Европейският съюз (ЕС) ще предложи по-строги мерки за ограничаване на разходите за емисии на новия и противоречив пазар на въглеродни емисии. Целта е да се подкрепи справянето с опасенията, че потребителите ще се затрудняват отоплението на домовете им и зареждането на автомобилите им.
Схема за търговия с емисии, която да обхваща сградите и пътния транспорт, трябва да влезе в сила през 2027 г., припомня Bloomberg. Тя обаче е критикувана от много държави членки заради опасения, че цените ще се повишат рязко след въвеждането ѝ.
Комисарят на ЕС по въпросите на климата Вопке Хьокстра ще обяви мерките, които ограничават влиянието на схемата, на среща на министрите по въпросите на климата във вторник. Това е написано в писмо на председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен, изпратено до лидерите на страните членки.
"Това, от което се нуждаем, е справедлив и честен преход, при който особено уязвимите домакинства, малките компании и регионите, които са най-изложени на структурни промени, са защитени и подкрепени", посочва се в писмото.
Съобщението идва преди очакваната напрегната среща между лидерите в Брюксел тази седмица, където те ще обсъдят предложение за намаляване на емисиите с 90% до 2040 г. ЕС е под натиск да гарантира, че предоставя достатъчна подкрепа на държавите членки, за да започнат прехода.
Писмото очертава работата, която комисията извършва в редица сектори, като по-специално подчертава предстоящия преглед на ефективната забрана на блока за двигатели с вътрешно горене в новите автомобили след 2035 г.
Фон дер Лайен посочва в писмото, че ролята на усъвършенстваните биогорива се оценява в допълнение към така наречените електронни горива, които се произвеждат с помощта на възобновяема енергия и улавят въглеродния диоксид.
Според председателя на ЕК съществуващата система за търговия с емисии на ЕС, която определя цена на емисиите от производители, авиокомпании и корабоплаване, също ще претърпи промени след 2030 г. Тя ще позволява използването на промишлени методи за отстраняване на въглерод.
Въпреки че фон дер Лайен се ангажира да се придържа към курса по отношение на климата, тя се сблъсква с повече скептицизъм, отколкото преди пет години, когато Европа обеща да бъде първият климатично неутрален континент в света до 2050 г. Държавите настояват за повече подкрепа за индустриите и гражданите в условията на високи цени на енергията и силна световна конкуренция.
Група държави от Централна и Източна Европа например призоваха комисията да отложи прилагането на т.нар. ETS2. Франция поиска повече защита за своите индустрии под формата на предпазни мерки за стоманата и засилване на таксата за въглеродни емисии на блока на границите.
На 11 ноември 2025 г. ще се проведе конференцията Зелена трансформация: "Кръгова икономика и устойчиво развитие", организирана от сп. Enterprise и БСК! Вижте повече за събитието на сайта: https://greentransformation.enterprise.bg/