Retail Summit 2023: Бъдещето на търговията като омниканално преживяване

Retail Summit 2023: Бъдещето на търговията като омниканално преживяване

На 21 февруари 2023 г. в Интерпред-София се проведе форумът Retail Summit 2023, организиран от сп. Enterprise.

Водещи експерти и практици от търговския сектор представиха тенденциите в ритейл сектора, нагласите на потребителите и новаторските подходи в изследванията и анализа на данни за продажбите.

В първия панел на събитието - The Future of Retail: What"s Next in Retail, бяха представени две проучвания на потребителското поведение, новите тенденции при обработката на данни и технологичните предизвикателства пред търговците при прилагането на иновации в сектора.

Добромир Живков, управляващ директор, Market Links, представи данни за от изследване на потребителските нагласи в криза. Основният извод, който той направи, е че до голяма степен кризата е по-скоро преживяване на ниво възприятие и продукт от политическото говорене, защото данните за икономиката показват, че тя се справя в условията на повишена инфлация и геополитически риск. Потребителите обаче стават по-рационални, без да правят драстични съкращения на разходите си. Една четвърт от анкетираните изразяват позитивни нагласи, а повече хора заявяват, че имат готовност да започнат да спестяват повече, но при необходимост.

Рени Яврийска, Lead Consumer Panel Services, GfK Bulgariа, представи данни за онлайн пазаруването на българите през 2022 г. Тя посочи, че инфлацията е повлияла разходите на домакинствата и значително ги е увеличила заради ръста на цените на ключови стоки и услуги, например на охладените и пакетирани храни. Потребителите обаче спестяват по-скоро от избор на промоции, отколкото да орязват други разходи, като значителен дял от потребителските разходи се насочват към супермаркети и хипермаркети.

Дивил Кулев, мениджър бизнес развитие, Talk Online Pannel, и Таня Кацаровa, консултант, Talk Online Pannel, говориха за Big Data, специалните анализи и нетрадиционните подходи при изследванията в търговията. Дивил Кулев представи ползите от използването на Big Data в търговията, например при персонализацията, ефективността, проследяването на наличности, правенето на прогнози, оценката на поведението на потребителите. Таня Кацарова представи какви данни събира компанията и как ги обработва, за да бъде от полза за търговците.

Ваня Дунчева, управляващ директор, Агенция Digitas, част от Publicis Groupe, представи тенденциите в ритейл сектора през 2023 г. и след това. Та коментира, че потребителите вече очакват свързани преживявания при пазаруване и безпроблемен процес, независимо от мястото, където потребителите купуват (онлайн или физически магазин), както и при връщане и замяна на продукти. Физическият и онлайн магазин се очаква да бъдат свързани и потребителите лесно да могат да лавират между двата, да сравняват цени, да получават удобно допълнителна информация. Търговците могат да използват данни, така че да предоставят дигитални услуги и преживявания във всяка точка вътре в магазина.

Ваня Дунчева засегна и темата за мястото на метавселената в ритейл сектора и ролята на свързаните иновации.

Във втория панел - How to Grow Faster: New Channels for Sales in Retail, се обсъжда еволюцията на омниченъл преживяването на клиентите и иновациите при плащанията.

Димитър Димитров, партньор, Stenik, говори за click-and-collect опцията. Според данните, които той представи, Европа изпреварва САЩ и повече от половината търговци са въвели тази опция срещу 30% в САЩ. Оценката на европейския пазар на click-and-collect се очаква да достигне 45 млрд. евро тази година, което представлява 100% ръст в сравнение с 2022 г.

Click-and-collect се разви най-вече в следствие на пандемията и клиентите предпочитат тази опция, защото тя е безплатна за разлика от доставката до адрес. Има някои предизвикателства пред търговците за организиране на гладко click-and-collect изживяване, например с актуални данни за инвентара по обекти, посочи той.

Нови разновидности на тази опция, които се развиват, са reserve-and-collect, click-and-go, click-and-find, click-and-try. Те още повече променят потребителското преживяване и улесняват и потребителите, и персонала в магазините, като пращат омниченъл преживяването на клиентите на следващото ниво.

Огнян Попов, CEO, ViaBank, говори за бъдещето на плащанията в търговския сектор. Той прогнозира, че в близко бъдеще картите ще изчезнат, а тази революция се движи и от потребителите, и търговците. Картовите плащания са скъпи и са недостъпни за по-малките търговци. Поради тази причина ЕС иска да отвори пазара на плащания, базиран на иновации, така че високите такси да бъдат избегнати. Това вкарва все повече доставчици от трети страни на пазара и значително намалява таксите.

В третия панел на конференцията - How to be More Effective: Marketing and Tools, лекторите разгледаха проследяването на потребителите и предимствата и недостатъците на един от най-популярните напоследък инструменти в маркетинговата стратегия - инфлуенсър маркетинга.

Николай Йоргов, управляващ партньор, Stellary, коментира проследяването на потребителите и оценката на тяхното преживяване в омниченъл среда. Той посочи, че всеки бранд, който има големи цели и иска да расте, трябва да знае къде са клиентите му и да тества възможностите на различните канали, вкл. в различните мрежи и различните устройства. Важно е бизнесите да не се фокусират само в един канал, защото той може да стане недостъпен поради различни причини, а и не обхваща цялата аудитория. В този аспект най-важно е съдържанието, заключи той.

За клиентите изключително важно е отличното обслужване. Според различни проучвания 86% от клиентите се влияят най-много от обслужването, не от цената. Обслужването е това, което спомага за изграждането на лоялност.

Бизнесите трябва да следят и активността на конкуренцията в каналите, към които се насочват за потребители, коментира още Николай Йоргов. Данните за конкуренцията дават много ценна информация.

Cristian China-Birta, управляващ партньор в Kooperativa2.0, член на борда на директорите на IAB Romania и автор на книга за инфлуенсър маркетинга, говори за влиянието на инфлуенсър маркетинга върху ритейл сектора. Той цитира данни, според които 93% от маркетинг мениджърите използват инфлуенсър маркетинг в техните стратегии. През 2022 г. за инфлуенсър маркетинг в САЩ са похарчени над 4 млрд. долара.

Силата на инфлуенсър маркетинга се състои в това, че феновете доброволно следват инфлуенсърите, а инфлуенсърите познават добре своята аудитория и ѝ поднасят това, което иска. Така посланията на брандовете достигат по-ефективно до по-голяма публика. Проблемът с някои инфлунсъри е, че струват скъпо, а и допускат грешки. Аудиторията им освен това не е консистентна и се променя с времето.

Изключително е важен подборът на инфлуенсъри за кампаниите, да се договори каква свобода ще имат при създаването на съдържанието, както и преценката за показателите за измерване на резултатите, посочи той.

В панелна дискусия на тема "Промяната: от препоръчително към задължително- кои са най-важните елементи за един успешен ритейл бизнес и за един производител" участие взеха Георги Малчев, Управляващ партньор, Xplora, Огнян Попов, CEO, ViaBank, Иван Иванов, Директор "Развитие на отношенията с клиентите", Каменица АД, Виктория Ненова, Marketing & Communications Manager, Serdika Center.

Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че вече не е достатъчно да имаш продукт, за да го продаваш, а е необходимо да се разшири потребителското преживяване.

Българският потребител е по-консервативен и става и по-изискващ към търговците. Отделно конкуренцията в сектора е голяма. Тази среда налага на търговците да са гъвкави и да се стремят към по-високо качество на продуктите и услугите, които предлагат.

Участниците в дискусията обсъдиха и устойчивостта като тренд, който се налага и от потребителите, и ангажиментът на бизнеса да намали въглеродния си отпечатък.

В последния панел на форума - Sustainability in Retail: Successful cases, беше представен пример за ESG стратегия на предприятие и се проведе уъркшоп, посветен на "меките" умения за развитието на ритейл бизнес.

Цветина Младенова, мениджър маркетингови проучвания, Нестле Югоизточен пазар, представи темата за ESG стратегиите и как променят бъдещето на производствените компании. Към момента са унищожени около половината гори по света и 70% от видовете, а 70% от почвите не са в достатъчно здраво състояние, коментира Цветина Младенова. Дейностите на човечеството оказват силно влияние върху планетата, допълни тя.

Целта на компанията "Нестле" е до 2050 г. да стане въглеродно неутрална и предприема различни инициативи в световен мащаб, подчерта тя. Това включва промяна на опаковките - 100% от тях да станат рециклируеми или да могат да се ползват многократно до 2025 г., цели за залесяване (засаждане на 20 млн. дръвчета всяка година), цели за устойчиво доставяне на суровини, преминаване към нискоемисионен автомобилен парк и др.

Илиян Бойчев, основател, IBTrainings, говори за корпоративната култура и поведение, креативността, смиреността, коректността, изграждането на взаимоотношения, презентационните умения, психическата устойчивост, емоционалната и социалната интелигентност и др., необходими за развитието в кариерата.

Илиян Бойчев направи и експеримент с публиката - всеки участник в уъркшопа посочи това, което най-силно го мотивира в работата. Резултатите показват, че парите не са основен мотиватор за служителите, а играят роля на демотиватор (ако се плаща малко, нередовно и т.н.). Увеличението на заплатите не повишава пропорционално производителността. Факторите, които най-много влияят на служителите, са свързани със средата в компанията и взаимоотношенията. Изключително важно за мотивацията е и съобразяването на нивото на отговорност и уменията.

Официални партньори на конференцията: Stenik, Via Bank

Партньори: IBCS Bulgaria, Spetema, Девин

Браншови партньори: Българска ритейл асоциация, Българска асоциация на комуникационните агенции, Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост, Българска стопанска камара, Съюз на пивоварите в България, Храни&Напитки в България, Съюз на преработвателите на плодове и зеленчуци

Медия партньор: SEO Forum

Дигитални партньори: Seomax, Design Expert, Etarget

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.