Конференцията се превърна в платформа за обмен на идеи, най-новите тенденции и иновации, на която се обсъжда бъдещето на електронната търговия, коментира Надя Гогова, издател и управляващ партньор на организатора му, списание Enterprise.
На 2 октомври 2025 г. се проведе десетото юбилейно издание на конференцията eCommerce Annual Summit, организирана от сп.Enterprise.
Представители на водещи маркетингови агенции, бизнеси и браншови организации обсъждаха ключови данни за пазара и разрастването на компаниите, техники за създаване на съдържание, което продава, показатели за оценка на успеха на бизнеса, внедряване на онлайн и офлайн канали за продажби, базирана на изкуствен интелект (AI) автоматизация и др. тенденции и иновации в електронната търговия.
"За тези десет години създадохме платформа за обмен на идеи, на която се обсъждат не само най-новите тенденции и иновации, които променят и развиват електронната търговия, но и бъдещето на сектора", коментира в приветствието си към публиката, лекторите и партньорите на конференцията Надя Гогова, издател и управляващ партньор на сп. Enterprise.
Конференцията започна с презентация на управителя на агенция Market Links Добромир Живков за потребителското поведение на предстоящия Черен петък. Според данните от изследване на компанията, онлайн пазарът в България е стабилен и няма особена динамика. Общо 78% от участниците в проучването планират покупки по време на Черния петък при 71% през 2024 г., но се очаква спад на стойността на покупките им.
Проявява се предпазливост, която се вижда и в бюджетите - очакваният спад на претегления бюджет за пазаруването по време на Черния петък е 20% до 918 лева от 1152 лева година по-рано, каза още Добромир Живков. Хората се насочват към най-необходимите им продукти и категории, а се отлагат покупките в категории, които изискват повече финансови средства за инвестиция, според статистиката.
Ивайло Чакъров, СCO, IUTE Bulgaria, коментира като част от дискусия след представянето на статистиката на MarketLinks, че над 60% от бъдещите клиенти в Европа имат намерение да ползват стоково кредитиране в следващите 6 месеца, най-често - за автомобил на лизинг. Стоковото кредитиране се очертава като един от основните двигатели на онлайн търговията, добави той. Потребителите могат да се възползват от повече продукти, без да нарушават бюджета си, а това повишава продажбите, коментира още той.
Светлана Тачева, Data Intelligence Lead, Publicis Groupe България, и Александър Георгиев, Digital Transformation Director Media, Digitas, коментираха стратегията за данни на бизнесите, с която да персонализират съдържани, реклами и оферти. По-младите поколения очакват прецизна персонализация, докато по-възрастните не са склонни да споделят данни с търговците.
Димитър Денев, CEO, SEOMAX, показа как с помощта на изкуствен интелект (AI) предприемачите да изчисляват как се представят бизнесите им, да анализират рисковите точки и да подобряват показателите.
Joanna Bakas, Managing Partner, Frontira, продължи с темата за AI автоматизацията на бизнес процесите. Калоян Христов, Chief Executive Officer, HighSky.AI, препоръча внедряването на AI технологии в бизнесите да не е самоцел, а да се прави поетапно, така че технологията да решава конкретни проблеми на компаниите.
Според него пет са принципите, които компаниите, успешно внедрили AI инструменти в бизнеса си, като основният е, че са започнали с малко и са надграждали с автоматизация на естествените процеси на магазина. Важно е да се внедри система, която се учи и адаптира, статичните системи са вече в миналото, посочи той.
Венцислав Орманов, Head of Digital Marketing, Max1.bg, продължи с темата за SEO в ерата на AI и намирането на онлайн магазините и от AI базираните търсачки. Препоръката му е да се добавя schema markup на всеки продукт, което е на практика структурирани данни, да се добавят продуктите от магазина в Google Merchant Product Feed, да се създадат често задавани въпроси (FAQ) за продуктите, така че магазинът да отговори на Q&A модела на AI чатботовете, да се въведе система за отзиви, да се свържат с външни източници на авторитет (беклинкове, форуми, блогове и др.).
Що се отнася до каналите за продажби, Стивън Караджов, CEO, Strent, коментира маркетплейсите и ролята им за развитието на местните пазари. Той коментира някои от по-популярните платформи в Европа, които са достъпни и за български търговци.
Виктор Вутов, CEO, Metrix Digital, коментира създаването на съдържание, което продава. Той даде примери с различни формати и категории, като препоръча брандовете да създадат стратегия за съдържание и да тестват как работят отделните ѝ елементи.
Мартин Попов, CEO, Interactive Share, представи възможностите за търговия и реклама в TikTok. Според него платформата все още е "неразорана нива" откъм реклама на българския пазар.
Светла Лесова, Founder and CEO, VIDAS, и Светослав Тодоров, Owner, Vapepro & Evelin 29, седнаха на "горещия стол", за да разкажат как брандовете им са влезли в търговските вериги. Борислав Колибаров, CEO/Founder, MarmaLAB & Sapunta Mara, акцентира върху собствените медии на бизнесите като водещи активи, които да се адаптират към динамичната реалност в индустрията.
Любомир Тулев, Founder & CEO, CyberXperts, отправи препоръки за сигурността на данните и системите на онлайн търговците. Той предупреди, че - според прогнозите, се очаква световната икономика да загуби над 10 трлн. долара заради киберинциденти. Изкуственият интелект (AI) атакува в мащаб, а 60% от бизнеса, засегнат от пробиви, не се възстановява никога и изчезва. Това налага внимателен и обмислен подход към киберсигурността на бизнеса.
Последният панел на конференцията започна с battle дискусия между Иван Пантелеев, Съдружник и Chief Dynamics Officer, Xplora BG, и Владислав Костов, Head of Digital, Shelly Group, на тема Скъпите съвети vs скъпите грешки: Струват ли си консултантите инвестицията или е по-добре да се учим сами?
Двамата анализираха възможностите, които консултантската дейност предоставя на бизнесите, инструментите, които им дава, но и рисковете от работата с консултанти, свързани с фокуса на вниманието на предприемачите и бюджетите им.
На финала на конференцията се проведе панелна дискусия за милиони: Какви са тайните и предизвикателствата за създаване на устойчив бранд в България? Участваха eCom Luka, Brand Owner & Co-founder, BrandBuild, Стоян Добрев, Founder, BelleBox, и Николай Маринов, Собственик, Kibrit.bg. Модератор на дискусията беше Марио Милев, Head of Sales & Community, BESCO.
Участниците коментираха опита си в бизнеса и развитието на компании, установяването на процеси и структура на компаниите, комуникацията с клиентите, изграждането на фирмената инфраструктура.
Официални партньори на конференцията: Max1.bg, HighSky AI, IUTE Bulgaria
Имиджови партньори: Access Drum, CyberЕxperts
Партньори: Strent, MiddleWare, LaraCraft,
Партньори кафе паузи: Devin, Spetema, Vidas
Медия партньор: Net Info
Стратегически партньори: Българска стопанска камара, Български форум на бизнес лидерите , БАИТ, BESCO, Българска асоциация на рекламодателите /БАР/
Дигитални маркетинг партньори: Seomax Digital Agency, Design Expert, Etarget, Netpeak
Комуникационна агенция: RED Communication Agency