ангажименти и семейство с малки деца.
На пазара вече има мобилно приложение, което е предназначено към потребители, които искат да обогатят своя езиков запас и не разполагат с цялото време на света за курсове и образователни програми. То предлага над 7000 думи, записани от оригинални носители на речта на 34 езика. Разработено е от българина Иван Манев и е плод на дългогодишен труд.
Любопитно е също, че приложението предлага и платформа за учители, на която педагозите от езиковите школи и училища имат достъп до цялата база от думи на всички езици и могат да подготвят различни сетове от думи, според учебните материали и езиците, по които преподават. По лесен начин тези сетове от думи се прехвърлят на телефоните на техните ученици и ползвайки методът на учене, заложен в приложението, учениците им ще могат бързо и лесно да запаметяват новите думи заложени в учебния им материал.
Едно от основните предимства на приложението, спрямо другите на пазара,
е възможността да учиш, докато правиш нещо друго. Всички приложения на пазара са интерактивни и за да учиш с тях, трябва да отделиш специално време за това, докато с Worddio можеш да учиш, докато пътуваш или шофираш до работа, докато си във фитнеса или просто се разхождаш в парка. Други две предимства са, че можеш да учиш от нивото което искаш, т.е. не се налага да доказваш прогрес, за да стигнеш до нивото, от което наистина ще имаш полза и възможността да видиш всички думи преди да ги закупиш, т.е. знаеш не само как работи приложението, а и кои точно думи ще получиш преди да платиш.
Worddio е приложение, което помага само и единствено при обогатяването на езиковия запас. С него няма да можете да научите език от нулата, но приложението съчетано с езиков курс, наистина помага. Апликацията е от полза и потребители, които не практикуват често езика, като им помага да не забравят и да обогатяват запаса си от думи.
Приложението се сваля безплатно и го има налично в AppStore и Google play. След свалянето потребителят се регистрира и посочва родния си език, след което езика, който иска да изучава. След като посочи езиците, започва сваляне на тестови пакет от около 200 думи и 50 фрази, с които потребителят да тества метода на учене. Докато се теглят, потребителят има възможност да изгледа и кратко видео как се борави с приложението. Ако му допадне методът на учене, може да закупи целият пакет от около 7000 думи и фрази, които ще се свалят след заплащането. Worddio предлага на потребителите избор между 34 езика. Така комбинациите от роден език и език за учене могат да бъдат над 500, с което приложението практически покрива близо 90% от говорящото население на света.
Според създателя Иван Манев изборът на функции в приложението е бил доста дълъг процес. „В началото беше важно да подберем успешни практики на учене. На база личен опит и в последствие проучване сред много ученици и преподаватели, решихме методът на Worddio да съчетае две от най-успешните практики на запаметяване – тази на флашкартите и тази на слуховото възприемане. Така комбинираме предизвикателството да познаеш думата на другия език, като я чуваш същевременно произнесена от диктор, за който езикът е роден. Това решава проблемът с правилното произношение и решава основното ни изискване, да може да се учи без да гледаш и използваш телефона“, обясни той.
След като имахме идея как точно ще се учи с Worddio, остана да го представим и по възможно най-добрия начин, допълни Манев. Водещо в случая е да не се стигне до предлагането на твърде много функции, за да не се „загубят“ потребителите в приложението. „За Worddio решихме да заложим само на три основни функции, за да не объркваме потребителя. Най-важна и основна за нас е тази за учене на думи, като се слушат думите две по две, т.е. чува се думата на единия език, след което се чува на другия език. На този основен екран за учене потребителя има 4 основни функционалности с които да настройва ученето по негов начин – може да избира коя да е първата дума от двойката (на роден или таргет език), може да определи каква да е паузата между двете (времето в което да се опита да познае думата на другия език), опция да забави с около 10-15% скоростта на произнасяне на таргет думата и функционалност да чува таргет думата повече от един път.
Втората функция е възможност на потребителя да се запише как произнася дадена дума, след което да чуе неговото произношение и да го сравни с това на диктора за който езика е роден. Третата функция е стандартен тест, в който потребителят вижда и чува думата и трябва да посочи нейния превод сред избор от 4 думи“, обяснява още Манев.
На сайта на Worddio.com има публикувани мненията на много експерти лингвисти и полиглоти, относно техните препоръки за запаметяване на нови думи. Основният и най-работещ метод е това да разговаряте и да ползвате думите ежедневно в различен контекст. Това е и най-добрият и бърз начин за овладяване на чужд език. След него са флашкартите и аудио възприемането, които всъщност са съчетани в методът на Worddio. „Това е и причината да твърдим, че само с приложение не става – трябва си учител и среда в която да се практикува езикът. Следваща стъпка в развитието на нашия проект е именно това, да се опитаме да създадем среда на потребителите на приложението, да се срещат и да практикуват езика по между си, естествено безплатно. Нарекли сме го Beer 2 beer free lessons. Това е практика която сме виждали и пробвали и я намираме за много полезна, остава само да успеем да я приложим успешно и при нас. Ние знаем кои са потребителите платили език при нас, сега остава да съберем достатъчно потребители в различните градове и да им помогнем организационно, да се събират неформално, по на бира или кафе и да си говорят помежду си на езика който учат. Вярваме, че това много ще им помогне при ученето на езика“, коментира създателят на приложението.
Относно бизнес модела, който използва, той обясни, че на пазара на мобилни приложения има няколко бизнес модела на монетизиране.
Най-разпространеният модел е този на безплатно приложение с вградена реклама вътре в него. Най-често се използва в геймърската индустрия и е също характерен за нискобюджетни приложения. Приложението предлага място за реклама тип банер, които различни рекламни платформи плащат за това място на собственика на приложението. Той получава пари за всеки клик, като той не определя каква реклама ще се сервира в приложението. Има опция обаче да ограничи типове индустрии, които да не могат да рекламират в приложението.
Моделът с реклама има още една разновидност, която напоследък набира все по-голяма скорост. Приложението отново е безплатно, но за преминете ниво нагоре, задължително трябва да изгледате някаква реклама. Така производителят на приложението си гарантира приход от всяка сервирана реклама, но тогава трябва да предостави целия дисплей, а не само банер. Тук има бъдеще, защото донякъде сделката е справедлива – ще минеш на следващо ниво безплатно, но ще гледаш реклама, а дали рекламата ще е полезна за теб, зависи вече от рекламната платформа до колко добре те познава и ти сервира правилна реклама.
Оказва се, че моделът на платено приложение вече почти отшумява, никой не иска да плаща за нещо, което не е пробвал. Този модел е подходящ за много скъпи приложения, за бизнеси с дълга продажбена фуния. Процесът на продажба минава през много предварителни стъпки и закупуването на приложението е последната от тях. Такива приложения, често вървят с дублирано и орязано приложение (Lite version), с което да добиеш представа преди да платиш.
Моделът на безплатно приложение с платени продукти/услуги вътре в него е моделът на Worddio.
Сваляш безплатно приложението и достъп до определени ресурси, ако желаеш повече, плащаш, за да го отключиш. “Това е моделът и на почти всички езикови приложения. Останалата част от езиковите приложения са разпределени в безплатни с реклама, повечето от които са и с ниска добавена стойност за потребителя. Има и много малка част езикови приложения, които са в чисто платена версия и са много скъпи. Те са добри и доказани, но отново са интерактивни.” Този модел има и разновидност по начина на плащане – или плащаш малки парчета от продуктите вътре, т.е. с всяко плащане отключваш ниво или пък отключваш всичко за период или така наречения абонаментен план.
Всички тези основни модели предлагат и комбинация помежду си. Най-често срещаната комбинация, както от езикови приложения, така и от много игри и е тази на безплатно приложение с платена услуга/продукт вътре в него, комбинирано с реклама и от двата вида, която реклама ще се премахне, ако на правите покупка в приложението. Така по този начин производителя на приложението монетизира от всяко сваляне заради рекламата вътре, плюс всяка покупка в приложението.
Приложението е на пазара от няколко месеца. Желанието на създателя му е да продава на цената на конкурентните приложение, които обаче имат и допълнителен приход от реклама, което прави задачата доста сложна. От октомври 2017 г. до края на януари 2018 г. има близо 11 000 сваляния на приложението.
За сега най-много потребители на Worddio има в България, тъй като се рекламира основно тук, но вече набира популярност и във Великобритания, Канада, САЩ, Германия и Франция. Използва се в над 30 страни.
Както при повечето стартиращи идеи, така и при тази, проблем в развитието се оказва липса на опит в такъв тип проекти на местно ниво. Има отлични програмисти на приложения в България, но те всичките работят и правят приложения за чужди компании. Отделно, програмистите не са специалисти в продажбите на приложения и това не е техния бизнес. Малко са производителите на български приложения, които се занимават с тяхната реализация и повечето от апликациите са безплатни и разчитат на реклама или са подкрепящи приложения към друг основен бизнес. Платените приложения, произведени от българи, с таргет потребители в целият свят, са малко. Големите дигиталните агенции са насочени към корпоративни бизнеси, покриват техните нужди и са много натоварени, а малките пък са насочени предимно към онлайн магазините и нямат опит в реализацията на мобилни приложения. Това прави много трудно развитието на такъв проект на стартъп ниво, но пък несъмнено най-големите предизвикателства след време се превръщат в изключително успешни инвестиции.