Шест от най-епичните провали на инфлуенсър маркетинг кампании (и защо е важно да внимавате при избора на инфлуенсъри)

Шест от най-епичните провали на инфлуенсър маркетинг кампании (и защо е важно да внимавате при избора на инфлуенсъри)

Когато се използва правилно и отговорно, инфлуенсър маркетингът може да бъде много ефективен начин за разширяване на аудиторията и увеличаване на продажбите.

Инфлуенсър кампаниите обаче могат да имат и обратен ефект дори само заради един негативен елемент - влошена репутация на инфлуенсър, лошо изпълнение на кампанията, необявени връзки и зависимости и т.н.

Ето шест от най-епичните провали на инфлуенсър кампании, обобщени от hollywoodbranded.com.

Скот Дисик и Bootea

Още първият пост на Скот Дисик за бранда се оказва неудобен и за него, и за компанията. Повечето спонсорирани публикации са доста очевидни за потребителите, но много инфлуенсъри се стремят да сведат спонсорираното си съдържание до минимум и основно си партнират с компании, които споделят същите ценности като тях.

Такъв е случаят и на Дисик и Bootea. В поста му има снимка, на която той позира с контейнер с протеин на прах на марката. Вместо текст, той е копирал и постнал инструкциите за поста от PR фирмата, с която той работи.

Тери МакЕвой и Tower Jewellers

Тери МакЕвой е ирландска инфлуенсърка за мода и красота в Instagram и Facebook. През 2016 г. тя си партнира със семейната компания за бижута Tower Jewellers за спонсорирана игра за нейните последователи.

След обявяването на победителите от играта обаче възниква сериозен проблем. Като победители са обявени две потребителки, за които скоро става ясно, че са отбелязвани в лични публикации на Тери. Едната победителка в играта се оказва нейна близка приятелка, а другата е роднина.

Оказва се, че МакЕвой е фалшифицирала резултатите от играта, така че нейните близки да получат подаръците. Малко след разкриването на информацията броят на последователите ѝ рязко спада, а по-късно тя изтрива акаунта си във Facebook. Компанията пък се дистанцира изцяло от инфлуенсъра.

Snickers "Не си ти, когато си гладен" във Великобритания

Понякога дори една добре установена кампания може да пострада, когато бъде прехвърлена в чужбина и към нея се добавят допълнителни компоненти.

В продължение на много години Snickers използва кампанията си "Не си ти, когато си гладен" в глобален мащаб. През 2012 г., когато реши да използва социалните медии като ключова платформа за кампанията в Обединеното кралство, Snickers привлече британски знаменитости, включително Амир Хан, участничката в X Factor Шер Лойд и състезателя по крикет сър Иън Ботъм.

Това е един от най-интересните случаи на неуспешен инфлуенсър маркетинг в Обединеното кралство, по-специално заради участието на модела Кейти Прайс. Прайс публикува по същото време много политически изявления, които не са характерни в сравнение с типичните ѝ постове за развлечения и мода. И накрая се появява снимка със Snickers с мотото "не си ти, когато си гладен".

Това не беше възприето ясно като маркетингова публикация и предизвика обществено недоволство. Инфлуенсър кампанията е и първата, разследвана от Агенцията за рекламни стандарти на Великобритания. Въпреки че компанията не беше глобена за инцидента, щетите вече бяха нанесени, като някои от последователите на Прайс вероятно са останали с кисел вкус към Snickers.

Кендал Дженър и Pepsi

Един пример как кампаниите могат да имат отрицателни последствия и за инфлуенсърите. Партньорството между Кендъл Дженър и Pepsi се разпадна доста бързо.

Само в рамките на 24 часа се надигна вълна от недоволство срещу рекламата, която експлоатира движението Black Lives Matter. На кадъра Дженър предлага кен с Pepsi на полицай сред мултикултурна тълпа демонстранти.

Мнозина от възмутените коментираха, че с този кадър Pepsi твърди, че може да реши всички проблеми на света, но напълно пренебрегва текущия спор около отношението на полицията към афро-американците. В резултат кампанията имаше катастрофален ефект и върху Дженър, и върху компанията.

PewDiePie: Когато инфлуенсър отиде твърде далеч

Тъй като инфлуенсър маркетингът става глобален, не е нужно брандовете да работят с инфлуенсъри от региона, до който достигат чрез маркетинга си. Всъщност с инфлуенсърите, които имат такъв глобален обхват, е по-трудно да се ограничи кампания до конкретен регион - всички кампании вече са наистина глобални по природа, освен ако не са ограничени до локализирани фенове.

Въпреки че мнозина може да си помислят, че най-популярните англоговорящи инфлуенсъри произхождат от англоговорящи страни, това не винаги е така. Един от най-популярните инфлуенсъри в света беше PewDiePie от Швеция.

PewDiePie знае отлично колко бързо може да се влоши репутацията на едно влиятелно лице. Истинското му име е Феликс Арвид Улф Кйелбург и е популярен в YouTube. Акаунтът му е създаден през 2010 г. и с коментарите си за видеоигри постигна завиден брой последователи. През 2012 г. той вече се радва на 1 млн. последователи, което го превърна в търсен инфлуенсър в новия свят на маркетинга в социалните медии. До края на 2013 г. абонатите му са вече 19 млн. души, което му позволи да засили партньорствата.

Още от ранните си дни той е известен с това, че предизвиква противоречия с коментарите му по някои чувствителни теми, въпреки че с нарастването на популярността му сякаш се въздържа от тази практика. До един момент, когато започна да се отклонява от чистите видеоклипове за игри. Негови клипове получиха широки критики през 2017 г. заради обидно съдържание. Този протест вдъхнови и така #PewdiepieIsOverParty в Twitter.

Големият инцидент, довел до окончателното му падане от "ефир", е реакцията му със смях на снимка на двама души, които държат табела с надпис "Смърт на всички евреи". Много от неговите последователи счетоха това като проява на антисемитизъм и преминаване на границата до такава степен, че никакво извинение не можеше да подкрепи оправдаването на инфлуенсъра. Това доведе до уволнението му от притежаваното от Disney Maker Studios.

Джеймс Чарлс и Morphe

Когато палитрата на Morphe беше пусната през 2018 г., и млади, и стари се втурнаха да я купуват и оставяха предимно положителни отзиви за продукта и за марката Morphe като цяло.

Като се има предвид, че Чарлз е един от най-големите гурута на красотата в YouTube, тази палитра се превърна във фаворит за всички времена и още от първоначалното си пускане тя е един от най-продаваните продукти на Morphe.

През февруари 2021 г. обаче Чарлз беше обвинен в размяна на неподходящи съобщения с непълнолетни онлайн. След това каналът му в YouTube беше демонетизиран, той загуби редица последователи и в момента е в пауза от социалните медии.

След скандала Morphe публикува изявление, в което се посочва, че компанията прекратява бизнес отношенията си с Чарлс и намалява продажбите на продуктовото предложение съвместно с него. Потребителите не останаха доволни, защото компанията все пак продължи да продава палитрата на сайта си, но през 2020 г. спря търговска дейност, свързана с Джефри Стар, след като и той беше въвлечен в скандал. Някои потребители определиха това като лицемерие, което не остана без последствия за компанията.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.