ERP системите са сред решенията, в които изкуственият интелект навлезе най-бързо и донесе осезаеми ползи за компаниите. Генеративните AI помощници вече съдействат на потребителите с анализи, справки и насоки при работа със системата.
Днес ERP решенията навлизат в нов етап от своето развитие, в който започват сами да работят активно в полза на бизнеса. Именно това е същността на новото поколение интелигентни помощници, наречени Агенти, които навлизат в модерни ERP решения като Microsoft Dynamics 365 Business Central - една от водещите системи за бизнес управление в световен мащаб.
Какво представляват агентите
Агентите са автоматизирани цифрови помощници, които наблюдават процесите, протичащи в системата. Те са в състояние да разпознават входящи данни като например имейли, документи или заявки и да предприемат конкретни действия. Агентите са способни самостоятелно да създават чернови на фактури, поръчки или разходни отчети, като по този начин спестяват десетки часове ръчна работа.
За разлика от генеративния изкуствен интелект, какъвто е Copilot в Business Central, който предлага идеи, текст или анализ в диалогична форма, агентите са създадени с основна цел действие и ефективност. Те изпълняват задачи с минимална човешка намеса и са насочени към автоматизирано постигане на желаните резултати в кратки срокове.
Сред Агентите, които вече функционират в Dynamics 365 Business Central, са:
Агент по продажбите (Sales Order Agent)
Sales Order Agent улеснява обработката на клиентски заявки. Той разчита имейли, идентифицира клиенти и продукти, проверява наличности и дори може да води автоматичен диалог за уточнения. След одобрение генерира оферта или поръчка, а с най-новите подобрения от страна на Microsoft, агентът вече може да предлага алтернативни най-ранни дати за доставка и заместващи продукти в случай на недостатъчна наличност. Тази автоматизация помага за драстично съкращаване на времето от запитване до реална продажба, както и за повишаване удовлетвореността на клиента.
Агент по задължения (Payables Agent)
Този агент автоматизира обработката на входящи фактури от доставчици. Той следи определена пощенска кутия, извлича данни от прикачените файлове, разпознава регистрирани доставчици и създава чернови на записи за фактури в ERP системата. Резултатът е по-бърз процес, намаляване възможностите за грешки и значително облекчение за финансовите екипи без при това да губят цялостния контрол върху процеса.
Агент по разходи (Expense Agent) - в тестови период
Новият Expense Agent е очаквана с нетърпение автоматизация, която ще облекчи служителите при подаване и одобрение на разходни отчети. Агентът ще е способен да разчита снимки на касови бележки, да ги разпознава и автоматично да попълва съответните разходни полета. Това удобство обещава да сложи край на хартиената бюрокрация, свързана със служебните пътувания и отчитането на разходи.
Възможността за собствени агенти
Една от най-ценните възможности на агентите е лесното им разработване в повечето случаи дори без нужда от писане на код. С удобни за работа инструменти като Copilot Studio отделни потребители и отдели могат да създават свои собствени агенти, адаптирани към специфичните им нужди и процесите, с които са ангажирани на ежедневна база. Това отваря неограничено поле за автоматизиране на разнообразни специфични бизнес процеси и постигане на високо ниво на ефективност и бързодействие.
Новата роля на ERP системите
Интелигентните агенти бележат момент на прехода за ERP решенията от системи за управление на бизнеса към системи, които управляват процесите с минимална нужда от надзор. Те спестяват време, намаляват грешките и освобождават хората от рутинни задачи, за да се фокусират върху стратегическите решения.
В свят, където скоростта и ефективността са ключови конкурентни предимства, агентите в ERP решенията не просто улесняват работата, а цялостно променят начина, по който мислим за управлението на бизнеса.
Microsoft Dynamics 365 Business Central е една от най-разпространените в световен мащаб системи за управление на бизнеса. ERP решението позволява на компаниите да управляват всички ключови бизнес процеси от едно място, като същевременно осигурява цялостен поглед върху различните аспекти от дейността в реално време. Системата обхваща направления като управление на счетоводство и финанси, покупки и продажби, задължения и вземания, производствена дейност, управление на складове, проекти и ред други.
Тим ВИЖЪН България е сред водещите български интегратори на системи за управление и анализ на бизнеса и има дългогодишен опит в проектирането, изграждането и внедряването на цялостни дигитални решения, базирани на признати в цял свят софтуери като Microsoft Dynamics и Tableau.
* ПР материал на Тим Вижън България