През 2012 г. възстановяването на пазара на офис площи вече е факт – сградите от клас А са почти запълнени, налице са условия за леко покачване на наемните нива, които удариха дъното през последните няколко години, а инвеститорите започват да обмислят строежа на нови обекти. Макар и да е рано да се говори за еуфория, търсене на смислени и качествени обекти има, като клиентите вече са много по-образовани и взискателни, коментираха консултанти и инвеститори от бранша в рамките форума Balrec.
За най-желаните клиенти – големите международни компании, желаещи да изнесат бизнеса си в България, първа точка от дневния ред е именно наличието на качествена инфраструктура, отговаряща на международните стандарти, която да осигурява отлична работна среда и максимална оптимизация на разходите, обясни Олга Стоичкова, мениджър отдаване под наем в Sofia Airport Center. По думите й, към момента има достатъчно смислени проекти, между които потенциалните наематели да могат да избират, без да се наблюдава наводняване на пазара.
Компаниите, които изнасят част от бизнес процесите си у нас, каквито са ИТ аутсорсинг фирмите, избират офисите си според строги корпоративни изисквания. При други международни бизнеси, ключов е бюджета, при който често едно перо, например поддържането на модерен автопарк, може да надделее над перото за наем на офис площи. За българските фирми водещ фактор при избора на офис пространство продължава да бъде ценовият.
Според Тодор Кавръков, мениджър отдаване под наем в Търговски център Европа, служителите от новите поколения Y и X имат съвсем различни изисквания за това как трябва да изглежда работното им пространство. “Освен да работят, те искат и да се забавляват. Офисите отдавна вече не са скучните учреждения, в които се разхождат сериозни хора с вратовръзки“, обясни той. Ето защо водещ фактор за някои фирми, особени за тези от ИТ бранша, е наличието на зони за забавления с конзоли, джаги, спортни зали.
Бавно и постепенно на пазара на офис площи се налагат и международните стандарти за зелени сгради. „Малко от фирмите са наясно, че осигуряването на здравословна работна микросреда нямалява с около 30% заболяемостта и вземането на болнични в един офис, и съответно увеличава продуктивността на бизнеса с около 5%“, посочи Олга Стоичкова, давайки за пример американския стандарт за зелени сгради LEAD, по който Sofia Airport Center е сертифициран. Макар и в страни като България зелените стандарти все още да звучат екзотично, в САЩ например всички обществени сгради са длъжни да се сертифицират, което вече важи и за всички новостроящи се обекти.“Скоро ключовите изисквания на класните клиенти ще са свързани не с това дали един офис е модерен, а дали е зелен“, смятат експертите, които са убедени, че от стандартизацията на сградите все повече зависи и самият имидж на инвеститорите.
По отношение на банките, участниците в дискусията са единодушни, че тази година те продължават да трупат активи и присъстват на пазара на офиси основно като наематели – не трябва да забравяме, че основните сделки в бранша са именно за новите централи на финансови институции. Според експертите обаче, банките отново ще се включат като сериозен пазарен играч през 2013 г., когато вероятно ще започне планирането на нови инвестиционни проекти за 2014-2015 г.
Коментарите на основните заинтересовани лица се потвърждават и от последното проучване на Forton, според което над 82% от площите в основните клас А сгради в София вече са заети. Прогнозата на компанията е тази тенденция да продължи, което ще доведе до засилен инвестиционен интерес към пазара на офис сгради в страната.