Иванина Топузова, маркетинг асистент в Extensa
Електронната търговия набира все по-голяма популярност през последните десетилетия. В някои случаи тя дори замества изцяло традиционните физически магазини. Тъй като съществуват редица eCommerce платформи, изборът на такава може да бъде труден за търговците. Това решение е важно за бъдещето развитие на един бизнес и изисква време и проучване на различните възможности. Правилната електронна платформа е тази, която най-добре се съчетава с поставените цели за вашата компания и е адаптирана към вашите бизнес процеси.
Кои са най-често използваните eCommerce платформи, маркетингови софтуери и ERP системи на различните пазари обаче? В следващите редове търговците ще могат да придобият представа за предпочитаните софтуери, сред които биха могли да намерят най-подходящото за своя бизнес решение.
Най-големите eCommerce пазари
Благодарение на все по-добрия достъп до интернет по света, онлайн търговията расте с неудържими темпове. Десетте държави с най-висок процент продажби, осъществени чрез електронни дистрибуционни канали, са Китай, САЩ, Обединеното кралство, Япония, Германия, Франция, Южна Корея, Канада, Русия и Бразилия. Техният избор на eCommerce платформи задава тренда на глобално ниво. Поради различните локации на тези страни наблюдаваме високо разнообразие от платформи, включващи вече познати имена, както и по-неразпознаваеми такива.
Китай е огромен пазар за еCommerce решения. По-известните електронни платформи са ECSHOP, Zen Cart, ShopEx, OpenCart, Woocommerce, Magento, Shopify. Разбира се, тук има една огромна специфика и тя се казва Taobao - най-големият онлайн магазин в света, 8-мият най-посещаван сайт според Alexa. Taobao държи 80% от пазарния дял на B2C&B2B продажби онлайн в Китай.
Най-предпочитаните платформи в САЩ са Shopify, Wix, SquareSpace и Woocommerce и OpenCart, като над 890 хиляди електронни търговци са избрали Shopify. От по-големите играчи Magento и BigCommerce се нареждат с по около 70 хиляди магазина всеки. Очевидно в САЩ предпочитат готовите платформи от затворен тип SAAS, които въпреки ограничената си функционалност предлагат бърз старт.
Топ 5 най-често използвани платформи в Обединеното кралство са Woocommerce, Shopify, SquareSpace Add to Cart, Magento, OpenCart и Zen Cart. След тях с по-нисък пазарен дял се нареждат SquareSpace Active Store и EcWid.
Търговците в Япония са се доверили както на гореспоменатите световни лидери, така и на други, по-малко известни в Европа софтуери. MakeShop е на първо място, следван от eStore, Welcart, BASE, EC-CUBE, Base, Ochanoko, Shopify, Woocommerce и Zen Cart.
Германия се отличава от останалите топ 10 държави с факта, че най-голям брой магазини са построени върху Shopware. Shopware е местна платформа и е напълно в реда на нещата да е една от най-използваните. Тук на второ място и трето по използваемост се нареждат Zen Cart и Magento със съответно над 19 хиляди и 13 хиляди магазина.
Почти една трета от онлайн магазините във Франция са построени върху PrestaShop, като тук отново виждаме фактора “локална платформа”. Броят на магазините, които използват платформата, надминава 31 хиляди. Zen Cart се използва от над 18 хиляди електронни магазини. Други популярни платформи във Франция са Shopify, osCommerce, Magento и Woocommerce.
Най-използваната eCommerce платформа в Южна Корея е Imweb с почти 10% пазарен дял (3668 уеб сайта). След нея се нареждат SixShop, MakeShop и Woocommerce.
Най-популярната eCommerce платформа в Канада в Shopify с над 27 хиляди електронни магазина, следвана от Woocommerce, SquareSpace Add to Cart и SquareSpace Active Store.
Най-известната eCommerce платформа в Русия, с почти 50% пазарен дял, е OpenCart. Над 58 хиляди магазина са се доверили на OpenCart. Останалите известни софтуери са Woocommerce, VirtueMart и InSales.
Loja Integrada е бразилска eCommerce платформа, използвана от над 25 хиляди онлайн магазина. Други известни електронни платформи в Бразилия, с малко под 10% пазарен дял, са OpenCart, Woocommerce, Shopify, Nuvem Shop, Magento и Tray Commerce.
Статистика в глобален мащаб
Към днешна дата над 2 милиона онлайн магазина са построени върху платформата Squarespace. Shopify, платформа, която предлага повече функции и е налична в почти всички държави, е изборът на над милион електронни търговци по света. Важно е да се уточни обаче, че Squarespace като eCommerce като софтуер е поддържан единствено в САЩ, Канада, Обединеното кралство и Ирландия, а Shopify, макар и глобален лидер, е доста ограничено решение за българския пазар, а и генерално за по-мащабни търговски бизнеси.
280 000 е броят на магазините, базирани на Magento, друга известна платформа за създаване на уеб магазини, наскоро закупена от Adobe. Други добре познати eCommerce решения са Woocommerce (775 268), Prestashop (296 123) и BigCommerce (49 067). Тази статистика се отнася за всички уеб сайтове, независимо от техния размер.
Ако обърнем внимание на разпределението сред най-посещаемите 1 милион електронни магазина в света, тогава най-често използваните eCommerce решения са Woocommerce, Shopify, Magento, OpenCart, BigCommerce и Shopify Plus. Нормално е сред най-популярните сайтове да виждаме повече enterprise платформи като Magento, BigCommerce и Shopify Plus.
Любимите eCommerce платформи в Европа
Най-използваната електронна платформа в Европа с над 135 хиляди уеб сайта е Woocommerce, което не бива да ни учудва, защото вече над 35% от сайтовете в глобален аспект са базирани на WordPress. На второ място се нарежда PrestaShop с над 125 000 онлайн магазина. За всички останали платформи броят онлайн магазини в Обединеното кралство е най-висок в сравнение с другите европейски държави.
ZenCart е друга широко употребявана платформа в Европа, с над 100 хиляди електронни магазина. Тя позволява доста модификации и въпреки, че вече не е толкова поддържана и модерна, все още е предпочитано решение от много търговци, защото поставя една добра технологична основа за техния онлайн бизнес.
eCommerce платформата Shopify е избрана от над 96 хиляди електронни търговци в Европа, а Magento - от над 82 хиляди. Двете компании влязоха в люта битка в последните две години за най-универсално решение в сферата, която продължава и до днес.
На шесто място се нарежда OpenCart с малко над 80 хиляди магазина. Въпреки, че в Западна Европа повече търговци разчитат на гореспоменатите решения, OpenCart е любимата платформа на Балканите.
Балканите
Според статистиката най-използваната eCommerce платформа на Балканите е OpenCart, с 3 845 магазина в балканските държави. В България над 2 000 онлайн търговци са се доверили на тази платформа, докато в другите страни те са по-малко - 752 в Словения, 401 в Сърбия, 284 в Хърватска, 201 в Македония, 45 в Босна и Херцеговина и 35 в Албания.
На второ място по използваемост се нарежда Woocommerce с 3 483 електронни магазина. Най-много такива има в Сърбия - почти 900, България - 712, Словения - 679 и Хърватия - 561. По-малко уеб сайтове, построени върху този софтуер, има в Македония - 270, Босна и Херцеговина – 204, и Албания - 160.
Magento е eCommerce решението на над 1 600 търговци на Балканския полуостров. Най-много търговци на Балканите, доверили се на Magento за своя онлайн магазин, има в Словения. Техният брой към момента е 683. На второ място се нарежда България, където съществуват 434 онлайн магазина, използващи eCommerce платформата Magento. По-малък брой електронни Magento магазини има в Хърватска - 253, Сърбия - 181, Босна и Херцеговина - 44, Македония – 43, и Албания - 35.
PrestaShop и Shopify се нареждат на четвърто и пето място, съответно с 1 418 и 452 магазина.
България
В България има над 7 хиляди електронни магазина. Най-популярната платформа тук е OpenCart с 37% пазарен дял (над 2 хиляди уеб сайта). На второ място е Woocommerce с 13% пазарен дял (748 магазина). На трето и четвърто място се нареждат PrestaShop и Magento. Сред локалните платформи най-известни са GombaShop, Seliton/SummerCart, CloudCart, Sellavi и Dreamshop.io.
Заключение
Като най-популярните платформи по нашите географски ширини (Европа) се налагат Woocommerce, OpenCart, PrestaShop, ZenCart и Magento. Shopify се опитва да си проправи път, но това е особено трудно на Балканите или на места, където софтуерът няма реализирани интеграции с местни куриери и методи на плащане.
Докато в Америка преобладават платформите със затворен код, които се заплащат на месечна база, а в Азия са на почит т.нар. superapps, които обединяват 30+ услуги в едно приложение, или огромните маркетплейси като TaoBao и AliExpress, то в Европа се залага предимно на безплатните платформи с отворен код, което отваря огромна ниша за софтуерните компании, предлагащи custom разработки върху платформите с отворен код като WooCommerce, OpenCart, Magento, PrestaShop и ZenCart.
От Extensa препоръчваме на стартиращите бизнеси в тази сфера да се консултират с компания, която има опит в електронната търговия и е запозната с предимствата на различните видове платформи, както и със спецификите на конкретните решения. Така търговците ще могат да направят максимално информиран избор за това коя платформа се доближава максимално до техните бизнес изисквания и нужди.
Освен избора на правилна платформа, огромно значение има и каква ще бъде цялостната технологична инфраструктура, която включва външни системи (ERP, CRM, складов софтуер и т.н.), както и интеграции с куриери и методи за разплащане. Автоматизирането и оптимизирането на процеси зависи от това как всичките системи ще работят в синхрон и ще дават инструментите и знанието, нужно да се управлява и развива един електронен магазин.
Материал от хартиеното издание на сп. Enterprise