Европейската комисия (ЕК) предлага нови правила за определяне на ДДС ставките в Европейския съюз (ЕС), съобщават от пресслужбата на институцията. Това според Брюксел ще даде повече гъвкавост на държавите членки да определят ставките на ДДС и създават по-благоприятна данъчна среда за растежа на малките и средни предприятия, подчертава се в съобщението.
Към момента държавите членки могат да прилагат на своята територия намалена ставка с минимален размер 5% върху две отделни категории продукти. Редица страни прилагат и специални дерогации за други намалени ставки.
Освен стандартната ставка на ДДС, която е 15%, държавите членки ще могат вече да предвидят:
-
две отделни ставки с размер между 5 и 15 %
-
една ставка с размер между 0 и 5 %
-
ставка от 0 % за стоки, освободени от ДДС (или т.нар. „нулева ставка“), казват от ЕК.
Настоящият сложен списък със стоки и услуги, към които могат да се прилагат намалените ставки, ще бъде премахнат и заменен с нов списък с продукти (като оръжия, алкохолни напитки, хазарт и тютюн), към които винаги трябва да се прилага стандартната ставка от 15% или повече.
За да защитят публичните приходи, държавите членки трябва да се уверят, че среднопретеглената ставка на ДДС възлиза на поне 12 %.
Новият режим означава също, че всички стоки, които към момента се ползват от ставки, различни от стандартната, могат да продължат да го правят.
Общите за ЕС правила за ДДС, договорени от всички държави членки през 1992 г., вече не са актуални и са твърде ограничителни, посочва се в съобщението на ЕК. Те позволяват на държавите членки да прилагат намалени ставки на ДДС само за няколко отрасъла и продукта.
Същевременно страните в ЕС са под натиск да третират някои стоки по-благоприятно от други, що се отнася до ДДС. Сега Комисията ще изпълни обещанието си да даде на държавите членки повече свобода при определянето на ставките. Страните ще станат по-равнопоставени що се отнася до някои действащи изключения от правилата, познати като дерогации в областта на ДДС.
Комисията търси и разрешение на проблема на по-малките дружества, които страдат от несъразмерно високи разходи за привеждане в съответствие с изискванията за ДДС. Разходите за привеждане в съответствие са с 11% по-високи за предприятията, развиващи презгранична търговия, в сравнение с търгуващите само на вътрешните пазари. Най-малките играчи са най-засегнати. Оказва се, че това е реална пречка за растежа, тъй като малките предприятия съставляват 98% от дружествата в ЕС, изтъква Комисията.
Съгласно действащите правила държавите членки могат да освободят малките дружества от ДДС, при условие че годишният им оборот не надвишава определен размер, който е различен в отделните страни. Но тези освобождавания са на разположение само на националните играчи и разрастващите се МСП губят своя достъп до мерките за опростяване веднага щом надскочат прага за освобождаване. Това означава, че няма равнопоставени условия на конкуренция за малките дружества, които осъществяват търговия в ЕС.
С предложените днес правила се въвежда праг за оборота в размер на 2 милиона евро, под който малките предприятия ще се ползват от мерки за опростяване (като опростена регистрация за целите на ДДС, опростено фактуриране и опростени задължения за водене на регистри), без значение дали са освободени от ДДС.
Дава се и възможност на държавите членки да премахнат за освободените от ДДС малки предприятия задълженията във връзка с ДДС за идентификация, фактуриране, счетоводна отчетност и изготвяне на справки-декларации.
Въвежда се и праг на оборота в размер на 100 хиляди евро, който ще позволи на дружествата, които осъществяват дейност в повече от една държава членка, да се възползват от освобождаването от ДДС.
Законодателните предложения ще бъдат предадени на Европейския парламент и на Европейския икономически и социален съвет за консултация и на Съвета на ЕС за приемане.