На 15 ноември 2022 г. се проведе седмото издание на Digital Annual Summit - събитие, организирано от сп. Enterprise.
Тазгодишното издание на конференцията беше посветено на персонализацията като ефективен инструмент с централно място в маркетинговите стратегии.
Експерти от дигиталния сектор споделиха опита си в изграждането на персонализирани преживявания за представителите на различни аудитории. Общият извод, който се налага от представянията, е, че персонализацията способства не само за увеличаване на продажбите и печалбите, но и насърчава лоялността заради последователното изживяване в различните канали за комуникация, което създава.
Най-важното, на което персонализацията стъпва, са данните за аудиторията. Насърчаването на взаимодействията между потребители и брандове има различни креативни проявления в зависимост от канала за комуникация и метода за въздействие, например инфлуенсъри, игри, персонални съобщения и др.
Трендове в дигиталния сектор през 2023 г.
Ваня Дунчева, управляващ директор, Digitas, част от Publicis Groupe Bulgaria, откри форума с тема за растежа в света на платформите. Тя посочи, че социалните платформи познават потребителите си и в тях всеки нов потребител и всяко взаимодействие създава стойност за всеки в платформата. Взаимодействията на потребителите стават все по-персонализирани и няма никакви посредници - комуникацията между платформата и потребителите е директна, допълни тя.
Сред трендовете в дигиталния сектор за 2023 г. се открояват търсенето на социална цел, препоръка от експерт, промяната на фокуса и приоритетите на потребителите. Успешни са всякакви теми, които помагат на хората да са спокойни, да бъдат себе си и да се грижат за себе си, посочи Ваня Дунчева. Потребителите очакват предпочитаните от тях компании да имат точно такава ангажираност, както и да дадат глас на хората, които работят в компанията, подчерта тя.
По отношение на медиите и рекламата Ваня Дунчева посъветва бизнесите да проучват ефективността на форматите и каналите и приложимостта им, преди да ги приложат на практика. Компаниите трябва да присъстват активно в тези канали, където са техните потребители.
Мариан Найденов, CEO, Prodesign, продължи с темата за персонализацията в маркетинга. С персонализиран маркетинг компаниите достигат до аудиториите си прецизно и насърчават продажбите си съобразно интереса на потребителите.
Той даде пример с успешни стратегии за персонализиран маркетинг - например при забравени продукти в колички на онлайн магазини, с допълващи предложения към вече закупени продукти, персонализирани предложения на база на предпочитанията и т.н.
Персонализираният маркетинг работи с имейли, SMS-и, съобщения във Viber и др. подобни, като значително подобрява конверсиите, посочи Мариан Найденов. SMS и Viber са канали, които дават в пъти по-висок open rate в сравнение с имейла и са изключително полезни за продажбите, особено при кампании и акции (както в момента сме на вълна Black Friday), допълни той.
Много брандове поддържат и собствени приложения, които са от помощ за изграждането на база данни, както и избягват риска потребителите да не видят съобщение в друг канал. Чрез приложението бизнесите напълно безплатно активират своите аудитории, вкл. и чрез геобазирани нотификации, подчерта Мариан Найденов.
Той говори и за ползите от добавената реалност за персонализирания маркетинг, която помага за пробване на различни продукти от потребителите, без да се налага да посещават магазин. Той даде пример с приложение на моден бранд, което позволява виртуално пробване на дрехи и обувки.
Автоматизация и бисквитки
Георги Георгиев, CEO, Releva, представи темата за автоматизацията при персонализацията в електронната търговия. Той цитира проучване, според което 93% от потребителите очакват онлайн преживяванията им да са персонализирани, а 52% биха платили повече, само за да намерят по-бързо това, което търсят.
Общо 91% от хората биха пазарували от брандове, които им препоръчват релевантно съдържание, а 83% биха споделили своите лични данни, ако ще създаде по-персонализиран опит с брандовете, допълни той.
Георги Георгиев даде и примери за персонализация с автоматизация чрез показване на свързани продукти, персонални предложения чрез SMS-и с включени линкове и други промоции, изскачащи прозорци за даване на оценки, изпращане на имейли, различни регистрации и т.н.
Лазар Малаков, Customer Success Director Meta Lead Bulgaria, Httpool, говори за края на бисквитките на трети страни и какви са възможностите бизнесът да продължи да събира данни законно. Той посочи, че при липсата на пълна проследимост на пътя на клиента до покупката се "чупят" всички алгоритми за комуникация с клиентите. Това се случи заради новите регулации за защита на данните, които целят да защитават поверителността онлайн.
Ние обаче дори при такива условия разполагаме с много данни - в платформите (например интеракцията с реклами), сървърни данни, които не са събрани от бисквитки, от карти за лоялност, от регистрирани потребители и т.н. Всички тези данни все още могат да се ползват, допълни той. Полезна може да бъде и интеграцията с conversion API, със CRM система и различни плъгини, защото значително увеличават данните, които бизнесът получава, посочи още Лазар Малаков.
Дигигална устойчивост и оптимизация
Жюстин Томс от ABC Design & Communication, говори за ролята на устойчивостта в дигиталната реклама. Дигиталният сектор се смята за еко заради премахването на хартията, но тотално не си дава сметка какъв обем дигитален боклук генерира, посочи тя. Дигиталният маркетинг не е много по-устойчив маркетинг от традиционния, въпреки че живее с тази идея, смята тя.
По думите ѝ брандовете трябва да оптимизират и дигиталното си присъствие. Устойчивият брандинг означава да се прави бизнес не само с цел опазване на природата, а със съобразяване с това, което идва, с демонстрация на устойчив бизнес модел, подчерта тя.
И за дигиталния бизнес се говори за постигане на т.нар. Net Zero. Има различни инструменти, които позволяват изчисления за постигането на Net Zero, допълни тя.
Жюстин Томс представи и седемте ключови лидерски качества за продължаване на лидерските позиции - сред тях са поддържането на ценности, включване, вдъхновение, системно мислене. Това е нещо, което роботите и машините не го могат, а е територия на хората, допълни тя.
Андрей Петров, CEO, Brain Donors, представи презентация за оптимизацията на конверсиите чрез персонализалия. За персонализацията най-важни са данните, които идват от различните източници на трафик, посочи Андрей Петров.
С персонализацията се започва комуникация с различен тип потребители - по-мотивирани и заинтересовани, допълни той. Тя трябва да се прави съобразно платформата/канала - дали е за забавление, или с друга насоченост, съобразно темите (мотивиращо, забавно, обучително съдържание, мъжко, дамско, детско съдържание и т.н.). Това сегментира аудиториите, подчерта той.
Колкото по-персонализирано говорим на хората, толкова повече се подобряват конверсиите и обратната връзка от пазара, допълни Андрей Петров.
Персонализацията се прави на базата на характеристики като пол, възраст, език, платформа, вкусови предпочитания, интереси, хора със сходни проблеми, хора, които посещават едни и същи места, обясни Андрей Петров. Изключително важно е при персонализацията да се прави адекватно измерване, за да се оцени реакцията на аудиториите, посочи още той.
Инфлуенсъри и игри като инструменти за персонализирано въздействие
Николай Йоргов, CEO, Stellary, говори за социалната търговия и работата с инфлуенсъри. Той представи статистика, според която 66% от потребителите следват известни личности, 65% - инфлуенсъри, които не са известни, и 29% - инфлуенсъри, които са експерти в конкретна тема/сектор.
Най-много инфлуенсъри се следват в Instagram, Facebook, YouTube, TikTok, като последната платформа още не е отворена за реклама в България, коментира Николай Йоргов.
По негови думи бизнесите, които си сътрудничат с инфлуенсъри, трябва да ги оставят да работят по-свободно и креативно, за да покажат максимума, на който са способни.
Николай Йоргов говори и за въздействието на генерираното от потребителите съдържание върху аудиторията.
Той препоръча при работата с инфлуенсър брандовете да оценяват най-вече аудиторията на инфлуенсърите, а не самите инфлуенсъри, защото целта е да се достигне до потребителите максимално ефективно.
Той подчерта, че социалната търговия става по-ефективна и динамична в комбинация със сътрудничество с инфлуенсър и съдържание, генерирано от потребителите.
Мартин Кадинов, Managing partner, TDB Play, закри форума с презентация за игровата персонализация и какво рекламата може да научи от игрите.
Видео игрите също могат да са услуга от полза за рекламата, коментира Мартин Кадинов. Игрите са платформа, която дава възможност за създаване на силно персонализирано изживяване. Това дава по-големи гаранции, че посланието ще бъде чуто от точната аудитория.
В игрите много от нещата се случват в реално време, допълни той. Те са достъпна платформа за достигане до по-новите поколения - 71% от представителите на поколението Z например играят видео игри и следят съдържание, свързано с игри, посочи Мартин Кадинов.