Онлайн продажбите в България се очаква да достигнат 2,4 млрд. евро през 2024 г.

Онлайн продажбите в България се очаква да достигнат 2,4 млрд. евро през 2024 г.

Онлайн продажбите директно към клиента (B2C) в България се очаква да достигнат 2,4 млрд. евро през 2024 г. в сравнение с 1,95 млрд. евро през 2023 г. и 900 млн. евро през 2019 г.

Това показват данни на Българската е-комерс асоциация, публикувани в проучването за сектора на електронната търговия "Паспорт на е-комерс индустрията" за 2024 г.

Ръстът на сектора тази година се очаква да достигне 20% при 19% през миналата година, сочи още статистиката на организацията. Делът на онлайн продажбите от БВП се очаква да достигне 2,4% при 2% през 2023 г. и 1,46% през 2019 г.

Според проучването общо 85% от населението на България на възраст 16-74 г. има достъп до интернет и 50% от хората на възраст 16-74 г. са закупили стоки и/или услуги онлайн.

Над 45% от лицата на възраст 16-74 години са купували стоки/услуги по интернет за лични цели през последните 12 месеца. От тях преобладаващият дял са жени, а над половината са от градовете, според данните.

Над 57% от онлайн купувачите в България се намират в Югозападния регион за планиране. Най-малък е делът им - малко над 37%, в Северния централен район, както и в Северозападния район (38%).

Най-голям дял - 95,5%, от онлайн купувачите са купували стоки и/или услуги от български онлайн магазини, а 27,4% - от онлайн магазини в страните от Европейския съюз. Делът на закупилите стоки/услуги извън Съюза достига 12,9%, според статистиката.

Наложеният платеж остава предпочитан начин на плащане с над 55% дял, следват картовите плащания с почти 34%. Доставката до врата също така е най-предпочитана от клиентите с над 55% дял, следвана от доставка до офис на куриер с над 31% и поръчка и вземане от магазин с 4,5%.

Почти 8% са върнатите поръчки като дял от всички, докато 92% са реализираните, посочва се в доклада.

Що се отнася до най-често поръчваните продукти/услуги, 78% от клиентите са поръчвали дрехи, обувки и аксесоари, 36% - туристически услуги, а 30% - козметика. Следват доставките от ресторанти с 27%, транспортните услуги с 25% и билетите за събития с 23%. Делът на пазарувалите лекарства без рецепта и хранителни добавки онлайн достига 17%, а на книги и битова техника - по 14%.

Представена е и класация на топ 10 на онлайн магазините в България. Лидер е eMag, следван от Ozone, Technopolis, Remix и eBag. Топ 10 се допълва от Jysk, IKEA, Sport Depot, ardes.bg и веригата Зора. Те съставляват 12,5% от обема на целия B2C пазар в България за 2023 г., което показва че бъдещето на е-търговията не е в множеството нишови онлайн магазини, а в големите платформи, смятат от организацията.

Очаквайте в началото на 2025г. представяне на II-ро издание на съвместния проект на списание Enterprise и Маркет ЛИНКС Национално представително проучване за пазара на електронна търговия - "Пулсът на онлайн потреблението в България 2024-2025 https://pulsereport.enterprise.bg/

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.