Скоро ЕС ще разполага с подобрена уредба за надзор на европейските финансови институции, която ще включва засилени надзорни правомощия на Европейския банков орган по отношение на борбата с изпирането на пари и финансирането на тероризъм.
Румънското председателство на Съвета и Европейският парламент постигнаха предварително споразумение по пакет от предложения за преглед на функционирането на действащата Европейска система за финансов надзор (ЕСФН). Споразумението ще трябва да бъде потвърдено от посланиците към ЕС, съобщават от пресслужбата на Съвета.
"Днес направихме важна стъпка към модернизиране на надзора върху финансовите институции в Европа. Обстоятелството, че Европейският банков орган вече ще разполага с реални правомощия за мониторинг на въпросите, свързани с изпирането на пари и финансирането на тероризъм, следва да позволи постигането на по-голямо сближаване между държавите членки и предприемането на решителни действия в ЕС."
Еужен Теодоровичи, министър на финансите на Румъния
Европейската система за финансов надзор е създадена през 2011 г. и се състои от:
- три европейски надзорни органа (ЕНО): Европейския банков орган (ЕБО), Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (ЕОЗППО) и Европейския орган за ценни книжа и пазари (ЕОЦКП). Те упражняват надзор и предоставят регулаторни насоки на отделните сектори и институции.
- Европейския съвет за системен риск (ЕССР), който осъществява надзор върху финансовата система като цяло и координира политиките на ЕС за финансова стабилност.
В отговор на финансовата криза ЕС преустрои из основи своята финансова система, включително начина, по който тя се регулира и контролира. Съюзът въведе единна нормативна уредба — набор от правила, договорени на равнището на ЕС и пряко приложими във всички държави — членки на ЕС, и създаде ЕНО. Тези органи играят ключова роля, за да се гарантира, че финансовите пазари в целия ЕС са добре регулирани, силни и стабилни. Те участват в изготвянето и съгласуваното прилагане на единната нормативна уредба, решават трансгранични проблеми и така насърчават сближаването в сферата на регламентирането и надзора.
Днес председателството и Парламентът постигнаха споразумение за първия основен преглед на задачите, правомощията, управлението и финансирането на ЕНО и ЕССР, за да могат органите да се приспособят към променения контекст, в който работят. Реформата включва и разпоредби, с които се укрепва ролята на ЕБО, що се отнася до рисковете за финансовия сектор, породени от дейности по изпиране на пари.
Договореният текст подобрява съществуващата система за сближаване в сферата на надзора, за да се подобри ефикасността, съгласуваността и прозрачността на процеса. За основа се използват съществуващите механизми, като партньорските проверки или консултациите със заинтересованите страни, като се въвеждат и нови, например установяването на общи приоритети за надзор на равнището на ЕС.
Със споразумението се прави преглед и на управленската структура на ЕНО. Поддържа се принципът, че решенията трябва да се вземат от съвета на надзорниците и се гарантира ключова роля на националните компетентни органи в рамките на управленската структура на ЕНО: решенията не може да се вземат против волята на мнозинството от националните надзорници, като най-висш орган за вземане на решения в ЕБО е съветът на надзорниците. Успоредно с това се укрепват ролята и правомощията на управителния съвет като основен орган, който подготвя заседанията и решенията на съвета на надзорниците. Той следва да се състои от председател, петима членове на съвета на надзорниците и двама постоянни независими членове, избрани въз основа на техните качества, управленски умения и опит в областта на финансовия надзор. Председателят и постоянните членове на управителния съвет следва да се отчитат пред Европейския парламент и Съвета.
По отношение на схемата за финансиране на органите в окончателния текст като цяло се запазва съществуващата система от вноски, постъпващи отчасти от бюджета на ЕС и отчасти от националните компетентни органи, като се добавя възможността за доброволно участие на държавите членки или наблюдателите.
С реформата се прави преглед и на правомощията на всеки от трите ЕНО. Председателството и Парламентът постигнаха съгласие на ЕОЦКП да се предоставят преки надзорни правомощия по отношение на критичните бенчмаркове, както и на услугите, с които се предлагат консолидирани данни за търговията с капиталови и некапиталови инструменти в ЕС, т. нар. доставчици на консолидирани данни. Освен това съгласно договорения текст ЕОЦКП ще играе роля в надзора на местата за търговия, намиращи се в трети държави, и на пазарните злоупотреби.
И накрая, реформата укрепва ролята и правомощията на ЕБО за надзор върху финансовите институции по отношение на борбата с изпирането на пари. По-специално на ЕБО се възлагат задачи за събиране на информация от националните компетентни органи, укрепване на качеството на надзора чрез разработване на общи стандарти, извършване на оценки на риска и улесняване на сътрудничеството при трансгранични случаи с държавите извън ЕС. като крайна мярка, в случай че националните органи не предприемат действия, ЕБО ще може да взема решения, насочени пряко към отделни банки.
Следващи стъпки
След като текстът бъде финализиран на техническо равнище, предварителното споразумение ще бъде представено за одобрение на посланиците към ЕС. Парламентът и Съветът ще бъдат приканени да приемат предложения регламент на първо четене.