В популярната му статия от 1970 г. за ролята на бизнеса в обществото икономистът Милтън Фридман обосновава старата поговорка, че "бизнесът на бизнеса е бизнесът" толкова уверено, че повече от 50 години по-късно, според New York Times (който публикува оригиналната статия), "неговите теории за приоритета на акционерите и печалбите все още имат влияние върху значителни части от корпоративния свят".
Най-известният цитат на Фридман твърди, че в едно свободно общество "има една и само една социална отговорност на бизнеса - да използва ресурсите си и да се ангажира с дейности, предназначени да увеличат печалбите му, стига да спазва правилата на играта".
В свят, който не може да се справи с екстремни метеорологични явления, последици от пандемията, нарастващо неравенство в доходите, ескалиращи социални разделения, медии, залети с дезинформация и непроверени приложения на изкуствения интелект, тази дефиниция не е достатъчно добра, пише Fortune.
Хората знаят, че сложните проблеми се пресичат и че няма един единствен подход, който да свърши работа. Докато бизнесите разработват програми за корпоративна социална отговорност (КСО) - усилия за положително въздействие върху обществото, за да се съобразят със засилващия се обществен интерес към тези въпроси, тези програми често са обект на основателна критика. Подходите към КСО могат да бъдат маргинализирани до незначителност от същите конвенции, които затрудняват корпоративната култура от самото начало.
Виждаме "зеленото промиване" (или greenwashing) - показни, но кухи усилия за устойчивост, предназначени да правят компаниите да изглеждат добре. Виждаме графики за въглеродно неутрални цели, които разказват различна история в дребния шрифт. Осъзнаваме как доброто въздействие на един "зелен" продукт се анулира от дълбокия въглероден отпечатък на производствения му процес.
Преработване на КСО
Такова поведение показва, че въпреки че движението за КСО се развива от десетилетия, то все още е извънкласна дейност. Всъщност в някои от най-мащабните индустрии програмите за КСО далеч изостават от обществените вреди в основата на техния бизнес. Ето защо трябва да преработим концепцията за КСО, за да подчертаем необходимия обхват на задълженията на компаниите. Как може да се направи това?
Един от начините е да се промени "отговорност" с "отчетност". Това би посочило недостатъка в доктрината на Фридман и би позиционирало бизнес сектора като фундаментален актьор в обществото - подобно на останалите институции и отделни граждани.
Корпоративната отчетност сигнализира, че бизнесите имат задължения към обществото, носят отговорност и са подотчетни. Отчетността означава да се живее според фундаменталната роля на бизнеса като член на обществото, вместо като реещ се аутсайдер, откъснат от източника, който прави съществуването му възможно.
Статутът на аутсайдер, вграден в идеологията на Фридман, е удобно оправдание за безотговорност и неотчетност. Той не е съгласуван с установените модели на развитие в никой друг сектор на човешкия живот, а вместо това е заседнал в начален етап. Точно както децата в крайна сметка израстват от фокусирания върху себе си интерес и развиват просоциална чувствителност с възрастта, корпоративният начин на мислене трябва да надхвърли призива на Фридман да "увеличава печалбите" и да пренебрегва всичко останало. Накратко, корпоративната отчетност означава да се предизвикат корпоративните "граждани" да съзреят.
Компаниите, които вече приемат този по-ангажиран подход, водят към нова епоха на корпоративна отчетност. Заедно със своя политически активизъм, Ben & Jerry's например се стреми да "елиминира несправедливостите в нашите общности чрез интегриране на тези проблеми в ежедневните си бизнес дейности". През 2022 г. спортният гигант Patagonia започва да прехвърля всеки долар от печалбата си на нестопанска организация, създадена от основателя на компанията Ивон Шуинар, "за борба с екологичната криза, защита на природата и биоразнообразието и подкрепа на процъфтяващи общности".
Тези компании представляват парадигмата и прехода от корпоративна отговорност към корпоративна отчетност. Социално отговорният корпоративен сектор се задължава да вземе предвид всички заинтересовани групи, екологични проблеми и етични съображения в своята мисия, което е това, което очакват повечето хора.
Фундаментални ангажименти, а не модни тенденции
Вместо да измислят начини да звучат по-устойчиво, отколкото действително са техните операции - или по-справедливо, отколкото показват тенденциите за задържане на техните служители, компаниите, ангажирани с корпоративна отчетност, ще предефинират целта си, за да включат подобряване на обществото и околната среда.
Измерването на въздействието на КСО остава трудно, а оценката на въздействието на корпоративната отчетност изисква още една промяна в нашето мислене. Досега компаниите установяват, че инвестициите в посланията за техните програми за КСО печелят повече потребителско уважение и доверие и могат да доведат до благоприятни оценки от инвестиционните фирми.
Системата за класиране на инвестиционния свят за екологичния, социалния и управленския (ESG) профил на една компания стана стандарт с развитието на КСО. Колкото по-висок е ESG рейтингът, толкова по-привлекателна може да бъде компанията за социално съзнателни инвеститори. Тъй като възвръщаемостта досега обаче не е толкова блестяща, колкото се надяваха, ESG профилирането мина малко по-назад в списъка с приоритети на инвестиционните компании.
Концепцията за корпоративна отговорност е вкоренена в модела на печалба, на първо място, независимо от последствията, и тъй като възвръщаемостта намалява, модата на КСО избледнява.
В това време на климатична криза и сложни социални предизвикателства ролята на бизнеса в обществото изисква фундаментални ангажименти, а не модни тенденции. Тези реалности изискват нов начин на мислене за ролята на бизнеса в обществото. Като се нарече този начин на мислене "корпоративна отчетност", се улавя необходимото разширено естество на задължението на компанията да погледне по-широката картина. Това гарантира, че всеки аспект от нейните операции обогатява обществото. Това е прагматичен подход с потенциал да повлияе на бизнес лидерите и политиците толкова силно, колкото и доктрината на Фридман.
Как устойчивостта поражда възможности за бизнеса? Как бизнесът решава локални и глобални проблеми чрез въздействието си върху местната среда? Как се привличат публични и частни инвестиции в сферата на устойчивостта? Отговорите на тези и други въпроси ще дадат опитни експерти в сферата на корпоративната социална отговорност на конференцията "Корпоративна социална отговорност: Устойчиво развитие на регионите". Събитието се организира от сп. Enterprise съвместно с CSR Advice Box и ще се състои на 28 май. Вижте повече за конференцията тук!