Роли на мениджъра

stage_curtain_red

Животът, както знаем, е сцена. И за мениджърите той не прави изключение. Точно както актьорите имат своите роли в една пиеса, които ги принуждават да се държат по определен начин, така и мениджърите изпълняват определени роли в качеството си на ръководители и това определя служебното им поведение. Отделната личност може да влияе на характера и изпълнението на ролята, но не и на нейното съдържание. От друга страна, може да ви се иска да играете ролята на Казанова, а да ви се е паднал Отело. Като мениджър трябва да сте подготвен и за двете роли, но да изиграете тази, от която в дадения момент се нуждае вашата организация или екип.

Може ли НАТФИЗ да помогне в обучението на добрите мениджъри? Едва ли. Особено ако съдим по това как някои актьори се справят като мениджъри. Но познаването на ролите определено помага на мениджъра. Или поне, със сигурност, няма да ви попречи.

Мениджърът не може като актьора да влиза от роля в роля и дори да разполага с поне кратък антракт между двете, през който да бъде просто себе си, или поне за малко да си почине на спокойствие. Мениджърските роли на практика се преплитат, застъпват, а не рядко дори влизат в противоречие. Мениджърът е по-скоро актьор в една постановка на абсурда, но никой не е казвал, че ще ви бъде лесно, нали?

Мениджърските роли са общо 10, разпределени в три основни категории, свързани с:

1. Междуличностните отношения

2. Информацията

3. Вземането на решение

Междуличностни роли

Многократно вече е ставало дума за това, че успехът ви като мениджър до голяма степен зависи от способността и умението ви да работите с другите, да постигате резултати чрез други хора. Тук са посочени основните роли от тази група. Те, както и сами ще забележите, трудно могат да бъдат отделени една от друга или да бъдат изиграни по отделно.

1. Главен ръководител - Символичен глава, в задълженията на когото влиза изпълнението на различни обичайни процедури и действия от юридически или социален характер. В повечето случаи това са церемониални действия, свързани с неговото високо йерархично положение. Безспорно, тази роля е по-характерна за висшите мениджъри, но не рядко и линейният мениджър изпълнява такава роля – например при подписване на договор, откриване на нов партньорски обект и др.

2. Водач/Лидер - отговаря за мотивацията и стимулирането на подчинените, техния подбор, подготовка и свързаните с това задължения. Насочва и координира поведението на останалите членове от екипа. Тази роля предполага и упражняване на контрол - да се осигури нещата да вървят според плана. На практика мениджърът извършва всички управленски действия и привлича подчинените към участие.

3. Свързващо звено - мениджърът е въвлечен в междуличностни отношения, взаимодейства с други мениджъри, служители на организацията и хора извън нея. Осигурява външни и вътрешни контакти и връзка с различните източници на информация. На практика води разговори и кореспонденция, има съвещате-лен глас при вземане на решение, поддържа контакти с външни организации и лица.

Информационни роли

Тази група роли превръща мениджъра в централно лице, получаващо и изпращащо информация. Изпълнявайки трите роли в междуличностните отношения, които представихме, мениджърът изгражда мрежа от контакти. Междуличностните контакти помагат на мениджъра да събира и получава информация, изпълнявайки следващите три основни роли:

4. Получател на информация - Търси и получава разнообразна информация, основно текуща и от специализиран характер, която използва в интерес на работата си, съобразно организацията и външните условия. Играе ролята на “нервен център” за потока от вътрешна и външна информация. На практика обработва цялата „кореспонденция” и осъществява контакти с цел получаване на информация. Формалните и неформалните контакти, които се създават при изпълнение на ролята на „свързващо звено”, обикновено са много полезни при изпълнението на тази роля.

5. Разпространител на информация - предоставя на подчинените важна и приоритетна информация, която те обикновено не знаят или не могат самостоятелно да придобият. Част от информацията обикновено изисква преработка или интерпретация.

6. Говорител – в тази роля представя своето звено пред други хора, вътре в рамките на организацията или извън нея. Докладва или предава позицията на звеното пред  висшия мениджмънт, обсъжда с мениджъри от други звена, осъществява контакти с други служители от организацията, защитава свои колеги,  предава информация към клиенти и др.

Роли при вземане на решение

Въпреки че участието в междуличностните отношения и събирането на информация са важни сами по себе си, тези две дейности не са самоцелни. Те служат за подготовка и основа при изпълнението на ролите, свързани с вземане на решение.

7. Предприемач – извършва промени, с които цели подобряване работата на организацията. Разкрива вътрешни и външни възможности, разработва и стартира програми за усъвършенстване, контролира разработването на отделни проекти. Кодовата думичка е „идеи” – идеи, които мениджърът дава, или идеи, които стимулира другите да дават и той доразвива.

8. Решаващ проблеми – взема решения и предприема коригиращи стъпки, когато организацията е подложена на външен или вътрешен натиск. Тази роля е една от приоритетните за много мениджъри през последните години.

9. Разпределител на ресурси –вероятно на всички е ясно, че ресурсите никога не достигат. В тази роля мениджърът отговаря за разпределението на наличните ресурси в организацията, за да осигури постигането на крайните цели. Това е една от най-критичните роли в работата на мениджъра. Същевременно, заради нея мениджърът често е  и критикуван.

10. Преговарящ – договаря с висшите мениджъри и мениджърите на други звена необходимите условия за работата на своя екип. Преговорите могат да бъдат свързани с работата, целите, изпълнението, ресурсите и всичко друго, което оказва влияние върху звеното.

Нещо като обобщение

Ролите не могат да са независими една от друга. Междуличностните произтичат от пълномощията и статуса на мениджъра. Те могат да помогнат за получаването на информация, и от там за неговите информационни роли. Съвместимите междуличностни и информационни роли помагат на ръководителя да играе ролите по вземане на решение. От мястото в йерархията на организацията зависи, кои роли се изпълняват по-често. Но за да се развие като мениджър, за всеки е важно да може да изпълнява и трите основни групи роли.Има актьори, които са майстори в изпълнението на „типични” роли – добрия или лошия, прелъстителя или измамения. Има и актьори хамелеони, които могат да се превъплътят в най-различни образи и винаги да бъдат убедителни. Вероятно и при мениджърите е така. Но не се поддавайте нито на клишета, нито на режисьорски внушения.

Може и да не сте Брус Уилис и пак да бъдете не лош екшън мениджър, пардон - герой. При това без да ви се налага да умирате трудно. И въпреки това, не надценявайте актьорските си способности. Трябва да познавате и десетте основни роли и да можете да ги изиграете на едно приемливо ниво. Но никой не е казал, че трябва да сте равностоен във всяка от тях. Нито че нямате право на заместници и дубльори. Намерете вашите любими мениджърски роли и им се отдайте напълно.Да си припомним, че животът е сцена и мениджмънтът не прави изключение. Когато завесата падне, важното е поне вие да сте се забавлявали.

 

Статията е част от поредицата “ Първите 90 дни на мениджъра“

Автор: Явор Янкулов, Мениджър обучения, e-training.bg

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.