Активи на стойност 239 милиона евро са сменили собствениците си през 2014 г, като в по-голямата си част те са по сделки, свързани с финансово преструктуриране на дългове и капитал, предприето от банки или предишните собственици на имотите. Едва 84 млн. евро от този обем обаче може да бъде приписан на типичния инвестиционен пазар – завършени, работещи и способни да генерират относително постоянен доход сгради. Това каза Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton, стратегически партньор в България и Македония на Cushman & Wakefield, най-голямата неборсова компания за консултантски услуги за бизнес имоти в света.
Според Лашова като цяло пазарът на бизнес имоти остава сравнително стабилен, а очакванията за тази година са възстановяването във всички сегменти да продължи.
Особено успешен е пазарът на офис площи, коментира Лашова. В сегмента се чуства липсата на нови сгради, което води до това незаетите площи в столицата да падне от близо 30% в последното тримесечие на 2013 г. на малко над 26% за същия период на 2014 г. Основен двигател на тази тенденция е интересът към офиси клас А от страна на разширяващи се международни компании, предимно в IT и аутсорсинг секторите. "Говорм за висок клас офис, на хубави локации.", уточнява експертът. В момента на пазара се реализират няколко проекта, като според Лашова сградата на "Форт Нокс" срещу Интер Експо център София ще бъде "Проектът на 2015 г".
От Forton отчитат в данните си и 7 000 кв.м усвоени площи от аутсорсинг компании извън София. „Това е само началото. Аутсорсинг компаниите тепърва започват да излизат извън София“, коментира Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ във Forton.
При търговските площи експертите не очакват нови проекти. Водещо за този сегмент ще бъде преструктурирането на неуспешните търговски центрове, подобно на проекртр "Панорама мол" в Плевен. Все още не е ясна съдбата на затворили молове като Странд Бургас, моловете в Русе и Варна, но според Михаела Лашова най-вероятно е те да се преориентират към офис и търговски площи. Към момента обаче няма изявен инвестиционен интерес към тях.
Търговските центрове в София и Варна успяха да привлекат нови брандове. Сега навлизащите търговци обаче се фокусират единствено върху вече установени локации и проекти. Продължаващите експанзията си големи международни марки също внимателно планират следващите си ходове.
Възстановен е интересът към бул. „Витоша”, след като в края на 2014 г. единственият свободен обект с площ над 1000 кв.м бе отдаден на C House Italia. Наемите се задържат стабилни – около 44 евро месечно струва квадратният метър в магазин на приземно ниво. Лек спад се отчита при търговските центрове, където средният наем в момента е 20 евро на кв.м.
Пазарът на логистични площи не съумя окончателно да излезе от капана на недостатъчното предлагане и през 2014 година. Строителството нараства бавно, а обемите са недостатъчни, което ограничава избора на наемателите. Така те са принудени да търсят алтернативни пътища за достъп до пазара – например усвояване на бивши търговски площи.
Все пак в края на годината станахме свидетели на първия от 2012 г. насам проект, предназначен за отдаване под наем. Логистичният парк East Ring донесе на пазара нови 6 000 кв.м, с което наличните площи към момента възлизат на 826 000 кв.м. От тях обаче едва 3.1% са свободни, което на практика възпира сделките, тъй като силно стеснява възможностите пред наемателите.
Ограниченото предлагане даде тласък за ръста на наемите на годишна база до 3.75 евро на кв.м. С оглед на възстановяването при офисите, логистични проекти със съществен офис компонент също могат да бъдат потенциална цел за инвеститорите.
Същевременно, България остава във фокуса на международните индустриални компании, поради което сделките с парцели най-вероятно ще продължат да генерират съществените обеми инвестиции в този сегмент от пазара.