С 19% до 1,95 млрд. евро се очаква да нарасне електронната търговия в България, насочена към крайните потребители (B2C), през 2023 г. През миналата година обемите достигнаха 1,94 млрд. евро, посочват от Българската е-комерс асоциация (БЕА) в доклад за сектора.
Основен двигател на ръста на онлайн търговията е удобството за потребителите, посочва се в документа.
Вече над 53% от българските онлайн потребители, които са 83% от цялото население на страната, пазаруват електронно. Според прогнозите на БЕА този процент ще продължи да расте. Съотношението на обема на B2C електронната търговия към БВП на България, което е 2,11%, също показва потенциала за развитие на сектора.
За сравнение, в Европа това съотношение е 4-5%, в Гърция е почти 8%, а в Румъния - над 3%.
Средната годишна онлайн кошница на българския потребител е 680 евро, сочат още данните.
Общо 40,5% от лицата на възраст 16-74 години са купували стоки и услуги по интернет за лични цели в последните 12 месеца, сочат данните на организацията. Преобладаващо онлайн купувачите са жени (42,1%) и от градовете (45,4%).
Най-големият дял от онлайн купувачите в България е от Югозападния район (51,7%), следван от Североизточния с 43,8%. Най-малък е делът на онлайн купувачите в Северния централен район - 29,8%.
Над 80% от всички купувачи са поръчвали дрехи онлайн, над 30% - настаняване по хотели и спортни стоки, 27% - козметика, 26,5% са поръчвали от заведения за хранене, над 19% са закупили транспортни услуги (билети за автобуси, влакове, самолети, таксиметров превоз), 18% са купили билети за събития, почти 15% - мебели и стоки за дома, и т.н.
Преобладаващият дял онлайн купувачи в България - над 94%, са пазарували в български магазини. Почти една трета - 32%, са направили покупка от онлайн магазини от Европейския съюз, а само 18% - от магазини извън Европейския съюз.
Наложеният платеж остава най-предпочитаната опция от потребителите - 60%, следван от картовите плащания с малко над 31%. Банковите и мобилни плащания и покупките на изплащане са с почти равни дялове от по малко над 4%.
Българите също така предпочитат най-много доставката до врата - над 53%, докато почти 43% от потребителите предпочитат доставка на пратките им до офис на куриер.
Според данните в доклада топ 10 на българските онлайн магазини съставляват почти една пета (19,1%) от обема на целия B2C пазар в страната за 2022 г. Организацията заключава, че бъдещето у нас не е толкова в множеството нишови онлайн магазини, а в големите платформи.
Отделно се отчита растеж на електронната търговия Direct-to-Consumer, както и на абонаментни модели, основно в сектора на бързооборотните стоки.
В топ 10 класацията лидер е платформата eMAG, следвана от ozone.bg, онлайн магазина на веригата "Технополис", онлайн магазина на Jysk, eBag.bg, платформата за аутлет, преоценени и дрехи втора употреба Remix, онлайн магазинът на ИКЕА, ardes.bg, магазинът за спортни стоки sportdepot.bg и онлайн магазинът на веригата за техника "Зора".