Преживявания, преживявания, преживявания: На пазар с поколението Z

Преживявания, преживявания, преживявания: На пазар с поколението Z

Ако има нещо, което търговците на дребно искат повече от финансова стабилност, то е да разберат поколението Z. Демографската група може да е млада, но в съчетание с милениалите и изгряващото поколение Алфа държи ключовете към бъдещето на търговската индустрия. Затова за търговците на дребно е толкова важно да разберат какви са двигателите на това поколение и какво го различава от предишните.

Отговорът, за съжаление на търговците, не е еднозначен, според доклад на Retail Dive. Поколението Z все още е в процес на съзряване - най-възрастните му представители са малко над 25-годишни, и - както обикновено се случва, те се променят и порастват. Това, което е важно за поколението Z сега, може да е напълно различно от това, което ще е важно за тях след пет години.

Предпочитанията на поколение Z също могат да крият насоки за това какво могат да очакват търговците на дребно от поколението Алфа, точно както милениалите даваха насоки за поколението Z.

Най-младите купувачи имат високи очаквания към търговците на дребно - от технологии в магазините, които са ангажиращи и полезни, до лесни, социално ориентирани преживявания при пазаруване и брандове, които са автентични и комуникативни.

Поколението Z предпочита пазаруването на място

Представителите на поколението Z дават приоритет на физическото пазаруване въпреки дигиталното си възпитание, показва проучване на Adyen, осъществено сред над 2000 потребители в САЩ. Почти три четвърти от поколението Z пазаруват на място поне веднъж седмично и мнозинството го смятат за преживяване, според резултатите от анализа.

За сравнение, малко над една трета от бейби бумърите смятат пазаруването на място за преживяване.

Поколението Z иска да се възползва максимално от физическото си пазаруване, тъй като границите между онлайн пазаруването и пазаруването в магазина се размиват. Поколението Z предпочита физическите магазини заради отстъпките на място, възможността за по-бързо придобиване на артикули и удобството на местоположението, още повече, че виждат това и като източник на удоволствие.

Поколението Z изисква пазаруване, което отразява дигиталното им мислене - без усилие, гъвкаво и дълбоко интегрирано в ежедневието им. Търговците на дребно, които се съобразяват с тези очаквания, ще определят следващата ера на търговията.

Когато са в магазините, 3 от 5 респонденти от поколението Z ще се откажат от покупка, ако опашката на касата е дълга, сочат данните. Ако предпочитаният от тях начин на плащане не е наличен, повече от една четвърт от респондентите ще се откажат да пазаруват.

Защо лоялността изглежда различно

Правилата за лоялност в търговията на дребно се променят постоянно и поколението Z не прави изключение, като също ги пренаписва. Това поколение не търси перфокарти, генерични имейли или безкрайни програми за точки, а иска персонализация, финансова гъвкавост и преживявания с марката, които отразяват техните ценности и реалности. За търговците на дребно това означава едно: лоялността днес се изгражда не чрез трикове, а чрез доверие и полезност.

Лоялността някога беше трансакционна - харчите повече и получавате повече. Поколението Z не иска да играе тази игра, защото е финансово стресирано и пазарува много целенасочено.

Това сигнализира за голяма промяна в начина и причината младите потребители да взаимодействат с марките. Те не искат лъскави привилегии - искат гъвкавост, прозрачност и инструменти, които улесняват пазаруването. Същевременно повечето търговци на дребно не са подготвени да изградят такава екосистема от нулата.

За търговците на дребно това не е просто въпрос на плащания - става въпрос за съгласуване на доверието. Те обаче не е нужно пак да откриват колелото, а да изградят умни партньорства, които да спомагат създаването на списъци с желания, бюджетирането, възможност за покупка на безлихвени вноски, гъвкави опции за плащане и други функции.

На пазар в социалните мрежи

Поколението Z използва най-много функцията за пазаруване в приложението и все повече се доверява на инфлуенсъри, според доклад на Partner Centric, базиран на данни от изследване на американски потребители под 60 години.

Най-популярни в TikTok Shop за респондентите на проучването са личните аксесоари, следвани плътно от домакински предмети.

Поколението Z възприе най-добре TikTok от всички активни на пазара поколения. Повечето потребители вече използват TikTok за забавление и почти всички от анкетираните в PartnerCentric, 9 от 10, съобщават, че използват платформата ежедневно.

TikTok вече е дестинация за пазаруване. За много купувачи покупките не са добре обмислени и TikTok Shop все още има своите проблеми, според проучването. Близо една четвърт от купувачите в проучването съобщават, че са направили импулсивна покупка в TikTok Shop. Почти една четвърт от анкетираните казват, че съжаляват за поне една покупка в TikTok Shop - най-вече заради ниското качество на артикулите.

Въпреки това, повече купувачи се доверяват на инфлуенсъри с парите си, когато става въпрос за вземане на решения за покупки. Участниците в проучването съобщават, че биха похарчили средно 95 долара за артикули, препоръчани от най-доверения им инфлуенсър.

Инфлуенсърите имат огромен обхват, тъй като близо две трети от купувачите в САЩ под 60 години приемат предложения за покупка от инфлуенсъри. Тези купувачи съобщават, че близо половината от покупките им в TikTok Shop са дошли от публикации на инфлуенсъри.

TikTok Shop като бизнес нарасна значително. По време на последния Черен петък продажбите на TikTok Shop надхвърлиха 100 милиона долара, което е три пъти повече от сумата, похарчена през предходната година.

Проучване на Walmart и Morning Consult, проведено сред 2233 възрастни в САЩ, установява, че повече от половината (55%) от купувачите от поколение Z са купували артикули онлайн, докато са разглеждали социални мрежи. За разлика от това, само 38% от купувачите като цяло са направили същото.

Докато 44% от купувачите от поколение Z започват пазаруването си чрез онлайн търсения, приблизително четирима от десет души започват пазаруването си, като разглеждат в магазини (42%), посещават мобилните приложения или уебсайтове на търговците на дребно (40%) и проверяват социалните медии (38%), сочат още данните.

Около половината (49%) от анкетираните са заявили, че биха купили повече дрехи, ако имат достъп до "страхотни инструменти за виртуално пробване", според проучването.

Намираме се в нова ера на търговията на дребно, дефинирана от дълбоко персонализирани преживявания при пазаруване. Всеки купувач определя как, къде и кога ще получава стоки, а контекстът е ключов за покупката. Търговците на дребно трябва да предвиждат нуждите на купувачите и да осигурят силно персонализирани преживявания. Бъдещият успех на търговията на дребно зависи от това колко добре предвиждаме и отговаряме на променящите се очаквания.

Изчерпателни данни за електронната търговия в България ще можете да научите от доклада: "Пулсът на онлайн потреблението в България 2025". Повече за проучването можете да научите тук: https://pulsereport.enterprise.bg/

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.