Глобалният фармацевтичен пазар ще продължава да расте и да се променя под въздействието на новите технологии

Фармация-форум

Какви са тенденциите на фармацевтичния пазар, как се развиват компаниите от сектора, които оперират в България, как се променя този бизнес и как се адаптира към дигиталната трансформация – това са част от темите, които водещи експерти представиха на форума Pharmacy& Healthcare 4.0- digital and innovation forum, който се проведе на 28 март 2019 г. в София.

Организатор на събитието е сп. Enterprise.

Глобалният пазар отбелязва 5.3% ръст до 1.65 трилиона евро и се очаква да продължи да расте, посочи Ирена Тонева, Supplier Relationship Manager в IMS Health/IQVIA. Общо 42% от продажбите се генерират в Северна Америка, която ще е двигател на половината от очаквания ръст на световния пазар. Азия държи една четвърт от продажбите, а Европа намалява значението си за пазара.

Растежът на фармацевтичния пазар в Латинска Америка и Азия ще идва от традиционните терапии. В Северна Америка и Европа ръстът ще се диктува от биологичните продукти.

Централна и Източна Европа представлява 2% от общия фарма пазар, като България е на 6 място по ръст. За момента Полша е лидер, но се очаква ръстът у нас да е сред най-силните през следващите години – 10%.

През 2018 г се наблюдава нетипична динамика при аптеките – пазарният дял на големите вериги намалява от 46 на 40%, а се отварят повече индивидуални аптеки – над 200.

За бъдещето на онлайн пазаруването при аптеките говори Николай Костов, председател на Асоциацията на собствениците на аптеки и собственик и основател на веригата аптеки Ремедиум. Онлайн аптеките не са само различен канал за връзка с клиентите. Те са и място, където телефармацията се среща с телемедиицната. Има услуги, които срещат лекар, пациент и фармацевт на едно място и облекчават живота на пациента, каза Костов.

Според него обаче регулацията на е-аптеките в ЕС е в хаос и това не защитава интересите на потребителите. В България например под 2% от физическите аптеки имат сайтове.

Ключовите фактори, които най-силно влияят на развитието на аптеките, са технологиите, удобството, цената, демографските данни, новите потребители и промените в регулациите.

В България повечето хора купуват онлайн най-вече заради лоша пенетрация на продуктите, отдалеченост и невъзможност да се купи определен продукт. Основните продажби са на добавки и козметика.

Станислава Чипова, Директор "Пазарни проучвания“, Market Links представи темата “Самолечението - нагласи и практики". Според проучване половината българи смятат, че сами могат да се справят със здравословните си проблеми, макар че резултатите да показват, че доверието в лекарите е сравнително голямо – 55% посещават медици и им се доверяват.

Според проучването 14% от българите сами си поставят диагноза и лечение, 28% посещават лекар, но сами си предписват лечение, а 3% се доверяват на хомепатия.

Най-голям е делът на самолечението при респираторните заболявания – 49%. Следват стомашните неразположения – 25%, и кожни проблеми – 9%. Самолекуват се около 52% от българите (над 3,5 млн. души), като при жените делът достига 62%, а при мъжете – 52%. Интересен факт е, че самолечението е тенденция сред жителите на по-големите градове, докато в селата, където традиционно достъпът до медицински услуги е по-малък, хората предпочитат да се доверят на специалист.

Хората с по-високи доходи също са по-склонни да се самолекуват. Според Чипова причината за това е в липсата на време и невъзможността да излизат от работа, за да идат на лекар.

Обикновено до лекарска помощ се стига при тежко заболяване или когато пациентът не може да овладее заболяването, когато има нужда от болничен или рецепта.

Николай Новодран, Project Manager в Netpeak Bulgaria, член на IAB България, представи дигиталните тенденции за фармацевтичния бранш. Заради промени на Google,свързани с търсенето, сайтовете на медицинска тематика пострадаха най-много, коментира той. Това се дължи на факта, че търсачката предявява по-големи изисквания към сайтове, насочени към здравето на хората.

За да бъде успешен един сайт на медицинска тематика, той трябва: да има страница „за нас“ – сертификати, изображения на хората, бекграунд; да има отделни страници за автори на материалите; да има клиентски отзиви; компаниите да са активни в социалните мрежи; страницата за контакти да се персонализира; връзки към официални източници - агенции, институции, организации.

Други важни изисквания са да има изображение, видео в статия или продуктов текст, качествени връзки към източниците и съдържанието да е професионално написано.

За да постигнете резултат в търсенето, трябва да предвидите какво ще търси потребителя, казва Новодран. По думите му техническата оптимизация е от ключово значение за успеха на индексация на сайта.
Като важни фактори за техническата оптимизация той посочи скоростта на зареждане, мобилната версия на сайта и адаптивност за мобилните устройства.

Ангелос Георгиу, Retailer Services Group Account Manager, Nielsen коментира, че потребителите все повече се ориентират към пазаруване на здравословни продукти. Тази категория отбелязва ръст вече четири поредни години.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.