Чуждите инвестиции в експортно-ориентирани производства и услуги ще бъдат основна движеща сила за пазара на бизнес имоти в България през 2013 г., прогнозират от консултантсата компания Forton International.
По думите на изпълнителния директор на Forton Сергей Койнов, международните корпорации остават фокусирани върху оптимизацията на разходите и в тази връзка ще продължат да търсят възможности за обслужване на бизнеса си с изнесени работни места в страни с ниски данъци и цени на труда. Това ще се отрази на българския пазар в две основни насоки. „От една страна, в България ще се създават нови корпоративни центрове, които ще обслужват международните офиси на съответните компании. Те ще осъществяват счетоводни, IT, HR, call center и други административни дейности. От друга страна, българските outsourcing компании, които работят за външни клиенти също ще се развиват и ще добавят нови работни места, което логично ще доведе до търсене на нови офис площи. По аналогичен начин най-съществените инвестиции в индустриалния сектор очакваме да са от предприятия, които преместват производствата си в България с цел по-ниски производствени разходи и износ на международните пазари“, обяснява той.
Що се отнася до индустриалните и логистични площи, консултантите напомнят, че през 2012 г. се наблюдаваше съживяване на активността на логистичните компаниии паралелно с продължаващите чужди инвестиции в производствения сектор. Ето защо те очакват през 2013 г. да започне изграждането на нови 40 хиляди квадратни метра логистични площи за отдаване под наем.
„Липсата на качествени готови логистични площи ще доведе до стартиране на изцяло нови проекти в София и разширение на съществуващи логистични центрове в провинцията. Ограниченият обем ще бъде компенсиран частично от наличието на излишен капацитет в съществуващи предприятия“, коментира Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални площи“ във Forton. „През 2012 г. видяхме как нови инвеститори като швейцарската Reichle & De Massari в София, Pentax в Пловдив и гръцката Nobel в Елин Пелин заместиха производители, които трябваше да ограничат производствата си поради сложната икономическа ситуация в Европа. Смятаме, че добрата данъчна политика, наличието на нови производствени и логистични сгради и ниските разходи ще продължат да привличат и други компании в България“, обясни той, допълвайки, че другата отчетлива тенденция от 2012 г. - инвестициите в автомобилната промишленост и електрониката - ще се запази и догодина.
При офис площите 2012 г. потвърди впечатлението, че изнасянето на работни места към България и в частност София продължава. Пример за това е разширението на българските екипи на компании като Ingram Micro и Coca-Cola Enterprise. Важен участник на пазара на бизнес имоти бяха и банковите институции, като Пощенска банка и Алфа банк преместиха централните си управления в собствени сгради, припомнят експертите.
„Фирмите продължиха да търсят нови висококачествени офис площи, благодарение на което 10-те топ проекта продължиха да отчитат ръст в заетостта. Намаляването на свободните площи в тези сгради ще доведе до по-малък избор при търсенето на големи офис пространства над 1 000 кв.м. Увеличението на заетостта в тези проекти - в момента около 82%, е възможно през втората половина на годината да доведе до плавно нарастване на наемните нива от сегашните 9-12 евро на кв.м месечно“, казва Владислав Кайзеров, мениджър „Офис площи“ във Forton International.
Според него, завършването на първата изцяло офис сграда в „София еърпорт център“, продължението на метрото към летището както и откриването на „Вертиго тауър“ на бул. „България“, ще накарат наемателите да погледнат отвъд бул. „Цариградско шосе“.
Макар че все още офис сгради с 253 500 кв.м разгъната застроена площ са в строеж, от консултантската компания предвиждат, че по-голямата част от тях ще бъдат завършени след края на 2013 г. Ако оставим настрана сградите, които компании строят за собствени нужди, през следващата година се очаква в експлоатация да влязат едва 27 833 кв.м. нови офис площи.
На пазара на търговски площи наемите в търговски центрове се запазиха стабилни през 2012 г. на средно ниво 27 евро на кв.м в София за масовите магазини с квадратури от 100 до 200 квадратни метра и се очаква да останат без промяна в първата половина на следващата година, коментират от Forton. „Ще бъде необходима поне година работа на проектите, за да се види дали оборотите, постигнати в новите магазини, ще съответстват на плащаните наеми. Фактори като мащаба, разнообразието, качеството на средата в търговския център и инфраструктурата ще предопределят кои молове ще задържат интереса на потребителите, наемателите и наемите си“, категоричен е Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във компанията.