София е столицата с най-ниски разходи на работно място в Европа, показва годишната класация Office Space Across The World на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield.
Проучването обхваща 215 пазара в 58 държави. То е базирано на информация, събирана от офисите и партньорите на Cushman & Wakefield по света, част от които е и Forton за България.
Според компанията разходите на работно място в София възлизат на $2 175 годишно, изчислени на базата на наемите и съпътстващите такси, дължими от наемателя за първокласна офис площ. При формирането на индекса се взима предвид и гъстотата на работни места на единица площ.
София заема 195-то място в класацията, докато останалите столици в Източна Европа са между 140-та и 180-та позиция. Румънската столица Букурещ е на 168-мо място с $3 004 на година. В класацията влизат и други два български града – Пловдив с $1 358 годишно (209 позиция) и Варна с $1 163 годишно (212 позиция).
„Присъствието на България в долната част на класацията не трябва да се приема като негатив, а като възможност за привличане на нови за пазара наематели. Нашият опит показва, че разходите на работно място са един от ключовите показатели, които международните компании разглеждат при решението си да стъпят на дадена локация. В това отношение София е в постоянна конкуренция с останалите столици и големи градове в Източна Европа и по-ниските наеми и такси могат да бъдат наше конкурентно предимство“, коментира Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ в Cushman & Wakefield Forton.
В глобален план Хонконг измества West End в Лондон и става най-скъпата офис локация в света с $27 432 годишни разходи. В основата са ограниченото предлагане на свободни площи и силното търсене от страна на големи китайски корпорации. За година тези фактори са довели до ръст на разходите за офис площ в Хонконг с 5.5%.
Авторите на проучването отбелязват, че растящите разходи са причина все повече международни корпорации да насочват операции към райони с по-ниски цени за офис площ. За сравнение на цената на 100 работни места в Хонконг може да бъдат разположени 300 в Торонто, 500 в Мадрид и 900 в Мумбай.
Обратно на тренда в Азия разходите за офис площ в Лондон са намалели с 19% спрямо 2016 г., основно в резултат от обезценката на паунда. Средно на година наемателите в West End плащат $22 665 на година. В Париж разходите на работно място също са по-ниски спрямо година назад, като са почти наполовина на тези в британската столица.
Общо за изследваните държави средният разход за работно място е нараснал с 1.5% за изминалите 12 месеца, като основната причина е движението на валутите на отделните пазари. Най-висок ръст отбелязват градовете в Америка (4.2%) и Азиатско-Тихоокеанския регион (3.4%), докато в региона на Европа, Африка и Близкия Изток разходите намаляват с 1.3%.
През 2017 г. лек ръст бележи и гъстотата на работни места на единица площ. Това е следствие от стремежа на работодателите да увеличат ефективността си и да компенсират нарастващите офис разходи, особено във водещи световни центрове като Ню Йорк, Лондон, Токио и Хонконг.
Анализът на данните показва и друг тренд, свързан с вълната технологични компании от последните години. В сравнение с банките и финансовия сектор тези компании са много по-слабо обвързани с традиционните офис центрове, тъй като с лаптоп и добра интернет връзка служителите им могат да работят отвсякъде.
„Макар и мегаполиси като Лондон и Хонконг да остават водещи офис пазари, дигиталната ера и развитието на технологиите отреждат нова роля на второстепенните градове в сравнение с индустриалната епоха“, коментира авторът на доклада Софи Мофат. Според нея това се вижда и от движението нагоре в класацията на градове като Стокхолм, Остин и Сеул. Остин, щата Тексас, например се изкачва до 21-во място в класацията, превръщайки се в технологичен хъб с 40% по-ниски разходи в сравнение със Силициевата долина.
В дългосрочен план глобалната прогнозата е за постигане на баланс между установените офис локации и развиващите се пазари, които са и по-конкурентни като разходи. До 2025 г. над 45% от компаниите във Fortune Global 500 ще са позиционирани в развиващи се пазари при едва 5% от тях през 1990 г., показват проучванията.