Всички говорят за „годината на човечността“, или как корпоративните комуникации спасяват бизнес дори в коронакризата

Всички говорят за „годината на човечността“, или как корпоративните комуникации спасяват бизнес дори в коронакризата

Автор: Мариана Петкова

Мариана Петкова е ПР специалист с дългогодишен опит в развиването и прилагането на различни комуникационни стратегии като мениджър ПР и комуникации към Екопак България АД до януари 2021 г.

Управлявала е кампании на национално ниво във всички ПР дисциплини, включително потребителска и корпоративна, международни проекти, управление на кризи, технологии, развлечения, образователни инициативи (създател е на първият образователен център за разделно събиране на отпадъци в България), корпоративно социално отговорни кампании, спонсорства и дарителство.

Участвала е като експерт в работни групи на национално и европейско ниво: Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България, AmCham, EXPRA, PRO EUROPE, Българска мрежа на глобалният договор на ООН (БМГДООН);

Членувала е в Европейската асоциация на комуникационните директори (EACD). От 2014 г е член на БДВО.

https://www.linkedin.com/in/mariana-petkova-b09b8170/

Пандемията даде много ясни уроци на комуникационните специалисти, като показа, че тези, които са бързи, креативни и адаптивни към стремително променящите се тенденции на пазара, успяха да преодолеят първата вълна на кризата. Ясната, точна и силна комуникационна стратегия и планът за комуникация при кризи са ключови за бизнеса, не само за задържането на повърхността, но и за излизането от пандемията в по-силна позиция.

2020 г. беше година на бързи промени - може би най-дълбоката промяна е отношението на служителите. Тъй като повечето хора все още работят от вкъщи, а се чуват и гласове на много служители, не желаещи да се върнат в офисите, компаниите се подготвят за бизнес модел на отдалечена работна сила в дългосрочен план. За тази цел те ще трябва да преразгледат корпоративната си култура и да преминат към хибриден режим на работа, включвайки дистанционните домашни офиси, ангажираност на служителите, приобщаване на нови служители и връзка със съществуващият екип, създаване на принадлежност и свързаност.

Кои са ключовите насоки, които световните комуникационни специалисти препоръчват:

Ключова роля на вътрешните комуникации

Днес всеки служител търси актуални вътрешни новини в реално време, промени в политиката и съобщения от висшето ръководство, които да предоставят насоки по време на предизвикателства. Съвременните подходи са възползване от технологиите от следващо поколение за обединяване на комуникациите и създаване на един източник на достоверна информация за всички служители. Вътрешните комуникации се промениха завинаги. COVID-19 ускори стратегическото им позициониране, тъй като бизнесът се стреми да управлява огромни промени и да ангажира служителите си по време на значими сътресения.

Заявка за устойчивост

Устойчивостта се издига на първо място в програмата на всеки лидер. Следвайки насоките на ЕС за "Зелена икономика", предприятията се стремят да преосмислят своите ценности и политики на работното място. Много служители вероятно ще приветстват тези промени, като се има предвид, че почти две трети твърдят, че искат да работят за устойчив работодател. Бъдещето на устойчивото работно място в ерата на COVID-19 и изменението на климата са само две от най-очевидните сили, влияещи върху живота ни. С масовите сътресения, обещаващи да променят начина ни на работа и живот за дълго, устойчивостта се нарежда на преден план в глобалния дневен ред.

Фокус върху здравето и безопастността на служителите

Повишената несигурност, страховете и нарастващите натоварвания на служителите водят до покачване на стреса на работното място. Това може да предизвика пренатоварване (burnout) и намаляване на ефективността, което ще струва доста скъпо на работодателите. Непрекъснатите проучвания и измервания в тази посока могат да помогнат и да предотвратят сериозни кризи. Ясната, навременна и честа комуникация е жизненоважна за поддържането на добрият климат и положителен имидж на марката. Както потребителят, така и служителят трябва да разберат фактите, свързани със здравето и безопасността, какви са съществуващите правила и как компанията се грижи за тях или като работно място, или като баланс почивка/работа.

Адаптивност

Маркетинговото планиране трябва да бъде изградено така, че да бъде гъвкаво и компанията да може да се адаптира към заобикалящата среда според нуждите. 12-месечният твърд маркетингов план вече не е възможен. По-добре е да се поставят дългосрочни цели, но тактиката да се планира само за едно или две тримесечия. Гъвкавостта ще бъде една от новите думи на 2021 г.

Повишен фокус върху социалната отговорност

Усилията по КСО се превърнаха в нещо повече от символично благотворително даряване. Социалната отговорност ще стане задължителна при набирането и задържането на служители, свързването с клиенти и удовлетворяването на партньорите.

В неотдавнашен доклад за потребителския индекс на Suzy Consumer Insights споделя, че 65% от потребителите са по-склонни да подкрепят марка, която се интересува от същите социални проблеми, които вълнуват и тях. Почти половината от анкетираните проучват и купуват стоки от малки локални бизнеси, а повече от половината потребители искат марките да се застъпват за социални проблеми. Оказва се, че показването на човечност и емпатия стимулира потреблението към марката. Това хуманизира бранда, печели добра воля и доверие от потребителите.

Дигиталната трансформация и новите технологии

Дигиталната трансформация е приоритет, а въвеждането и обучението на служителите е сериозно предизвикателство. Важността на цифровите технологии като уебсайтове, социални медии, бюлетини се доказа и продължава да е изключително ценен инструмент за директна комуникация с всеки потребител.

Потребителите вече са отворени да изпробват нови технологии като добавена реалност (AR) и виртуална реалност (VR), за да тестват покупката си, преди да се ангажират. Fenty by Rihanna, напр. позволява на потребителите да качват своя снимка, за да тестват нов грим. Warby Parker има опция за "виртуален опит" в приложението си, а IKEA има ново приложение за AR, което позволява на клиентите да визуализират дизайна на мебели и кухни в дома си. Ползата е двойна. Това създава персонализирано изживяване за потребителя и му позволява да изпита продукта извън магазина. Технологията може да помогне за създаването на персонализирано пазаруване, като примера на Fenty по-горе, както и по-добро обслужване на клиентите и по-удобно пазаруване. Гласово активираните поръчки и опциите за безконтактно плащане са добри примери за това.

Бъдещите корпоративни комуникационни стратегии ще бъдат решително приобщаващи, гъвкави и дигитализирани

Според проучване на ръководството на McKinsey Global от октомври 2020г. отговорите на COVID-19 ускориха приемането на цифрови технологии с няколко години с вероятни трайни последици. Все повече компании поемат рискове, експериментират и се възползват от възможността да опитат нещо ново. Но какви са дългосрочните ефекти на тази бърза цифрова трансформация? Какви нови технологични постижения ще се наложат? Как ще се промени работната сила? Какви са уязвимите места при толкова бързи темпове на иновациите? И накрая, кои индустрии ще изостанат? Това ще бъдат важни въпроси, които да проследим през 2021 г.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.