Instagram, Facebook и YouTube са най-популярните социални мрежи в България за следване на инфлуенсъри

Instagram, Facebook и YouTube са най-популярните социални мрежи в България за следване на инфлуенсъри

Instagram, Facebook и YouTube са основните социални мрежи, в които потребителите намират любими инфлуенсъри.

С най-голям дял е Instagram - 71% за аудиторията като цяло и 81% при по-младата аудитория, вижда се от данни, публикувани в доклада "Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България", изготвен от MSL Sofia, част от Publicis Groupe България, заедно с маркетинг агенция Pragmatica.

Докладът е изготвен на база на тристранно проучване - сред потребители, инфлуенсъри и агенции, което се осъществява за втора поредна година.

Следва Facebook с 53%, като платформата е по-популярна сред по-възрастната аудитория (67%). Платформата губи позиции си сред 18-29 годишните - 40% посочват, че използват тази социална мрежа в своето ежедневие, посочва се в доклада.

YouTube е с 53% дял, а TikTok остава малко ползвана от всички потребители но по-активно (29%) от най-младите (18-29 г.).

Инфлуенсър съдържанието най-често достига под формата на видео до хората (83%), като това е и най-предпочитаният вариант, който потребителите искат да виждат. Други интересни формати за разглеждане на информация са стори (17%), което е водещият формат на предходната година, и статични снимки (17%), според проучването.

Като цяло няма голяма разлика сред възрастовите групи, когато става дума за формата на представяното съдържание, но е важно да се отбележи, че лайфът е популярен най-вече сред младежите, а сред по-зрелите почти никой не гледа такова съдържание.

Основните теми, които са интересни на потребителите, са пътувания (54%), грим (50%), мода (47%). Личностното развитие също намира място сред топ темите, особено за възрастовата група 18-29 г. По-възрастните потребители пък са основната аудитория на видеа, които включват теми с обществено значение.

За потребителите е важно лицата, които следват в интернет пространството, да застават зад социално значими каузи. Темите за опазването на околната среда (63%), подкрепата на социално слаби (57%) и образованието (56%) изпъкват като такива, които е важно да се подкрепят.

Общо 52% от анкетираните за целите на проучването инфлуенсъри заявяват, че биха участвали безвъзмездно в социални каузи.

Предпочитанията на потребителите относно представянето на продукти в профилите на следваните от тях лица са насочени най-вече към това мненията за стоките да бъдат на база лични впечатления (тоест продуктът да бъде изпробван). Мнозинството от анкетираните инфлуенсъри - 96%, държат да тестват продукт/услуга, преди да пишат за нея.

Отношението към платеното съдържание е категорично - според почти всички запитани потребители (87%), то винаги трябва да бъде отбелязвано като такова.

Данните показват още, че инфлуенсър съдържанието в България е избор при покупка при 40% от потребителите. Резултати за продажби се търсят все повече от компаниите, както и ясни правила за пазара като цяло.

През 2023 г. доверието в инфлуенсъри има лек спад, но 47% от потребителите не биха спрели да следват някое лице, ако то е замесено в обществен скандал, сочат още данните от проучването.

Общо 63% от потребителите използват инфлуенсър съдържанието, за да избягат от стреса и 67% държат лицата да показват реални примери и продукти, които ползват в ежедневието си. Въпреки че, по-малък брой инфлуенсъри комуникират продукти, които ползват.

Все повече компании избират инфлуенсъри, които отговарят на бранд същността и най-естествено и автентично ще разкажат посланията им. Близо две трети от отговорилите инфлуенсъри предпочитат да работят в дългосрочно партньорство с брандовете, показва още проучването.

Тази година 39% от инфлуенсърите избират да работят с марки, които обичат и ползват в ежедневието в сравнение с 87% през 2022 г. Общо 25% работят с марки, които са любопитни да тестват, спрямо 62% миналата година. 45% от всички участвали инфлуенсъри споделят, че биха работили с конкурентни марки. 34% биха работили с конкурент на база клаузи в договора.

Данните показват още, че има осезаемо увеличение при следването на микро инфлуенсъри, докато ръстът при мега, макро и нано лицата е само 1%. Българите следват с 2% повече лица придобили популярност по дадена тема (микро, макро и нано инфлуенсъри) спрямо миналата година, и с 3% по-малко известни личности.

Компаниите работят по-малко с макро инфлуенсъри през тази година и с повече експерти (32%) и с нано инфлуенсъри (16%) в сравнение с 2022 г.

Цялото проучване ще бъде представено на Influencer Marketing Masterclass, организиран от сп. Enterprise. Повече за програмата можете да видите на сайта на обучението.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.