Българският бизнес вече възприема PR специалистите като стратегическа функция

Българският бизнес вече възприема PR специалистите като стратегическа функция

Общо 70% от големите компании, над 50% от малките и средните и 31% от микробизнесите разполагат с PR стратегия. PR вече не е поддържаща, а управленска функция - 58% от компаниите третират комуникацията стратегически, а 56% възприемат PR бюджета като инвестиция.

Това показват резултатите от първото по рода си национално представително проучване за развитието на PR сектора в България, осъществено от Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА) и Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО), съвместно с маркетингова агенция Pragmatica.

В доклада "Доверие Vs. Резултати. Проучване на нагласите на бизнеса за използване на PR услуги" се посочва, че бизнесът разпознава експертната, стратегическа и креативна стойност на PR услугите, което показва културна промяна в отношението към комуникациите.

Ясно се очертава нуждата на бизнеса от доказуеми резултати, като компаниите очаква повече преки свидетелства за ефективност.

Основни бариери пред работата с PR агенции и експерти в момента остават цената, конфиденциалността и липсата на измеримост. Компаниите търсят персонализирани решения, прозрачност и бизнес ориентираност от своите PR партньори.

"Изводите от пазарното ни проучване е важна стъпка към по-добро разбиране между бизнеса и PR индустрията. Данните ясно показват, че PR агенциите вече не се възприемат само като стратегически партньор, но дават възможност експертизата ни да се задълбочи в бизнес разбирането на нашите клиенти и в умението да измерваме ефекта на PR комуникациите. Това е покана към всички нас, агенции и специалисти, да бъдем по-активни, по-отговорни и по-смели в комуникациите си", посочва Ива Григорова, председател на БАПРА.

"Резултатите от проучването потвърждават, че PR комуникациите са ключов инструмент за изграждане на доверие и устойчивост в бизнеса. Време е да надградим постигнатото с нови умения, технологии и модели на партньорство, които отговарят на динамиката на съвременната среда", допълва Иван Янакиев, председател на БДВО.

Изследването идва в момент, когато PR индустрията е изправена пред нови възможности за дигитална трансформация. Теми като AI, storytelling, data driven подходи и експресната кризисна комуникация стават част от услугите и компетенциите на все повече PR професионалисти. Целта на браншовите организации е да правят периодични проучвания, за да очертаят дългосрочни тенденции и да участват в налагането на индустрията на местния пазар.

Списание Enterprise и БАПРА като дългогодишни партньори от началото на тази година имат съвместна рубрика! Съвсем скоро ще бъде публикуван четвъртият материал в рубриката. Останалите материали можете да прочетете тук:

PR комуникациите в тясна връзка с бизнеса

Динамиката на отношенията между ПР агенциите и медиите - фалшивите новини и отговорността на комуникационните специалисти

Пиар - стратегия, динамика и бъдеще

Как да развиете дигиталното представяне на бизнеса си в ерата на изкуствения интелект? Как се променя потреблението и как да позиционирате продуктите и услугите си онлайн и офлайн? Елате на десетото юбилейно издание на Digital Community Day на 5 ноември 2025 г.! Вижте повече информация за събитието на сайта му!

Ако искате да се подготвите за задълбочено разбиране на позиционирането и изграждането на брандове в TikTok & Instagram, вижте повече за обучението TikTok & Instagram Marketing Masterclass ТУК

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.