SEO оптимизация: Откъде да започнете

SEO оптимизация: Откъде да започнете

Все повече онлайн бизнеси днес осъзнават важността на SEO оптимизацията за привличане на посетители в сайта и увеличаване на конверсиите и започват да инвестират усилия и ресурси в тази посока. Ако и вие планирате да се възползвате от предимствата на маркетинг стратегия, то вероятно сте се убедили, че SEO е направление, което изисква задълбочени технически познания относно изискванията и работата на търсачките, както и непрекъснато да сте информирани за актуалните промени.

За хората, които нямат опит в тази сфера, всичко може да изглежда малко стряскащо. Вероятно започвате да си задавате въпроси - откъде да започнете, какви са важните етапи, през които преминава оптимизацията на сайта, и, не на последно място, кога може да очаквате видими резултати.

В този материал разглеждаме в какъв ред протичат основните етапи.

Цялостен технически одит на сайта

Независимо дали ще изберете сами да се погрижите за SEO оптимизацията на вашия сайт, или ще се доверите на опитни специалисти, които да извършват тези услуги за вас, то първата стъпка винаги е извършването на цялостен технически одит на сайта.

Какво представлява техническият SEO одит?

Техническият SEO одит е процес, по време на който проверявате техническите аспекти на SEO на уеб сайта ви. Той се извършва с цел да идентифицираните проблеми, които влияят на класирането на вашия уебсайт. Тъй като алгоритмите за търсене и технологиите се променят често, добра практика е да извършвате мини одити ежемесечно. Добра практика е да извършвате пълен технически одит на всеки 5-6 месеца, което ви позволява навременно да откривате проблеми за отстраняване, както и да следите актуалното техническо състояние на вашия сайт.

Какво включва техническият SEO одит?

Започнете с обхождане на вашия уеб сайт - може да използвате инструменти като Semrush, Ahrefs, Screaming Frog. Може да погледнете и в Google Search Console, за да разберете колко са страниците, които се обхождат, и колко често е това.

Прегледайте Sitemap - трябва да уведомите Google Search Console за вашата карта на сайта. Това може да стане по два начина: ръчно и чрез посочване на местоположението ѝ в robots.txt.

Robots.txt - това е файл, който се намира в главната директория на уебсайта. Той дава указания кои страници от сайта да се обходят и да бъдат добавяни в индекса на търсачките. Важно е да се провери в одита дали няма някакви неправилни блокирания, които да забраняват на роботите да индексират сайта.

Уверете се, че сайтът е Mobile Friendly - добрата мобилна версия е важно предимство за класирането на сайта, тъй като все повече потребители вече извършват търсения през мобилни устройства. Може да проверите лесно чрез инструмента Mobile Friendly Test

Уверете се, че уеб сайтът е защитен (HTTPS) - преглед дали има HTTPS страници с връзки към HTTP страници на вашия уебсайт.

Тествайте скоростта на сайта - можете да използвате PageSpeed Insights за това.

Провете и за страници със статус код 404, прекъснато пренасочване (Пренасочва, че сочи към страница, връщаща един от 4xx или 5xx HTTP кодове за отговор.)

3XX пренасочване - Препоръчително е да замените връзките към вътрешните пренасочени URL адреси на вашия уеб сайт с директни връзки към целевите страници, където е възможно.

Страници сираци (orphan pages) - този тип страници се наричат така, тъй като нямат входящи вътрешни връзки. Наличието им е знак, че трябва да се подобри архитектурата на връзките и навигацията на сайта

Проблеми с изображения - преглед за счупени изображения, липсващ alt text на изображения, размерът на файла на изображението е твърде голям.

Redirect chain - въпреки че верижните пренасочвания от 5 хопа или по-малко са приемливи, те могат да нанесат щети на потребителското изживяване, забавяйки скоростта на зареждане на страницата. Освен това, веригите за пренасочване усложняват вътрешното свързване на уеб сайта ви за роботите на търсачките.

Проблеми с мета данните на сайта - мета описанието е твърде кратко/дълго/няма, мета описателният маркер липсва или е празен, мета заглавието е твърде кратко/дълго, заглавията на страниците и SERP не съвпадат, липсващ/дублиран H1 tag,

Страници с дублирано или много подобно съдържание

Hreflang и HTML езиково несъответствие

Архитектура на URL структура - Структурата на уеб сайта е как вашият сайт е организиран и уеб страниците са свързани помежду си. Наличието на логична структура на сайта помага на посетителите и търсачките лесно да намират и навигират в съдържание, като същевременно подобряват реализациите.

Важно: НЕ забравяйте при промяна на URL да се уверите, че сте обновили всички вътрешни връзки, където е споменат.

Идентифициране и приоритизиране на проблеми за отстраняване

След като сте направили цялостен анализ на техническото състояние на сайта, вече сте готови с първата и една от най-съществените стъпки в процеса на SEO оптимизация. Работата обаче не свършва до тук. Резултатите от извършения анализ ще ви дадат ясна представа за моментното състояние на вашия сайт. Това е и началното състояние при започването на SEO оптимизацията, на база на което по-късно ще имате възможност да измервате постигнатите резултати.

Ако работите със SEO специалист или агенция, на този етап обикновено се провежда среща, на която да ви бъдат разяснени и обобщени резултатите от извършения одит. На нея следва да се вземат и важни решения относно това кои проблеми са приоритетни и трябва да бъдат разрешени първи, както и да се набележат действията по тяхното отстраняване. Ако сами отговаряте за SEO оптимизацията на вашия сайт, тази задача се пада на вас.

Още нещо, което е важно да отбележим, е, че е необходимо да обърнете внимание първо на по-сериозните проблеми, които сте установили в следствие на одита. Това са тези проблеми, които в най-голяма степен оказват негативно влияние за представянето ви в търсачките. Ако ги игнорирате, много е вероятно вашите по-нататъшни SEO усилия да не са ефективни или поне да не дадат очакваните от вас резултати. След това продължава отстраняването на проблеми с по-нисък приоритет.

Планиране и изграждане на контент маркетинг стратегия и план за линк билдинг

Следващата важна стъпка е изграждането на контент стратегия и план за линк билдинг. Уникалното и полезно съдържание, както изграждането на линкове от авторитетни сайтове, са два фактора, които имат голямо влияние върху класирането и могат да ви придвижат към челните позиции.

Създаване на контент стратегия

SEO и съдържанието, което създавате, вървят ръка за ръка. Хаотичното публикуване на статии на вашия сайт обаче не е достатъчно. Вместо това е нужно да заложите на стратегически подход и да създадете т.нар контент стратегия. За да бъде тя успешна е от ключово значение да идентифицирате теми и въпроси, от които вашата аудитория и потенциалните ви клиенти се вълнуват и за които търсят допълнителна информация.

Бихте могли да си помогнете с подходящи SEO инструмент, както и да проверите какво питат най-често хората под постовете ви в социалните мрежи или в имейли. От там бихте могли да получите вдъхновение и по-лесно да идентифицирате кои теми да включите във вашата стратегия за съдържание. Препоръчително е да я направите за срок от поне 6 месеца.

Изграждане на план за линк билдинг

Вашата линк билдинг стратегия е не по-малко важна. Причината за това е, че линковете в качествени сайтове, които водят към вашия сайт, всъщност са сигнал за търсачките, че вие предлагате полезно и стойностно съдържание за потребителите. А за Google и останалите търсачки е важно да показват именно такова съдържание в резултатите от търсене.

Трябва да имате предвид, че изграждането на качествени линкове е трудоемък процес, който изисква време и отдаденост. Има различни начини да привлечете линкове, но ви препоръчваме те винаги да бъдат съобразени с официалните изисквания на търсачките. Ако използвате методи, които са в разрез с официалните препоръки, това би могло да донесе наказание за вашия сайт, а от там и немалко последващи проблеми.

Създаване на блог съдържание и изграждане на качествени линкове

Последната стъпка, но не и по значение, е самото създаване на блог съдържание и изграждането на качествени линкове. Много е важно и двата процеса да бъдат съобразени с нуждите и целите на SEO оптимизацията. В това число се включва подбора и използването на целеви ключови думи, подходи за създаване на ангажиращо и полезно съдържанието, правилното структуриране на съдържанието, подходящ обем, висока уникалност и т.н.

Има изключително много тънкости при създаването на блог съдържание, което едновременно да отговаря на изискванията и на потребителите, и на търсачките. Затова ви препоръчваме да се доверите на професионални копирайтинг услуги, в случай че не разполагате с вътрешен екип, който да се погрижи за създаването на вашето съдържание.

Това в най-общи линии са първите стъпки в процеса на SEO оптимизация на всеки сайт. Трябва да имате предвид, че е нужно време, за да видите резултатите от вашите усилия, но пък ако се справите добре, те ще ви донесат дългосрочни ползи.

Автор: Агенция Seomax

Очаквайте скоро: Колко време е нужно, за да даде SEO оптимизацията резултат

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.