Потребителите в България и по света ще харчат през 2024 г. повече за преживявания, отколкото за материални придобивки

Потребителите в България и по света ще харчат през 2024 г. повече за преживявания, отколкото за материални придобивки

След предизвикателната 2023 г. близо половината (49%) от потребителите по света са убедени, че финансовото им състояние ще се подобри през следващата година.

Това показват резултатите от проучване на Paysafe. Компанията прогнозира позитивна потребителска среда през 2024 г., с желание за адаптиране към нови навици при пазаруване.

В проучването са анкетирани 14 500 респонденти в Европа, Северна Америка и Латинска Америка.

Оптимизмът за по-добра година е особено изразен сред милениалите и поколението Z (Gen Z), като 57% във всяка група изразяват увереност във финансовото си бъдеще в краткосрочен план. Потребителите обаче признават, че това ще изисква проактивност, тъй като те управляват разходите си за живот и парите си по различен начин - всеки втори (50%) възнамерява да промени навиците си за харчене.

За България този процент е 38.

По отношение на дискреционните разходи изследването показва, че все по-голяма част от потребителите приоритизират забавленията вкъщи (23%), като почти една трета казват, че ще харчат по-малко за облекло (32%).

Обратно, над една трета от потребителите (37%) признават, че спестяват по-малко поради нарастващите разходи за живот или изобщо не спестяват (18%). Въпреки това 47% смятат, че ще могат да заделят повече през следващата година.

Ситуацията за България е малко по-различна, като тук процентът е 32.

В отговор на променящия се финансов пейзаж все повече хора се обръщат за помощ към приложенията за бюджетиране и финансово управление на личните средства. Тези приложения се използват предимно за планиране на спестяванията и балансиране на различните разходи. Общо 55% от респондентите споделят, че вече използват такива решения, а 38% планират да го направят през 2024 г.

Освен това изследването разкрива промяна в начина, по който потребителите възнамеряват да разпределят разполагаемия си доход. Над две пети (42%) избират да харчат по-малко за физически стоки за сметка на повече разходи за изживявания. Така например процентът за България е 46%, а за Австрия и Германия е сравнително по-нисък - 29%.

Тази промяна към увеличаване на разходите за забавления се вижда в желанието и готовността за повече реализирани пътувания през 2024 г., като 43% планират да изхарчат повече за пакетни ваканции, а 41% за полети.

По отношение на онлайн покупките през последните шест месеца 31% не са изразили конкретно предпочитание да купуват стоки и услуги от по-големи или по-малки търговци. Докато потребителите се ориентират в постоянно променящата се икономическа среда, бизнесите, независимо дали са малки или големи, трябва да обърнат внимание на тенденциите и да адаптират своите онлайн магазини така, че да отговорят на променящите се нужди и очаквания на клиентите.

Сигурността продължава да бъде от водещо значение при онлайн пазаруването. Има ясно нежелание сред мнозина да споделят финансовите си данни онлайн. Малките бизнеси трябва да се справят с предизвикателствата пред сигурността, за да се възползват максимално от потенциала следващата година, като се има предвид, че около 42% от потребителите възнамеряват да пазаруват по-често от малки онлайн магазини през 2024 г.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.