Местни инвеститори доминират българския имотен пазар

money_3

Българските инвеститори са изместили чуждестранните от инвестиционния пазар на имоти през последните години, макар и през първите 8 месеца на 2013 г. пазарният дял на изкупените от тях обекти да пада до 56% спрямо 75% през 2012 г. Най-атрактивният тип инвестиционни активи са високият клас хотели, след които по привлечен капитал се нареждат търговските и логистичните площи, показва анализ на консултантската компания Forton.

Инвестиционните сделки с недвижими имоти в България са възлезли на обща стойност 54.2 млн. евро в периода януари-август 2013 г. Обемът им вече е с 26% над този за цялата 2012 и с 49% повече от същия период на 2012 г., сочат данните на компанията. През миналата година Хотелите Radisson Blu и през настоящата Hilton са най-значителните активи, чиито собственици са се сменили през 2012 и 2013 г. до момента.

"Българските купувачи са привлечени от възможността да направят изгодни сделки, като се възползват от предимства като: познаване на пазара, на основните играчи на него и  добрите си взаимотношения с банките, благодарение на което си осигуряват финансиране", казва Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton.

Като ключова в сравнение с предходната година консултантите посочват продажбата на „Панорама мол“ (новото име на „Мол Плевен”), едновременно първата сделка с търговски център от 2011 г. до момента и първата успешна публична продан на актив с подобно качество. Очаква се молът да отвори врати в началото на 2014 г.

„Наблюдавахме съществени сделки с хотели. Знаем, че и други са обект на преговори. Имаме и примери за единични търговски центрове, които стоят добре на пазара, но приходите трудно покриват задълженията им. Наличието на тези два типа проекти е предпоставка да продължат досегашните тенденции при инвестициите – придобиване на подбрани имоти, които имат качествата да се превърнат във водещи, или такива които изпитват недостиг от капитал или имат нужда от средства за разширение или довършване“, коментира още Лашова.

„Чуждестранните инвеститори, които преобладаваха до края на 2008 г., купуваха на пикови цени, и то не само в България. Когато приходите от имотите и съответно цените им намаляха вследствие на икономическата рецесия в почти всички европейски страни, те трябваше да ограничат дейността си в Югоизточна Европа. Част от тях решиха да излязат от България, а интересът на останалите се насочи към по-големите и ликвидни пазари“, коментира още тя.

По думите й, за разлика от периода на бум на българския имотен пазар, към момента не се наблюдава интерес от страна на международните фондове, изкупуващи имоти със спекулативна цел. За сметка на това, чуждите инвестиции идват по-скоро от производствени компании, които избират да преместят или разширят производствените си мощности и логистични бази с обекти у нас.

 

 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.