Ново поколение мобилни приложения превръщат колите ни в „място“ за работа и развлечение в движение.
В навечерието на Световния мобилен конгрес в Барселона*, който ще се проведе между 25 и 28 февруари, ви припомняме една от най-интересните лекции на миналогодишното събитие, събрало на едно място най-новото от света на мобилните комуникации. Редом с Ерик Шмид от Google и Джон Чембърс от Cisco Systems от 2012 г. безспорно ще запомним представянето на Бил Форд, изпълнителен директор на автомобилния гигант Ford. С какво то впечатли аудиторията от телеком експерти и иноватори? Бил Форд представи визията на компанията за предстоящата интеграция между автомобилите и безжичните комуникации, изразяваща се в концепцията за connected car (свързана кола). Концепция, която според мениджъра, ще спомогне да интегрираме по-добре нашия „дигитален живот в нашите автомобили“.
Всъщност Ford развива своята connected car система SYNC от 2007 г., съвместно с Microsoft. Днес тя представлява цялостна платформа, позволяваща на шофьорите да контролират с гласа си развлекателната система и различни, свързани посредством Wi-Fi или Bluetooth, устройства, без да отместват погледа си от пътя. Броят на колите, използващи SYNC в САЩ, надвишава 4 милиона, а Ford използва именно мобилния конгрес, за да представи първите си четири модела със SYNC, които ще бъдат пуснати в Европа и ще работят на девет европейски езика. Освен свързването на смартфони и плеъри, платформата позволява
гласово създаване, изпращане и четене на текстови съобщения,
както и управлението на плейлистата от различни въшни устройства с глас. Сред новите функции на SYNC е и Applink – услуга, позволяваща на потребителите да активират някои приложения от мобилния си телефон, отново с гласа си.
Системата е един от примерите за налагащата се през последните години концепция за свързана кола или с други думи – автомобил, оборудван с интернет достъп и често дори със собствена безжична локална мрежа. Това позволява на колата да споделя свързаност с различни други устройства, да предоставя на пътуващите полезна информация, съдържание и услуги, да достъпва и реагира на информацията за пътния трафик или климатичните условия и др. Освен Ford SYNC, сред платформите, разработени от други автомобилни производители, са Toyota Monet, Toyota G-Book и G-Book Mx, Lexus Enform, Chrysler Uconnect, Audi MMI, BMW Connected и MINI Connected. Редица технологични компании като Google също навлизат в този сектор, но от друга изходна точка. Един от важните въпроси за бъдещето на сектора е именно: ще тръгнат ли всички тези играчи по общия път на
налагане на отворени стандарти,
или всеки ще заложи на собствена система, довеждайки до сегментиране на пазара. Именно с цел гарантиране на лесна интеграция между отделните решения, Европейският съюз неотдавна стартира инициативата Съвместни Автомобилни Инфраструктурни Системи (Cooperative Vehicle Infrastructure Systems – CVIS).
Решенията на автомобилните производители обаче са само единият аспект от развитието на този иновативен сегмент. Сред останалите важни фактори са тяхното свързване с подходящи „облачни“ платформи, с появяващите се във все повече градове системи за контрол и мониторинг на пътния трафик, както и със CRM (Customer Relationship Management) решения от ново поколение, които да събират в реално време информацията за навиците на потребителите на автомобили и да им предоставят различни услуги с добавена стойност на база на тази информация. Следпродажбеният сегмент, включващ разнообразни аксесоари, допълнителни услуги и свързани продукти, е сред най-бързо развиващите се пазари в сферата на продажбите на автомобили и очакванията са той да достигне 718 млрд. щ. Долара до 2015 година. За сравнение през 2010 г. същият показател е бил 498 млрд. щ. Долара. А в основата на тези очаквания за ръст е именно концепцията connected car и свързаната с нея
дългосрочна комуникация с клиентите,
закупили нови автомобили. Друг важен аспект от развитието на този нов сегмент са cloud – базираните решения. Ford например използва такъв тип платформа, за да позволи на своите коли да се синхронизират с гаражните врати и да ги затварят автоматично, след потеглянето си. Същата система вече може да се свързва с органайзера на шофьора и да го насочва по най-оптималния път към следващата дестинация от графика му, както и да наеме паркомясто в подходящ паркинг наблизо. Очаква се в бъдеще този тип коли да могат да заплащат сами при зареждане с бензин, както и да се свързват с редица други външни системи, предоставяйки добавена стойност на потребителите. Сред останалите идеи са например появата на автоматични екскурзоводи, които да разказват на пътуващите за различни забележителности, покрай които преминават, както и услуги за предупреждаване при различни събития на пътя.
Сигурността, разбира се, остава един от ключовите приоритети за автомобилните производители и при новите им разработки в сферата на свързаните коли. От Ford например представиха нова функция, позволяваща на колата да се обади автоматично на „Бърза помощ“, при това – ако инцидентът се е случил в друга държава, тя автоматично се свързва с местния номер за спешна помощ, на местния език. За сега обаче тази опция работи само в няколко европейски държави.
Любопитно е, че една от най-иновативните компании за автомобилна автоматизация – Johnson Controls
разработва решения за свързани коли в България.
Към момента в развойния център на компанията в София работят 550 души, които създават софтуер за автомобили, хардуерни решения, включително и прототипи. От тях 100 инженери работят в българското подразделение Connectivity, създаващо устройствата “hands free telematics”, предназначени предимно за американския и японския пазар (марки като Honda, Mazda, Mitsubishi). Очаква се до края на 2012 г., броят на служителите в него да достигне 160. У нас се разработват и т.нар. „infotainment head unit“ или централни мултимедийни конзоли, които могат да се свързват с iPod, iPhone и с други устройства и да възпроизвеждат музика от тях. Подобно на системата на Ford, те също могат да се управляват с гласови команди, както и с тъчскрийн навигация. Всяка конзола може да свърже до осем устройства през Bluetooth и до 10 устройства през USB.
Автор: Александър Александров
*Очаквайте най-интересното и от тазгодишния Световен мобилен конгрес в Барселона, на който Александър отново ще бъде наш кореспондент.